Jag köpte ett takräck från SAAB till min BMW, hade då ingen aning om att jag några år senare skulle ha en SAAB till takräcket.
Vinterpreppad bil, takbox och vinterdäck, snökedjor, spade och diverse bra att ha grejer.
Det börjar bli dags med TD04, har snart kört 4000 mil.
Men blir lite förvirrad
Är skillnaden "programvaran"?
https://www.maptunparts.se/trimsatse...2010/mt5/46056
https://www.maptunparts.se/turbosyst...9-5-2004-.html
Mvh
Anders
tror du får org programvara dvs aero program på den billiga.
Den andra får du maptuns trimmade.
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
OK, tack.
Funderar lite men lite sugen på att skaffa.
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag behöver ett nytt avgassystem
A-alt eller Maptun?
Har haft Maptuns 2,5” på två bilar, nöjd med dessa.
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Tack!
Då tänker jag inte fundera mer.
Beställer TD04 och något "steg" samt avgassystem efter helgerna.
Lite intressant ur ett ekonomiskt perspektiv, detta kostar ca 15-20 tkr, dvs lika mycket som "bilpriser.se" ansåg att min bil var värd.
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Fast en ny/nyare bil tappat 15-20 Kkr i värde varje år.
Till mitt garage: Garaget
Läs mitt första inlägg om varför jag köpte min bil :-)
Hur man än vrider och vänder på det, en SAAB/äldre bil blir billigare.
Har räknat och har en milkostnad på 1.08 EUR, detta är exklusive bensin.
Räknar på att skriva ner bilen med 33% per år (köpte för 55t SEK) och alla större köp (typ Bilstein B på två år.
Jag skruvar allt själv och har koll på vad jag behöver göra på kort resp lång sikt för att ha bilen i bra skick.
- - - Uppdaterad - - -
Räcker det förresten?
Jag har sett siffror på 30 kr/milen i värdeminskning på ex en ny V90.
köp alternativt en combiadapter och lär dig göra ett eget program inte så svårt att få ett okey program, alternativt PM mackan så kan du nog köpa ett bra program för bra pris
Hm, intressant.
Kan inget om det men meckade Megasquirt till en BMW, lite pill att få ordning på mappen.
Men om jag specar komponenter så borde det väl inte vara några svårigheter/konstigheter?
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
När det gäller rostfria standardsystem har jag haft goda erfarenheter av Raka Rör Göteborg vilka bor på samma adress som A-alt, sitter på alla våra 9000 - enda snaggen var att ett bultpar för kort så vi var tvungna att skaffa nya bultar, passformen och funktion är bra på 9000-systemet. De flesta har suttit på i 4 år nu.
A-alts sportsystem som sådana vet jag egentligen inget om.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Om du kan så kör på Maptuns 315hk program.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag tycker att det är så skoj att skruva men 9-5an är vår bruksbil, måste funka.
Kommer att skaffa en MX5 och skruva på ett kompressorkit kombinerat med något DYI styrsystem.
315hk varianten verkar helt klockren.
Vad ska jag ha för intercooler?
Är det något annat som jag bör byta?
Vanliga kylslangar?
Maptuns egna eller DO88 om du vill ha plug and play
KL racing om du vill ha plug and play men kommer säkert kräva modifiering för att få det att passa.
Valfri kina intercooler om du vill bygga egen fästning.
2.25mm är org slangarna så de går ju återanvända om de är samma anslutning tror det är de på alla.
Anledning man vill ha IC är att få ner laddtryckstemp, minska heatsoaking och vid den kraften så vill man minska all chans att kolvarna går
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Tack!
Jag beställer ett 315 hk "kit" samt en IC från Maptuns efter helgerna.
Nu kan jag göra bokslut över två år och 4500 mil med min SAAB.
Jag har noterat alla kostnader (exkl tvätt och mindre grejer).
Jag köpte bilen för 59000 SEK, skriver av bilen med 25% av inköpspriset varje år.
De delar som är av större karaktär, typ stötdämpare eller åtgärder såsom rostskydd skriver jag av med 50%, dvs kostnaden tas på två år.
Nu lever jag i EUR-land och har därför alla kostnader i EUR.
Milkostnaden exkl bensin är EUR 1.29.
I slutet av 2020 kommer bilen ha ett ekonomiskt restvärde på EUR 1324 och 2021 noll.
2020 kommer jag att lägga ca EUR 3500 som då skrivs av med 50% vilket kommer att dra upp milkostnaden lite.
Kom ni ihåg trollet ”husknuten” som hade en liten fransk bil och med en dåres envishet hävdade att det var en bättre affär, tror inte det.
Skärmavbild 2019-12-27 kl. 21.59.44.jpg
Senast redigerat av Wipperman den 2019-12-27 klockan 23:38.
Apropå ekonomin med gamla fordon (i detta fall traktorer), sammanfattning en växande del bönder i USA fördrar äldre traktorer vilket pressat upp andrahandsvärdet:
Farmers bidding up prices of 40 year old tractors due to repair-ability
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Helt oavsett kan man ju inte jämföra som han gjorde, det är ungefär som att tycka att det blir billigare att äta ute än att laga mat, "jag köper minsan en korv på ikea till middag varje dag!" ..elbilssekten brukar ju göra ungefär likadant.. "titta här, det blev ju billigare att köra min nya renault zoe än din 9-5", helt ignorerandes samtliga argument om att det är två helt olika bilar i olika storlek och segment och gärna komma med en glädjekalkyl också.
Angående avgassystem, tänk på vilken ljudnivå du vill ha också, jag har ett JT super flow på Aeron, och jag kan väl medge att ljudet när man trycker plattan i mattan och varvar ur är riktigt skönt, men på tomgång utanför bilen och när man kör iväg låter det som en epatraktor, grannar och släktingar frågar om man har hål på avgassystemet osv "Nej, det ska vara så.." ..Jag skulle nog hellre valt ett med mer dämpning i om jag skulle välja.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01