Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta ut orginal steron i 9 5:an

  1. #1

    Byta ut orginal steron i 9 5:an

    Köpte för något år sedan ny stereoanläggning till mitt 9000 projekt som jag höll på med då, men så köpte jag hus och projektet lades på ”hyllan”
    Det var en Clarion anläggning med tv,dab,ljudprossesor och cd växlare, den har bara varit provmonterad i bilen.
    Är på gång nu att köpa en 95 kombi -01, och undrar om det är möjligt att sätta in min clarion anläggning och rycka ut original stereon.
    Jag är utbildad inom elektronik, och har hållit på en hel del med bilstereo, men jag vill ju inte göra allt för avancerade ingrepp.
    Vet inte vilket ljudsystem som sitter i den har för mig att den är utrustad med business paketet ”om det hjälper”
    Det hade ju varit super om det går och man samtidigt kunde pula ihop så att det gick att styra den med knapparna i ratten.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Du hittar en hel del information om ljudsystemen i Saab 9-5 på min hemsida: http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re:byte av stereo

    Tack för länken göran, var inne och kollade upp vilket ljudsystem som satt i bilen, det var AS1.
    Någon som har bytat ut orginalstereon mot en vanlig ?
    Om man plockar bort orginal stereon, får sid:en spel eller bryr den sig inte om det?
    Jag har ju en hel del stereoprylar liggande, det hade varit kul om det hade gått att få in dom i den nya bilen, i stället för att dom ska ligga på hyllan och samla damm.

  4. #4

    Re:byte av stereo

    Citat Ursprungligen postat av MartinB
    Om man plockar bort orginal stereon, får sid:en spel eller bryr den sig inte om det?
    Saab säljer 9-5 utan audiosystem så SID måste klara sig utan ljudanläggning.

    Om man köper 9-5 med endast förberedelse för ljudanläggning så levereras bilen med högtalare och kablar som AS1 men med en adapter som ger ett DIN-hål för eftermarknadsstereo plus ett förvaringsfack.

    AS1 är inte värdens bästa ljudanläggning.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5

    Re:byte av stereo

    Ja då ser det ju ljust ut för då bör det ju gå, dom på saab får kanske in med datorn och göra några ändringar om man tar bort stereon.
    Nej jag håller med dig Göran stereon är inte mycket att hurra för. Eftersom jag har förstärkare, högtalare och stereo liggande så känns det lite mesigt att köra omkring med as1:an och ha halvtaskigt ljud, när jag har riktiga grejor att sätta in.
    Någon som vet om det går att flytta ner sid:en så den hamnar precis över acc:n för att få stereon överst?
    Var och kollade i fasans 9-5 för att få lite ideer, förstärkarna bör gå att gömma under golvet i skuffen, och där är bra plats i sidorna facken för växlare och diverse annat.
    Hur stora högtalare kan man få in i frammdörrarna utan ingrepp?
    Jag är tacksam för lite länkar och tips angående stereomontering i 9-5:an.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224

    Re:byte av stereo

    Citat Ursprungligen postat av MartinB
    Hur stora högtalare kan man få in i frammdörrarna utan ingrepp?
    6,5"

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    inga problem att montera ny stereo, har gjort d själv!
    bara att köpa facket och kabel på saab. isokabel alltså.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    249
    Hur stor är platsen i panelen där orginalstereon sitter?
    Dubbel din eller 1.5 Din?
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    279
    Citat Ursprungligen postat av overlake
    Hur stor är platsen i panelen där orginalstereon sitter?
    Dubbel din eller 1.5 Din?
    9-5 har dubbel DIN
    Min Ferrari röda Saab
    http://www.garaget.org/?car=35925

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 11:55
  2. Tappar minnet till steron
    Av JohanA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 18:58
  3. Byta Orginal box <> Trim box
    Av PJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •