Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Vad är normalt läge på tempmätaren OG9-5

  1. #21
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25
    Vill även tillägga att förutom frysskydd så ger rätt glykol/kylarvätska även rostskydd och smörjegenskaper vilket skyddar både kylare mot galvanisk korrision och förlänger livet på lagerna i vattenpumpen samt ger bättre kylförmåga.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Jag har bytt termostaten nu och tempmätaren glider fint upp till kl 9. Det var dock inget kul ställe den satt på. Kylarslangen satt som berget på termostathuset så den fick sitta kvar när jag lossade termostathuset.
    Sen när det gäller glykolen; det är en djungel med alla teorier och varianter på glykol. Enligt original bruksanvisningen till bilen så håller glykolen hela bilens livslängd, och enligt Haynes så ska den bytas var tredje år.
    Det rann ur ca 2 l glykol vid termostatbytet (Jag sket i att lossa dräneringspluggen, då jag inte hade någon ersättning om den skulle gå sönder). Istället lossade jag röret mellan kylaren och termostathuset i änden vid kylaren, och vinklade ner röret så att glykolen rann ner i ett uppsamlingskärl jag ställt under motorn.
    När termostaten var bytt fyllde jag upp med 1l konc etylenglykol från statoil + 1 l kranvatten.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det finns ett antal glykoler på marknaden, med olika egenskaper, och för bästa funktion måste man normalt följa tillverkarens rekommendationer eftersom en bil konstruerade för en glykol kan gå sönder (normalt ärga eller börja läcka) med fel glykol.

    Dessutom så kan blandning av olika glykoler, utöver ofullständigt frysskydd, ge utfällningar - detta framför allt om man häller i en mindre mängd glykol med silikater (som t.ex. Statoils båda glykoler hade sist jag tittade) i ett system som inte har silikater (som t.ex. Dex-Cool). Därför ska man ALDRIG blanda två olika glykoler i ett system, bättre att toppa upp med destilerat vatten i det fallet.

    I fallet og9-5 -03 så är rätt glykol Dex-Cool. Utöver materialkompabilitet så ger den aningen bättre kyling och mindre slitage på vattenpumpen än en kylarvätska med silikat i (något som nästan alla andra kylarvätskor har).

    Så, om du spolade ur hela systemet (att tappa ut en gång gör att det står kvar en hel del) innan du hälde på Statoils så har du aningen sämre funktion, men har du en blandning bör du nog fixa det. En majoritet glykol med silikater och lite Dex-Cool ger normalt ingen utfällning, men tvärtom, med små mängder kylvätska med silikat med en majoritet Dex-Cool är riktigt illa.

    I fallet Statoil-glykol har dock den blåa (ej longlife) körts under lång tid av en verkstad i Stockholmstrakten i og9-5:or som ersättning för den äldre G48-glykolen, och den är av allt att döma hyfsat fungerande i just den här tillämpningen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2018-01-14 klockan 12:08.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...och att använda rätt glykol. Dex-Cool
    Är inte kylvätskan bytt på överskådlig tid bör den bytas.
    Bifogad fil 9041
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Kan tilläggas också att om man inte vet vad det är för kylarvätska i bilen, så bör man byta oavsett, då vissa typer och fabrikat inte är blandbara.
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Sen när det gäller glykolen; det är en djungel med alla teorier och varianter på glykol. ...... fyllde jag upp med 1l konc etylenglykol från statoil + 1 l kranvatten.
    Det är inte en djungel för våra Saabar utan det finns tydliga rekommendationer men väljer man att inte följa dem utan köper en liter på macken och blandar med det som redan finns i bilen blir det absolut en djungel.
    Det har skrivits massor i ämnet här på forumet så fakta finns om man vill söka efter den.
    Jag skulle om denna bil vore min köra en kylarrengöring relativt snart och fylla upp med GM Original som dessutom är billig och används den koncentrerade blandar man med destillerat/batterivatten.
    OEM Konc. -> Länk


    Edit: FAQ: Fakta om glykol, rekommendationer, kylsystem volumer
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-01-14 klockan 13:42. Anledning: Länk till ny FAQ
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Här är med bild, dessutom från lager: https://www.maptunparts.se/olja-vats...fe-5liter.html

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2018-01-14 klockan 14:53.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    ...och läser man vad bilägare på andra sidan pölen (USA) skriver så hatar alla Dex-Cool för det angriper (angrep) packningar

    Var väl insugspackning på nån gammal GM-motor som var drabbad tror jag, GM har ju använt Dex-Cool betydligt längre än Saab har nyttjat den.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    ...och läser man vad bilägare på andra sidan pölen (USA) skriver så hatar alla Dex-Cool för det angriper (angrep) packningar

    Var väl insugspackning på nån gammal GM-motor som var drabbad tror jag, GM har ju använt Dex-Cool betydligt längre än Saab har nyttjat den.
    Precis, det är detta jag menar om att det finns så många olika teorier. Om det nu vore så jäklia illa att toppa upp med en liter från macken så borde det väl stå stora varningslappar / man borde ha hört om det? Det man varnar för brukar ju bara vara blandning av etylenglykol och propylenglykol..?
    Jag ska kolla vad saab verkstan rekommenderar.. Kanske man kan vänta till våren iallafall med att spola igenom systemet och byta?

    En annan liten fråga; Jag toppade upp systemet genom att hälla i en l konc glykol och sedan en liter vatten. När jag tittar ner i expansionskärlet nu så ser det väldigt vattnigt ut, dvs det ser inte ut som att vätskan i expansionskärlet gått runt i systemet och blandats. Jag körde nog ca en mil efter påfyllningen.. Vad borde vara nornalt för att all vätska cirkulerat och blandats?

    Jag har även en Skoda Fabia. Läste liknande saker om den när det var dags att byta termostat. Många skrev att VAG hade en egen variant som trots att den var röd egentligen var en helt annan typ av glykol osv osv.. Tillslut toppade jag upp den med biltema glykol och jag har inte märkt något konstigt med den på tre år..
    Senast redigerat av pacmyc den 2018-01-14 klockan 21:23.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Om det nu vore så jäklia illa att toppa upp med en liter från macken så borde det väl stå stora varningslappar / man borde ha hört om det? Det man varnar för brukar ju bara vara blandning av etylenglykol och propylenglykol..?
    Jag ska kolla vad saab verkstan rekommenderar.. Kanske man kan vänta till våren iallafall med att spola igenom systemet och byta?

    En annan liten fråga; Jag toppade upp systemet genom att hälla i en l konc glykol och sedan en liter vatten...

    ... Tillslut toppade jag upp den med biltema glykol och jag har inte märkt något konstigt med den på tre år..
    Blandning mellan etylenglykol och propylenglykol ger ett ytterligare problem med bristande frysskydd, men den stora faran är utfällningar och skador i kylsystemet.

    Att toppa upp ett system med glykol utan silikater med silikabaserad glykol, vilket kan vara fallet beroende på vad som tidigare var i resp kylsystem, ger en klar risk för utfällningar.

    Sedan förstår jag inte varför du väljer inköpskällor som har den glykol det står i respektive verkstadshandbok, jag är övertygad om att du kan hitta rätt kylarvätska billigare till båda bilarna än den Biltema har. Och risken för att glykolen angriper systemet försvinner med rätt glykol. Att du inte hittar varningar på macken beror kanske på att då får de inte sålt någon glykol, eftersom de inte har rätt sort, detta då ingen (normal) mack (eller Biltema) har så stort sortiment av glykol att de har som passar alla bilar.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-01-15 klockan 18:12. Anledning: polyetylenglykol -> propylenglykol
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Blandning mellan etylenglykol och polyetylenglykol ger ett ytterligare problem med bristande frysskydd, men den stora faran är utfällningar och skador i kylsystemet.

    Att toppa upp ett system med glykol utan silikater med silikabaserad glykol, vilket kan vara fallet beroende på vad som tidigare var i resp kylsystem, ger en klar risk för utfällningar.

    Sedan förstår jag inte varför du väljer inköpskällor som har den glykol det står i respektive verkstadshandbok, jag är övertygad om att du kan hitta rätt kylarvätska billigare till båda bilarna än den Biltema har. Och risken för att glykolen angriper systemet försvinner med rätt glykol. Att du inte hittar varningar på macken beror kanske på att då får de inte sålt någon glykol, eftersom de inte har rätt sort, detta då ingen (normal) mack (eller Biltema) har så stort sortiment av glykol att de har som passar alla bilar.
    Anlednignen att jag handlade på macken är såklart att den var närmast och den hade öppet på helgen. Hade jag vetat att ingen ägare före mig har hällt i nån annan blaska än original så hade jag nog lugnat mig och skaffat original.
    Så du menar i princip att alla som handlar glykol på macken / biltema riskerar att sabba sina kylssytem?

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Så du menar i princip att alla som handlar glykol på macken / biltema riskerar att sabba sina kylssytem?
    I princip ja, om man inte tittar på etiketten. Troligen kommer något i stil med 50% ut med glykol som inte är riktigt bra för bilen.

    I verkligheten fungerar det någorlunda för det mesta, men det kan ge skadliga effekter på kort eller lång sikt om man har otur. I ditt fall finns en möjlighet att Saaben fick en riskabel kombo (men 1l koncentrat med silikatglykol kan var tillräckligt för att undvika utfällning - risken med silikatglykol kommer vid för låg koncentration).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    I bruxen står det också att man ska blanda vatten och glykol innan man häller i.
    (gäller OG95 -06 med longlife) Och jag kan hålla med att det är en djungel.

  12. #32
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    ...och läser man vad bilägare på andra sidan pölen (USA) skriver så hatar alla Dex-Cool för det angriper (angrep) packningar

    Var väl insugspackning på nån gammal GM-motor som var drabbad tror jag, GM har ju använt Dex-Cool betydligt längre än Saab har nyttjat den.
    Jag har ju en till GM-bil (Pontiac) och när man nämner dex-cool på dessa forum ser folk verkligen rött, de flesta verkar överens om att dex-cool använder man aldrig någonsin, i någon bil.

    Det är lite lustigt när folk här sjunger dess lov

    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    En annan liten fråga; Jag toppade upp systemet genom att hälla i en l konc glykol och sedan en liter vatten. När jag tittar ner i expansionskärlet nu så ser det väldigt vattnigt ut, dvs det ser inte ut som att vätskan i expansionskärlet gått runt i systemet och blandats. Jag körde nog ca en mil efter påfyllningen.. Vad borde vara nornalt för att all vätska cirkulerat och blandats?
    Man bör ALLTID blanda först och sen hälla i, det beror lite på vad man har för typ av kylsystem, men det är ofta så att vätskan i expansionskärlet inte cirkulerar i normalfallet, då blir det dåligt om man först häller i den ena komponenten och sen den andra.

    Jag har även en Skoda Fabia. Läste liknande saker om den när det var dags att byta termostat. Många skrev att VAG hade en egen variant som trots att den var röd egentligen var en helt annan typ av glykol osv osv.. Tillslut toppade jag upp den med biltema glykol och jag har inte märkt något konstigt med den på tre år..
    Det fungerar ofta.. men det är en risk man tar, problemet är ju mest att man inte VET hur det blir, speciellt när man inte har en aning om vad tidigare ägare fyllt med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag har ju en till GM-bil (Pontiac) och när man nämner dex-cool på dessa forum ser folk verkligen rött, de flesta verkar överens om att dex-cool använder man aldrig någonsin, i någon bil.

    Det är lite lustigt när folk här sjunger dess lov
    Som med all glykol så ska man ha glykol som passar med hur kylsystemet är konstruerat. I Pontiac-fallet så låter det väldigt mycket som att någon i GM:s organisation inte förstod det, utan gick på idén att det inte spelar någon roll vad man häller i, och med största sannolikhet tillfrågades inte de som visste något (eller så körde man över dem), då det var känt inkompatibla material i kylsystemen som ställde till det.

    Hos Saab så tyder allt på att man valt kylvätska och konstruerat rätt - och då förlänger Dex-Cool livslängden på vattenpumpen.

    När det gäller kylvätskor så gäller (precis som mycket annat här i livet) inte "one size fits all".

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Blandning mellan etylenglykol och polyetylenglykol....
    Menar du inte propylenglykol nu? Polyetylen är väl normalt sett en plast?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Fixat. Det var stavningskontrollen som hjälpte till...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Så om jag nu ska spola ur hela systemet och köra original glykol från saab handlaren, hur gör jag detta lättast?
    Om jag öppnar dräneringspluggen och spolar med trädgårdsslang via expansionskärlet så får jag väl inte ut allt?
    Jag tänker inte plocka bort termostaten igen.. :S

  17. #37
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jo, töm via dräneringspluggen (ta vara på avfallet och lämna på miljöstationen) och spola i burken med slangen och när du spolat igenom en stund med motorn igång stänger du pluggen.
    Låt tempen gå upp i normal så cirkulerar det i hela systemet, värmen på max.
    Efter några minuter öppnar du pluggen igen (VARNING nu är det hett!) och låter det rinna ur samtidigt som du spolar i burken.
    Stäng och repetera.
    När det bara kommer rent vatten är det bara att öppna utan att fylla på med slangen.
    En liten mängd kranvatten kommer att varar kvar i systemet och eftersom du inte vill lossa termostaten fyller man i glykolen koncentrerat (3,7-4,0L) och allt kommer att rinna in i systemet och blandas.
    Toppfyll från en dunk batterivatten. Kan tillägga att du inte behöver fylla mer än till nedre delen av behållaren och fylla på lite vatten allt eftersom glykolen även blir blandad i behållaren eftersom den inte ingår i cirkulationen, det blandas men det tar längre tid.

    Systemen kommer som vän av ordning att ha aningens högre halt av glykol än 50% och det är inget problem och om du behöver fylla en liten skvätt till kan du göra det med vanligt vatten om det kniper. (batterivattnet är ju olämpligt att förvara i bilen)

    Tidigt i sköljprocessen kan det vara fiffigt att köra en kylarrengöring när du ändå håller på och sköljer systemet.
    Så gör jag.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-01-15 klockan 19:25. Anledning: Tillägg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #38
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Själv är jag lite skeptisk till kylarrens då man ibland kan få läckage av att köra dessa, visst det är antagligen hål som är igentäppta av smuts eller kalk, men ändå, inte roligt när det läcker efter man fixat.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Köp enbart original! När det gäller termostater så verkar alla pirater vara rena skiten, och en original kostar ändå inte särskilt mycket. Den skall vara på 89 grader.
    /Johan
    tog hem en "original" bara för att se fabrikat och ja de som hävdar att original är bäst måste leva på nåt som fanns tidigare isåfall. Det man får nu är Motorad, förvisso en stor termostattillverkare men de gör troligen termostater till de flesta kartongmärken idag. Har själv aldrig haft nå problem med dom då en av mina vanliga leverantörer också haft Motorad men frågan är vilka "pirattermostater" som är skit? Biltema möjligen.......

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Frågade idag på märkesverkstan (autoexperten, saab ackrediterad) om det var nån fara att jag fyllt upp den med etylenglykol från macken och fick svaret nej, så jag struntar nog att spola systemet.. Men tack för alla tips.

    Problemet jag hade med vattnet som stod kvar oblandat i expansionskärlet löste sig enkelt genom lite masserande av den övre kylarslangen, då bubblade glykolblandat vatten från längre ner i systemet sig upp i expansionskärlet. Provmätte nu och hade -35 grader

Liknande ämnen

  1. Tempmätaren!
    Av ronky i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 11:13
  2. Tempmätaren dog 9000 -97
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 09:21
  3. Temperaturproblem OG9-5
    Av HCHC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 17:21
  4. [LÖST] Kupévärmen kom aldrig men tempmätaren visade normalt NG900
    Av TriMe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 17:23
  5. Tempmätaren är kass på min NG900
    Av Jowlot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 02:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •