Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bakrutespolning 9-5 SC 02

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Bakrutespolning 9-5 SC 02

    Bakgrund: Redan när jag köpte bilen sa säljaren att bakrutespolningen inte fungerade. Spolarmotorn går dock och inget läckage har upptäckts hittills. Läste lite i ämnet här på forumet inför operationen och kom snart fram till att vanliga fel inkluderade igensatt genomföring samt munstycke. Men med klädseln demonterad och slangen losskopplad från torkarmotorn kommer det fortfarande ingen spolarvätska trots att jag säkert körde i 30 s. Prövade att rengöra de första 20cm av slangen i bakluckan med borrmaskin och najtråd, men det verkar mest vara is i slangen. Sprutade in isopropanol i slangen för att försöka lösa upp is och smuts. Backventilen är rengjord och likaså luckgenomföringen (torkarmotorn), nere vid tanken är alla slangar anslutna och det verkar inte läcka vid hjulhuset som det gjorde på min og9-3a när bakrutespolningen inte fungerade. Nu skulle jag vilja ha uppslag på hur jag går vidare.

    Jag undrar hur slangen är dragen och var det finns eventuella skarvar, grenar och backventiler. Tänker att jag får felsöka i etapper, men tar gärna emot uppslag på hur jag kan gå tillväga. Har tillgång till tryckluft.

    Det skulle kunna vara så enkelt att min operation idag avhjälpte felet, men att jag bara behöver komma in i värmen med bilen för att tina upp slangen. Långsökt kanske, för visst borde väl spolarvätskan lösa upp en eventuell ispropp? Men får jag tillfälle ska jag parkera i varmgarage, återkommer.
    Senast redigerat av Kee den 2018-01-11 klockan 21:26.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Länge sedan du köpte den?
    Men ett dygn i varmgarage och därefter prova lite försiktigt med trycklyften om inte värmen räcker
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    När jag köpte den var det plusgrader, så då har man ju inte kunnat skylla på ispropp. Tänkte att det förmodligen var det vanliga felet, igengeggat bak vid torkarmotorn, men det löste inte problemet nu i minusgraderna och jag tänker att ett "nytt" fel har uppstått iom temperaturen. Men det är långsökt som sagt.

    Tänkte lite över detta ett varv till igår, och eftersom jag även har problem med framrutespolningen och har för avsikt att byta ut de spolarmunstyckena, kanske jag borde demontera tanken, spola (diska) rent den och då samtidigt blåsa med tryckluft framifrån. Hur låter den planen? Mycket jobb att demontera tanken?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det kan ju vara flera fel, för låg fryspunkt OCH igensatt munstycke.
    Låter som det behövs en rejäl översyn av det mesta
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ja bilen köptes i ett "fyndskick" och jag har fokuserat på att fixa de viktigaste felen först, för att ordna med mindre akuta fel framemot våren när det är varmare eftersom jag mekar utomhus. Bakrutespolningen är egentligen inte så viktig eftersom bilen har ganska mörk solfilm och man ser ändå knappt något bakåt i vintermörkret.

    Men så provade jag nu på vägen hem att spola och döm om min förvåning när det helt plötsligt fungerade! Det är plusgrader nu så operationen igår kanske gav effekt trots allt?

    Ska undersöka om det spolar "rätt" också. Tyckte mig se att "hatten" över torkarmotorns axel var skadad och att strålen var lite svag. Något mer man kan undersöka när man ändå håller på (vid framtida tillfälle)?

Liknande ämnen

  1. 9-3 SC -08 bakrutespolning
    Av Skeletor i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-26, 19:37
  2. Bakrutespolning ur funktion NG900
    Av gbg i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 13:54
  3. Bakrutespolning (9-5 SC -02)
    Av tuvor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •