Sidan 3 av 17 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 326

Ämne: Min (för mig) nya SAAB 9-5

  1. #41
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Skidbox är bra grejer men det blir lite bökigt att ha skidorna i bilen då det högra sätet måste fällas och baksätespassagerarna muttrar när en av dom får sitta i mitten. I april åker vi med tåget, boxen får inte plats och sen gillar jag inte vindmotståndet vid långkörning.
    Men helt klart, ett relevant påpekande:-)
    Jo då det förstår jag allt. Det är ju väldigt bra med alternativ och flexibilitet oxo!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Vilken inredning har du?
    borde gå slakta, packa och skicka till ett pris långt under vad du annars får lägga ut och då är allt original������
    Fast du kanske vill ha problemlösningen och fixet?
    Jag är för gammal och har ont om/i tiden så jag tar enklaste vägen
    Jag tror att vi är ganska lika, jag är också gammal och har för många projekt :-)
    Men det är enklare för mig att göra något eget istället för att beställa grejer och slakta.
    Är totalt blåbär på SAAB och har ingen aning om vad som passar.
    Har lite mindre inredningsjobb som ska göras, två USB uttag till baksätet istälet för cigaretttändare, passar då på att såga. Tror även att jag har några lister kvar till ett byggprojekt, tror inte att jag behöver köpa så mycket material.
    Har vinyl kvar från ett annat projekt, sydde ”kartfickor” till dörrsidorna för min gamla 911a, rätt skoj, samma stil som till min SAAB 95.
    Projekt är skoj.
    Återkommer med bilder.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag tror att vi är ganska lika, jag är också gammal och har för många projekt :-)
    Men det är enklare för mig att göra något eget istället för att beställa grejer och slakta.
    Är totalt blåbär på SAAB och har ingen aning om vad som passar.
    Har lite mindre inredningsjobb som ska göras, två USB uttag till baksätet istälet för cigaretttändare, passar då på att såga. Tror även att jag har några lister kvar till ett byggprojekt, tror inte att jag behöver köpa så mycket material.
    Har vinyl kvar från ett annat projekt, sydde ”kartfickor” till dörrsidorna för min gamla 911a, rätt skoj, samma stil som till min SAAB 95.
    Projekt är skoj.
    Återkommer med bilder.
    Alla 9-5 kombi baksäten passar

    finns usb port ersättare till ciggutagen. Köpte mina från aliexpress med QC i och de funkar fint

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Alla 9-5 kombi baksäten passar

    finns usb port ersättare till ciggutagen. Köpte mina från aliexpress med QC i och de funkar fint
    Beställt!
    Men sågar upp ett hål för skisacken, att försöka hitta ett ryggstöd i samma färg med skisack är svårt.

    - - - Uppdaterad - - -




    Stor suck.
    Körde igenom en tunnel, gnisslande som f-n. Misstänkte hjullager då ljudet inte förändrades vid broms. Vi vevade ner rutor och lyssnade. Började mentalt förbereda mig på byte av hjullager, garaget är upptaget av ett annat projekt och såg framför mig utomhus meck.
    Ljudet avtog dock men tilltog när vi kom ikapp en Range Rover Evoqe, satan i gatan vad det gnisslade, den kvinnliga föraren var lyckligt ovetade om att hon kommer att få göra ett verkstadsbesök.
    Vi pustade ut och gasade på.
    Det kommer inte att hända så mycket här.
    Jag samlar på mig delar, meckar stötvis, nästa jobb blir byta av kondensor.
    Gillar verkligen min nya SAAB :-)
    Senast redigerat av Wipperman den 2018-02-10 klockan 18:59.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Det är inte så att bromskölden går emot bromsskivan, det kan låta som sjutton.

    (Hurra mitt inlägg numer 500)

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Det är inte så att bromskölden går emot bromsskivan, det kan låta som sjutton.

    (Hurra mitt inlägg numer 500)
    Det är tydligen jag som uttrycker mig slarvigt.
    Min bil funkar utmärkt, gnisslet kom från bilen framför.
    Enkla fel är bäst :-)
    Grattis till 500.

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Tack.Såg att du menade andra bilen efter jag postat.
    Fast jag skulle ändå gissa att den andra bilen hade problem med broms skölden , hjullager som låter så högt som du beskriver är knappt körbara.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #48
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Det är inte så att bromskölden går emot bromsskivan, det kan låta som sjutton.
    Ja, jag har varit med om att det har låtit så högt och illa att jag varit säker på att det måste varit något mycket värre, sedan har bromsskölden bara legat emot fälgen LITE..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja, jag har varit med om att det har låtit så högt och illa att jag varit säker på att det måste varit något mycket värre, sedan har bromsskölden bara legat emot fälgen LITE..
    Jag vara bara glad över att min bil inte gnisslade. När jag kom ikapp Range Rovern efter några mil så tuffade den fram i högerfilen, har ingen aning om den kvinnliga föraren var medveten om gnisslet.

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Skisack

    Ville se hur det såg ut bakom armstödet och tog fram den vassa kniven.
    Tyvärr är min borrmaskin i mitt husprojekt och jag har inte tillgång till den förrän till helgen.
    Gissar att det är punktsvetsat och att det då är möjligt att borra ut svetsarna.
    Alternativ är att vinkelkapa bort en del och sedan använda sticksåg, känns dock lite för "brutalt".
    Fortsättning följer.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Nu har jag kört 560 mil med min SAAB och är fortfarande så glad.
    Det finns vissa saker som jag saknar från min gamla och nyare bil, app för att styra motor+coupe värmare, adaptiv farthållare, automatisk upplåsning. Men det finns även saker jag inte saknar, den primära är faktiskt att jag inte kan skruva själv.
    Nu trilskas backvarnaren på min 9-5, den fungerade inte på morgonen men efter 30 mil så kickade den igång för att sedan lägga av igen. Har läst mig till att det finns en kontaktstycke i reservhjulsbaljan, ska testa att använda kontaktssprej för att se om det gör någon skillnad. För en felsökning krävs Tech-2, kommer att köpa en sådan då mitt SAAB ägande är långsiktigt.
    På min andra bil så hade det varit totalt omöjligt att göra något själv, bara att boka tid på verkstaden och betala.
    Nä, SAAB är rätt.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Backvarnarna är ju standardfel dessvärre, måste fixa mina vid tillfälle. ..brukar skambuda på dom när dom dyker upp på tradera, så nu har jag några att byta med..

    Men en Tech-2 är väldigt praktisk att ha om man vill mecka med sin saab, eller i mitt fall saabar
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #53
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Trevlig bil och samma kulör som min 09:a sedan. ;-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag bor just nu i Österrike, det snurrar runt en del SAAB här och det är säkert möjligt att komma i kontakt med en verkstad som har Tech-2, men jag vill ha koll själv. Googlade backvarnarnas artikelnummer och fick träff på ebay.de samt aliexpress, det verkar vara samma artikel, troligtvis bara skräp som går sönder på en gång. Håller span på beg.marknaden.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag är blåbär på SAAB och har en brant inlärningskurva just nu.
    Kollade på WIS, vilken guldgruva, hittade en testprocess för backvarningssystemet som inte kräver Tech-2, mäter på kopplingsdonen.
    Jag ber om ursäkt för min låga nivå och att jag skriver om saker som för er är självklarheter.

  16. #56
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Lugnt. Oftast kan man lyssna sig till vilken givare som är dålig. De som funkar surrar lite.

    Oftast är det mitten vänster som felar av ngn anledning. Var så på min och även andras 9-5or.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #57
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Min sa ursprungligen att en givare felade, sen två, och nu senast alla.. misstänker iofs styrboxen eller kablaget men

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Att-göra

    Beställde sensorer från Aliexpress och lade automatbud på ebay.de på några beggade, de nya som såldes där är samma som Aliexpress men tre gånger dyrare.
    Alltid bra att ha lite reservdelar på hyllan.
    Jag ska mäta på kablaget och lyssna om jag hör något från sensorerna.
    Samlar på mig delar och kommer snart att ha några fokuserade meck-dagar.
    Ja, jag vet, är konstig, men har ett kalkylark med det som jag köpt till bilen och ett där jag lägger in saker till min ”att-göra” lista.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Wipperman den 2018-02-07 klockan 23:11.

  19. #59
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    är konstig, men har ett kalkylark med det som jag köpt till bilen och ett där jag lägger in saker till min ”att-göra” lista.
    Du är inte ensam om det. Har det till alla bilarna.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #60
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 235
    Vilken årmodell har du ?
    Jag byte en sensor I somras på min -06a sedan .Ångrade att jag inte köpte 4 från Ali
    när man ändå plockade ner kofångaren. Tätade samtidig kontaktstycket som sitter bakom kofångare med silikonlim.
    Stämmer bra med vänster ytter det var det på min också. Värme kyla (kondens)från avgasröret ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •