OK, blir jag totalt utskrattad av meckarna om jag föreslår att dom ska såga av fästen på en dämpare och svetsa fast på en annan?
OK, blir jag totalt utskrattad av meckarna om jag föreslår att dom ska såga av fästen på en dämpare och svetsa fast på en annan?
Risken finns. Det är inget en "vanlig komponentbytare" ger sig på.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Man brukar säga att det är svårt att få svar om man inte frågar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag är en enkel människa, krävs inte så mycket för att jag ska bli glad.
En otroligt vänlig forummedlem tyckte inte att jag skulle svetsa om dämpare och tipsade att det finns Bilstein B8 att beställa.
Så glad och tacksam.
Under gårdagens skyndsamma färd på Autobahn kom det upp något svart och snabbt samt välbekant i backspegeln, en 9-5.
Jag bytte snabbt till högerfil och släppte fram, lade mig bakom och helljusblinkade varpå jag fick några vinkningar.
Jag hakade på, flyttade bilar och egentligen lite för fort, begränsningen är 140 km/h och det gick kanske lite snabbare.
Hakade på i någon mil men tappade när en själlös förflyttningsprodukt blockerade.
Sånt gör mig glad.
Senast redigerat av Wipperman den 2019-09-27 klockan 10:51.
Jag funderar på hur klokt det är att svetsa i en gasstötdämpare alls, det blir ganska varmt och de är under tryck. Om inte tätningar tar skada så finns det väl en potentiell risk det säger POFF och dämparen smäller.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
I veckan kommer mina B8a framdämpare.
Ska beställa nya bultar och skyddsbälgar, topplagringarna är OK, jag råkade tappa lagringen och fick rengöra alla kulor och fettade in, ser ut att vara i bra kondition eller är rekommendationen att byta ändå?
Intensiv vecka och hinner inte men veckan efter ska jag till en lackerare, hundbenen fick jag till väldigt bra men ytrost på vänster bakskärm vid kofångare blev misslyckad, motorhuv, kofångare samt ett skrapmärke på en framskärm ska åtgärdas. Vill att bilen ska se fin ut.
Under veckan har jag kört hyrbil i form av en Ford.
Min första reaktion var varför kör jag en gammal bil när den här är så mycket bättre?
Bra stolar, mugghållare, förvaringsfack, navigator.
Men efter fem minuter så konsterade jag att vi inte var kompatibla.
Svårt att sätta fingret på det, men ingen själ?
Jag måste liksom bonda med bilen, skulle aldrig kunna göra det med en Ford Focus.
De främre Bilsteindämparna har kommit!
Tack @amazinjoey för din hjälp.
Senast redigerat av Wipperman den 2019-10-11 klockan 21:10.
Kan det vara brist på känsla av kontroll? Saabs styrka har dock aldrig varit mycket gadgets utan genomarbetad grundfunktion.
Har dock inte kört en Focus på nästan ett decennium, satt påtagligt dåligt i Focus MY11 stolarna, så jag har undvikit sådana.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Sant, funderade på det, kontrollen är en central anledning till att det inte blir en mer modern "förflyttningsprodukt".
Eländet funkar inte, lämnar in den på verkstaden och får en fet räkning, den går inte att mecka med själv då fel av "elektrisk" karaktär är vanliga och kräver felsökningsutrustning och kontakter som vi vanliga saknar.
Läste det senaste numret av "Vi Bilägare", intressant artikel om värdeminskning men även ett långtidstest av en XC60, driftstörning, verkstad och faktura på ca 8 tkr. Det var någon kabel till bränslepump som var skadad, det vara bara att betala och muttra. Jag skruvar hellre själv och vill inte muttra över verkstadsfakturor som inte ger mig något mervärde i form av att min egen kunskap ökar.
Från kamrats FB.
Om två år flyttar vi till en stad med stökig trafik, en liten bil är bra att ha och gärna något oömt.
Igår besökte vi en Toyota handlare men det går inte.
En ny trist förflyttningsprodukt som kräver konstant kontakt med en verkstad för regelbundna uppgraderingar av systemprogram samt åtgärder av fabrikationsfel.
Fattade därför ett beslut om köpa en Mazda Miata samt en avtagbar dragkrok till 9-5an.
Det är mer skoj, mer mig och framförallt mycket roligare.
Köpte en Suzuki Swift till farsan igår, den är liten men sjukt rolig! Något att kolla in
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Bra bil, fanns med på min "short-list" när vi köpte en stadsbil, blev dock en Twingo RS, knäpp bil med G samt bromstrycks-mätare.
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Ja, det är en riktigt dålig bild, men blev så glad över att se en kompis, samma gubbgråa färg som min.
Men undrar över följande:
Avgassystem, är det något hemkokat?
Undre delen av kofångaren är det något "aero-specifikt"?
Den där mojängen på taket, den ser ut att funka med takbox, vad är det?
Så många frågor, så lite koll
1. Ser ut som org Saab aero avgas, tror maptuns egna är lik!
2. Org aero diffuser, finns att köpa från saab
3. Vilken mojäng ? eller menar du hirsch spoilern/vingen?
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Avgaset är definitivt 2,5" tillverkat av Simons men som finns brandat till speedparts, MapTun, bsr
Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 11:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Precis. Det är ett Simons-system tillsammans med aero diffusor.
På bagageluckan är det mycket riktigt en Hirsch takvinge.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack!
Jag har noll koll, ser bara min egen som i jämförelse ser lite "trist" ut :-)
En sån däringa aero diffusor ska jag beställa, Hirsch vingen kan bli lite meckig med takbox.
- - - Uppdaterad - - -
Jag har nu en komplett uppsättning Bilstein B8 med Eibach fjädrar, fram har jag monterat några gånger och har koll på hur det fungerar, nya fästelement inköpta.
Men bak, jag litar inte på mig själv efter de "felbeställningar" som jag gjort.
Vad krävs för att byta bak?
Bör jag byta något "gummi" eller är det bara att mecka på grejerna?
Vill ha alla delar i garaget innan jag ger mig på ett byte.