Sidan 11 av 17 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 326

Ämne: Min (för mig) nya SAAB 9-5

  1. #201
    Om du ändå ska byta avgas, turbo så hade jag köpt ny IC från do88, inte ovanligt att de spricker samt köpt ett par backventilerna från typ Aliexpress ( de är samma som maptun har men kostar 1/10 del).

    Org IC och kylare för den delen är rena rama skit på 9-5an speciellt i allt över 25c* då blir de heatsoak rätt så snabbt

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #202
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Backventiler inköpt, beställde några extra och ger till min kamrat "SAAB gurun".
    IC och kylare ska undersökas.

  3. #203
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag har haft lite problem att hitta torkarblad till min 2009, har googlat runt och sett att rekommendation är att byta till torkararmar från 2006-2007.
    Har ni koll?

  4. #204
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag har haft lite problem att hitta torkarblad till min 2009, har googlat runt och sett att rekommendation är att byta till torkararmar från 2006-2007.
    Har ni koll?
    08 fick man nya torkar armar för flatblades, så köp Bosch flatblades

  5. #205
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    08 fick man nya torkar armar för flatblades, så köp Bosch flatblades
    Tack, har några torkararmar i varukorgen hos Bildelsbasen, tar bort.
    https://www.bosch-automotive-catalog...3FautoLoad%3D1

  6. #206
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Bosch Aerotwin funkar jäkligt bra enligt min mening. Har dom dock inte på en 9-5:a, men rent allmänt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2019-07-24 klockan 20:57. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #207
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Tack till SAAB gurun här i Wien som hjälpt mig.
    Nu har jag äntligen österrikiska skyltar på min SAAB.
    Så glad.nyaskyltar.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #208
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag kan meddela att en ny bränslepump gör att bilen går bättre.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...OG9-5-Biopower

    Den drar dessutom mindre bränsle, nu ca 0.85 mot 0.95, har inte gjort något annat än bytt bränslepump.
    Nu har den däremot börjat knarra i framvagnen, låter inte som topplagringar och lite för dovt för att vara stagen till krängarna.
    Byter bussningar till subframe, bärarmar, topplagring samt stagen när jag får den där efterlängtade leveransen av Bilstein B8.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #209
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Knarrande i framvagnen är nästan alltid krängningshämmarestagen. Det har även aliasen knarrstag (första nivån av problem), gnällstag (vilket problemet övergår till om man inte gör något åt knarrandet) och skrammelstag (när det blir så mycket glapp att de slutar gnälla). Ur väghållningssynpunkt spelar de två första ingen roll, och det sista enbart efter lång tid då de riskerar att hoppa ur. Enda risken med att de hoppar ur är att de kan riskera att skada andra dela (men har aldrig sett det ske).

    Livslängden på stagen innan de övergår till knakstag har varit runt 5000 mil för mig, tills de hoppade ur (tröttnade på att byta) tog det väl drygt 30000 mil... Å andra sidan kan man hitta bra 3:e parts för 100:-/st på ebay och de är enkla att byta:
    https://www.ebay.co.uk/p/Febi-Bilste...ProductDetails

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #210
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Org IC och kylare för den delen är rena rama skit på 9-5an speciellt i allt över 25c* då blir de heatsoak rätt så snabbt
    Och hur menar du att en annan IC skulle hjälpa till att undvika heatsoak ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #211
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Knarrande i framvagnen är nästan alltid krängningshämmarestagen. Det har även aliasen knarrstag (första nivån av problem), gnällstag (vilket problemet övergår till om man inte gör något åt knarrandet) och skrammelstag (när det blir så mycket glapp att de slutar gnälla). Ur väghållningssynpunkt spelar de två första ingen roll, och det sista enbart efter lång tid då de riskerar att hoppa ur. Enda risken med att de hoppar ur är att de kan riskera att skada andra dela (men har aldrig sett det ske).

    Livslängden på stagen innan de övergår till knakstag har varit runt 5000 mil för mig, tills de hoppade ur (tröttnade på att byta) tog det väl drygt 30000 mil... Å andra sidan kan man hitta bra 3:e parts för 100:-/st på ebay och de är enkla att byta:
    https://www.ebay.co.uk/p/Febi-Bilste...ProductDetails
    Tack! Beställer.

  12. #212
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Och hur menar du att en annan IC skulle hjälpa till att undvika heatsoak ?
    De sänker insugstemp med över 20 grader, med org intercooler så ligger den oftast på 52 grader och uppåt.

    Prova dra 3 repor full gas i treans växel så märker du hur mycket segare bilen kommer bli

  13. #213
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Heatsoak är ju när intercoolern inte kan göra sej av med värmen i insugningsluften för att omgivningen är för varm, typ antingen för att den sitter för nära varma saker, eller för att man står still (så att ingen luft passerar).

    Därav min fråga, att byta IC brukar inte hjälpa, utan man får antingen flytta den, sätta dit en fläkt, skärma av eller möjligen göra temporära lösningar i stil med att spruta kolsyra/lustgas på den (förekommer nog mest inom dragrace)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #214
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Heatsoak är ju när intercoolern inte kan göra sej av med värmen i insugningsluften för att omgivningen är för varm, typ antingen för att den sitter för nära varma saker, eller för att man står still (så att ingen luft passerar).

    Därav min fråga, att byta IC brukar inte hjälpa, utan man får antingen flytta den, sätta dit en fläkt, skärma av eller möjligen göra temporära lösningar i stil med att spruta kolsyra/lustgas på den (förekommer nog mest inom dragrace)
    Då har du missupfattat heatsoak.

    heatsoak är när intercoolern inte längre kan kyla luften.

    det kan bero på att den blir för varm av omgiviande saker eller att den helt enkelt "överhettas" av tex en varm turbo (pga liten storlek för effekten), för högt flöde som gör att den inte hinner kyla eller för lite luft genom intercoolern vid tex stillastående eller pga saker som stör luftflödet som en AC kondensor.


    att byta intercooler hjälper mycket riktigt mot heatsoak om det är för varm insugsluft som orsakar problemet och inte yttre orsaker är det som orsakar problemet.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #215
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Då har du missupfattat heatsoak.

    heatsoak är när intercoolern inte längre kan kyla luften.

    det kan bero på att den blir för varm av omgiviande saker eller att den helt enkelt "överhettas" av tex en varm turbo (pga liten storlek för effekten), för högt flöde som gör att den inte hinner kyla eller för lite luft genom intercoolern vid tex stillastående eller pga saker som stör luftflödet som en AC kondensor.


    att byta intercooler hjälper mycket riktigt mot heatsoak om det är för varm insugsluft som orsakar problemet och inte yttre orsaker är det som orsakar problemet.
    Helt rätt!

    Det är rätt otroligt hur mycket bättre eftermarknads IC kyler, även kina IC från typ tex biltema drar ner tempen 20c grader! dock mekigare att montera

  16. #216
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Då har du missupfattat heatsoak.
    Njae, jag håller inte med, inte de jag umgås (och pratar bilar) med heller för den delen.

    heatsoak är när intercoolern inte längre kan kyla luften.

    det kan bero på att den blir för varm av omgiviande saker eller att den helt enkelt "överhettas" av tex en varm turbo (pga liten storlek för effekten), för högt flöde som gör att den inte hinner kyla eller för lite luft genom intercoolern vid tex stillastående eller pga saker som stör luftflödet som en AC kondensor.
    I praktiken är ju de flesta av dessa saker precis det jag sa, när intercoolern inte längre kan göra sej av med värmen och istället värmer insugningsluften.

    att byta intercooler hjälper mycket riktigt mot heatsoak om det är för varm insugsluft som orsakar problemet och inte yttre orsaker är det som orsakar problemet.
    Gränsfall förvisso då ett för högt flöde kanske i praktiken gör så att luften inte hinner kylas ner, men då har man ett problem som inte brukar kallas heatsoak även om det kanske visar sej som det.

    Det absolut mest klassiska heatsoakfallet är ju just när man står still och IC'n blir varm, och sen ska man köra iväg och bilen går uselt, det har till och med hänt att sambon
    frågat mej varför det är så svårt att köra iväg vid rödlysen när det är riktigt varmt ute.. Jag har en annan bil som har vattenkyld IC original (egen kylkrets givetis!) den klarar sej
    längre stillastående men när den väl blir varm håller värmen också i sej längre efter att man kört iväg.. så det är väl både bra och dåligt.

    ..Fast wipperman kanske inte vill ha dne här diskussionen i hans tråd.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #217
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    No worries! Jag är bara tacksam om över att få ta del av ert tänk.
    Här ska det köras till däckverkstaden, nya däck inköpta :-)

  18. #218
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    No worries! Jag är bara tacksam om över att få ta del av ert tänk.
    Här ska det köras till däckverkstaden, nya däck inköpta :-)
    Vilka blir de?

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vilka blir de?
    Jag köpte Continental Premium contact 6, de jag hade var OK ur ett mönsterhänseende men gamla. Ska köra Wien/Jämtland T-R och vill då ha bra däck.
    https://www.continental-reifen.de/au...ld-vorbildlich
    Senast redigerat av Wipperman den 2019-07-25 klockan 14:03.

  20. #220
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Främre bromsskivor?
    Jag har misslyckats några gånger med mina beställningar och vågar inte chansa.
    9-5 2-3 Biopower, stämmer det att jag ska ha skivor med 308mm diameter?

    Tack på förhand

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •