De kanske värmer på lite i något bås eller så?
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Jo, du har rätt. Jag ska fråga. Är bara så djupt misstänksam mot verkstäder.
Gjorde ett uppdrag åt en av de största VW återförsäljarna i norden, fick då inblick i hur försäkringsbolagens gemensamma organisation sätter press på plåtverkstäder och hur det påverkar reparationer.
Dessutom är jag en gnällig gubbe och vill ha koll.
Jag köpte en liknade Griffin 2009 som gått 13600 i december så jag tänkte följa dig, har gjort en stor underredsbehandling, bytt till LED i dimljus och kopplat om dom till varselljus som Trionic Seven visset, ska byta vakuum slangar också.
Ska försöka fixa backhjälpen som går efter torr väderlek men inte annars.
Byte till rostfritt avgassystem blir det nog i höst. Skulle vilja lacka om motorhuven där det är en del stenskott.
Bra val :-) Grym bil, jag har också poblem med backhjälpen, tänkte fixa det nu i helgen, har köpt nya sensorer (Aliexpress) och ska se till att kablaget är vattensäkrat ordenligt.
Kul med LED i dimhjus, tack för tips, mitt vänstra är sprucket men felfritt begagnat är inköpt.
Vakumslangarna bytte jag direkt, mina var OK men torra.
- - - Uppdaterad - - -
Min projekttråd är troligen den tråkigaste.
Jag har bara haft min SAAB sedan december och befinner mig fortfarande i den där fasen då jag undersöker.
Efter säsongens sista skidåkning så stannade bilen pga bränsleproblem, jag hittade ingen bra förklaring annat än att bränslemätaren inte är kalibrerad, detta ska lösas med Tech 2 och den tillfälliga lösningen är att konsekvent tanka när mätare visar halv tank och trippmätaren 22 mil.
I veckan har jag kört 180 mil i ett skyndsamt tempo, underbar bil.
Konstaterade då att mitt ”fixar-konto” har fyllts på med massor av pengar, min förra bil, XC90 D5-2017 hade en värdeminskning på ca 30 kr/milen. Nu har jag hållit på länge med bilar och den ädla konsten ”självbedrägeri” för att rättfärdiga beslut, 180*30kr=5400, dvs det finansierar det där Bilstein chassit med sänkfjädrar som jag vill ha.
Min plan med bilen är enkel, prioriterar rostskydd, ska nu slipa bakre hjulhusen och ta av kjolarna, efter sommaren lämnar jag in bilen till ett ”Dinitrol-proffs” som får göra resten.
Vill sedan byta bussningar, det verkar som om rekommendationen är Powerflex runt om, stämmer det?
Visst är det en härlig bil har nu kört några vändor mellan Sth och västkusten.
Jag tankar av princip fullt efter varje resa kör på E85 så jag vill har så lite luft i tanken som möjligt, ska köra till Alpbach nästa vecka så håller på att plocka ihop lite bra att ha verktyg för resan.
Skoj med Alpbach, har aldrig varit där men mycket i Tyrol.
Verktyg, svårt att planera för allt, jag har också laddat med verktyg+olja (dyrt som tusan på bensinmackarna).
Jag har även en Lotus samt gammal BMW, gick därför med i ÖAMTC (österrikiska motormännen), får då vägassistans om något händer, att stå på Autobahn när slangen till oljekylaren gått sönder är inte skoj.
I Sverige hade jag det här:
https://www.okq8.se/hem-forsakring/b...ggsforsakring/
Det flesta försäkringsbolag har liknande produkter men se till att du har något med samarbetsavtal med ADAC (Tyskland och ÖAMTC.
Gute Reise!
Råkade se det här:
https://www.youtube.com/watch?v=WZ6dwhyfo_A
Fördelen med SAAB är att det mesta går att göra själv och det är möjligt att vara en insatt kund i det som verkstaden gör.
Min SAAB har nu fått mer omvårdnad än under hela sin livstid.
Bakre hjulhusen och vänster hundben åtgärdat, mer funktion än snygghet.
Slipat, rostomvandlare i två omgångar, epoxigrund, karrosslack, topplack och snart klarlack.
Lämnar in för lackering i höst, ska åtgärda stenskott på motorhuven och skrapmärken på bakre kofångaren, då får dom även rätta till min ”ful-lagning”.
När jag plockade av kjolarna så gick en bult av, måste hitta en bra lösning, vill inte skruva fast kjolen med grabber.
Tvättade kjolarna ordentligt och silikon på gummilisterna, har beställt nya plastmuttrar (20 kr styck i Sverige och 0.19 EUR i Tyskland, bra marginal) samt bultar.
När jag lämnar in bilen för rostskydd så tar jag bort kjolar samt all övrig plast.
Efter sommaren beställer jag nya dämpare+fjädrar samt bussningar.
Noterade att Maptuns fjädrar gör att den blir lägre än Aero, vill inte ha en snöplog till bil och behöva köra runt fartgupp.
Tips mottages tacksamt.
Hjulhus.jpg
Meck.jpg
Ja, jag har inget att säga egentligen, den bara rullar på :-)
Har lagt en beställning på Bilsten med Maptun fjädrar samt Powerflex till alla bussningar.
Min fundering är bromsar, skivorna behöver snart bytas, jag har läst att 9-5 Griffin har Aerons frambromsar men inte bak.
Stämmer det?
Om ja, är det bara att skaffa Aero ok och skruva på?
Exakt vad jag gjort på den röda -09:an. Märkte ingen skillnad på bromsarna. Det gör nog mer skillnad vid hårdare körning. Typ nedför i alperna/fjällen. Den har B8 + Maptun sänkfjädrar. Och Powerflex överallt fram.
Oken köpte jag beg. Till den grå -09:an har jag köpt bakbromsarna av Wippermans hovleverantör i Tyskland. Inte för att jag saknade dem. Mest för att målet är att ha två maskinellt lika bilar. Tanken är att jag då får samordningsfördelar. Den grå har sportchassi, dvs samma som Aero.
Skillnaden i chassit finns absolut, men det är inget fel på sportchassit och originalbussningarna. Så jag avvaktar och behåller till dess jag måste byta.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jo, meckade loss allt. Du har helt rätt, där fanns det en del att fixa. Jag slipade av det som hade börjat rösta och tänkte trycka in rostskydd i trösklarna. Hur gör du? Meckar av kjolarna någon gång per år?
- - - Uppdaterad - - -
Visst är är hovleverantören bra :-) Det är faktiskt bättre priser än svenska bildelsbasen. Beställer bromsar från honom och en renoveringssats.
Oh, ja! Jag är nöjd. Billigare än de jag köpte till den andra på bildelsbasen.
Jag renoverade oxo med en sats inkl kolvar från någon stor tysk firma, kvalitet till lågt pris. Finns ju ingen anledning att hoppa över renoveringen när oken ändå är omonterade. Det kommer att bli bra!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Vad säger expertisen?
Bilstein B6 eller B8?
Fjädrar från Lesjöfors eller Eibach?
Försökte beställa från Neobrothers men dom hade ingen leveranstid, gör nytt försök med Skandix.
Vad är normal oljeförbrukning?
Min bil har gått 16100 mil och drar 3-4 dl på 100 mil.
Har aldrig haft en bil med turbo tidigare, har läst mig till att det kan vara en indikation på att turbon inte är bra.
TD04 finns med på min lista, har sett att det är ett fullt görligt meck för mig, men har det med lite lägre prioritet.
- - - Uppdaterad - - -
Nu börjar leveranser komma, bromsok, lite smått och gott.
Min kompressor orkade inte med att trycka ut klibbigt dinitrol, det tunnflytande funkade. Jag beställde därför massa sprayburkar och ska ta en helg med skyddsmask och avsluta det jag påbörjat.Skärmavbild 2018-08-20 kl. 18.43.14.jpg