Sidan 4 av 17 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 326

Ämne: Min (för mig) nya SAAB 9-5

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Du är inte ensam om det. Har det till alla bilarna.
    Jag tycker att det är mer effektivt att skriva ner på en gång och sedan släppa det.
    Gör så på alla mina projekt, bilar och hus, blir lättare att köpa in material och sedan prioritera jobb.
    Jag har kört mycket blåbärsracing (spring och långlopp), har fortfarande en tävlingsbil i ett garage. För att få dom bilarna att hålla så är det centralt att hålla reda på komponenters ”brinntid” och ha ett schema för underhåll gärna med Nordlock produkter och Loctite.
    Ingemar Stenmark har sagt att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.
    Det samma gäller för bilar, dvs. kunskap och förebyggande underhåll är centralt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Vilken årmodell har du ?
    Jag byte en sensor I somras på min -06a sedan .Ångrade att jag inte köpte 4 från Ali
    när man ändå plockade ner kofångaren. Tätade samtidig kontaktstycket som sitter bakom kofångare med silikonlim.
    Stämmer bra med vänster ytter det var det på min också. Värme kyla (kondens)från avgasröret ?
    Jag har en 09a, dvs. dom där runda sensorerna. Intressant med mitten vänster, verkar vara läge att försöka isolera och sedan täta kontaktstycket.

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Backvarningsfunktionen blir svår att felsöka, idag fungerar den utmärkt :-)
    Kommer att se till att styrboxen är ordentligt fuktsäkrad och ser hur det utvecklar sig.

  3. #63
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Så började det med min också, sen strulade den oftare och oftare för att tillslut lägga av helt
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #64
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Ja, jag vet, är konstig, men har ett kalkylark med det som jag köpt till bilen och ett där jag lägger in saker till min ”att-göra” lista.
    Captains logg. Trodde jag alla hade i kalkylark. Helt normalt i denna miljö. Patienten behöver inte vara orolig...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Captains logg. Trodde jag alla hade i kalkylark. Helt normalt i denna miljö. Patienten behöver inte vara orolig...
    Skönt, då är jag normal :-)
    Jag var på en formell middag, tonar alltid ner mitt "bilintresse" då jag vill framstå som "normal".
    Satt bredvid en ambassadör och hans fru, det visade sig att frun var en hardcore petrolhead och skruvade själv på sin SAAB 9-3 cabriolet och hade full koll på hydraliksystemet till cabben, hennes man, ambassadören, körde en gammal Volvo då han tyckte att nytt var trist, var tvungen att köpa något nytt men såg det som ett val mellan lätt- och mellanmjölk, hans passion var tennis och skidåkning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Så började det med min också, sen strulade den oftare och oftare för att tillslut lägga av helt

    OK, jag börjar med att säkra upp styrboxen och ska sedan försöka mäta sensorerna när PDCn inte fungerar.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Sannolikheten?

    Sannolikheten är inte så hög för detta.
    Parkerade min grå SAAB 9:5 Griffin i Bad Gastein, på morgonen hade den fått sällskap av en 9:3 Griffin i samma sportiga färg.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #67
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om middagen var i Österrike var det passande med en Graz-tillverkad Saab. Om det var en sån hon hade...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om middagen var i Österrike var det passande med en Graz-tillverkad Saab. Om det var en sån hon hade...
    Caben tillverkades under en period i Graz, men min parkeringsgranne var en danskreggad SC.

  9. #69
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tänkte på ambassadörskan...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag bara tvättar och gasar med min SAAB samt köper in grejer, har nu extra främre bärarmar som ska blästras och förses med nya bussningar.
    Så imponerad, 130 km/h, takbox, 4 personer, 0,82.
    Min to-do lista växer så sakta men ingenting kritiskt.
    Snart får jag ut min Lotus ur garaget och kan börja skruva på min SAAB.
    Ska då göra klart skisack projektet, byta kondensor.
    Bortsett från det stora.
    Rostskydd. Gjorde en snabb-fix av rost i bakre delen av vänsterbakskärm, ser mindre snyggt ut pga tidsbrist och har börjat bubbla lite i nederkanten då jag inte tog bort bakre kofångaren när jag slipade.
    Ska göra det snyggare och passar då på att täta/säkra upp PDC sensorerna samt box, har nya sensorer men systemet verkar lagat sig själv. Jag ska gräva lite och mäta upp sensorerna.
    Med stor risk för att bli tjatig.
    Vilken jäkla bra bil det är.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2018-03-19 klockan 23:07.

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    1000 mil.
    Jag har kört 1000 mil sedan inköpet i slutet av december.
    Gjorde en snabb insats innan vi packade bilen full med barn och skidor, sen har den bara sanerats.
    Nu är det dags, monterade sommardäck igår samt passade på att blåsa rent underredet. Vet, är underlig, men blev så glad över att få bort all sand och smuts från underredet, det är en förberedelse för vårens rostkyddsbehandling.
    1000 mil med min gamla bil, XC90-2017 hade enligt svenska konsumentverket kostat minst 30 kr/milen i värdeminskning, snart är SAABen intjänad :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Igår servade jag min bil.
    Filter+olja, inga konstigheter.
    Noterade att luftfilterboxen hade en spricka, det finns nu på min ”to-do” lista och åtgärdas vid nästa service, då kommer jag även att byta ut några slangklämmor samt bultar och rostskydda det jag kommer åt.
    Det hade inte skett om jag lämnat in bilen på service, den stressade mekanikern hade aldrig sagt att boxen var spräckt eller att det var läge för en liten ”fäst-element” uppfräschning.
    Något jag stört mig på under de 1000 milen jag kört är vindrutetorkararmens infästning, avskavd färg, lite matt hammerite, ser nu ut som nytt.

  13. #73
    Nice! Blir det inga maskinuppgraderingar? TD04 och Steg 1 aero program hade varit nice att se på bilen

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Nice! Blir det inga maskinuppgraderingar? TD04 och Steg 1 aero program hade varit nice att se på bilen
    Funderade på det idag :-)
    Gillar bilar och ska behålla SAABen, en turbo håller inte i all evighet, kanske läge att köpa det kit som Maptun har.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #75
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Funderade på det idag :-)
    Gillar bilar och ska behålla SAABen, en turbo håller inte i all evighet, kanske läge att köpa det kit som Maptun har.
    Tycker jag! va bara försiktig i det träsket :P kommer sluta med att du lägger 30 000kr å ökar effekten till 360 hästar

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Lite mer mos i 80-120 vore skoj. Massa mos behöver jag egentligen inte, är det inte takbox så är det cykelställ och bilen full av fru och barn. Ska kolla hur länge en turbo håller, uppgradering är kanske smartare än att chippa och sen rasar turbon efter något år.

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Bränslepump

    Idag fick jag det första egentliga problemet med min Saab.
    Motorn stannade, i omkörningsfilen och rätt trångt i högerfilerna, lyckades rulla om en långtradare och in på en nöd-ficka.
    Startmotorn gick men ingen tändning, bränslenivån var 3-4 mm över rött. Säkringen till bränslepumpen var bränd, bytte ut men ingen skillnad. Min fru hade ringt österrikiska motormännen som skickade en bil, servicekillen tittade på säkringen och hällde i fem liter bensin, självklart startade den men gick lite ojämnt. Körde till en mack och fick i 36 liter, dvs med de fem som vi tankade med dunk så borde jag ha 15 liter i tanken.
    Säkringen gick för att pumpen gick tom, men det borde funnits bränsle.
    Min erfarenhet av pumpar som gått tomt är att dom går sönder alt förlorar kapacitet.
    Byter pumpen, funderar på Saab original :
    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...branslepump809
    Förstår inte och tacksam för synpunkter.

    Mvh
    Anders

  18. #78
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det är vad jag förstår rätt vanligt att skvalpskyddet i tanken lossnar och kan få nivågivaren att visa fel värde. Är väl en nivåvippa, och om den hakar upp sig på något blir det tokigt.
    Det ska gå att plocka ur det ur tanken genom luckan där pumpen sitter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #79
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Lite mer mos i 80-120 vore skoj. Massa mos behöver jag egentligen inte, är det inte takbox så är det cykelställ och bilen full av fru och barn. Ska kolla hur länge en turbo håller, uppgradering är kanske smartare än att chippa och sen rasar turbon efter något år.
    Uppgraderar du till TD04 så sätt in mappning för den turbon, annars kan de gå väldigt snett. Chippning krävs vid turbo uppgradering Dock så slits de inte mycket snabbare än vad orginal hade gjort.


    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Idag fick jag det första egentliga problemet med min Saab.
    Motorn stannade, i omkörningsfilen och rätt trångt i högerfilerna, lyckades rulla om en långtradare och in på en nöd-ficka.
    Startmotorn gick men ingen tändning, bränslenivån var 3-4 mm över rött. Säkringen till bränslepumpen var bränd, bytte ut men ingen skillnad. Min fru hade ringt österrikiska motormännen som skickade en bil, servicekillen tittade på säkringen och hällde i fem liter bensin, självklart startade den men gick lite ojämnt. Körde till en mack och fick i 36 liter, dvs med de fem som vi tankade med dunk så borde jag ha 15 liter i tanken.
    Säkringen gick för att pumpen gick tom, men det borde funnits bränsle.
    Min erfarenhet av pumpar som gått tomt är att dom går sönder alt förlorar kapacitet.
    Byter pumpen, funderar på Saab original :
    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...branslepump809
    Förstår inte och tacksam för synpunkter.

    Mvh
    Anders
    jag hade kört på en eftermarknadspump som wahlbro 255, kostar under 1000kr, passar bolton och läggs i bränslepumpsamaturen. Dock så tror jag inte det är din bränslepump som strular, biopowerpumparna är mycket tåligare än de gamla pumparna

  20. #80
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Har något i bakhuvudet om Biopower, bränslenivå och skvalpskydd. Googla.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •