Den här affären har rätt bra priser (ev inte om man skickar till Österrike): https://www.carparts1.se/store/reser...9-3-i-9-5.html
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Det är skillnad på skivor och skivor. De som GM/Opel har som originaldelar är sämre än de som Orio har: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
Troligen är originalskivorna Zimmerman.
Jag köpte just GM/Opel-varianten förra året, och de kändes länge lite B innan de slitits jämna, jag skulle rekommendera just Zimmerman för att slippa den bristande premiumkänslan. Och oborrade, oslitsade för att undvika sprickbildning. Men de är en annan prisklass än de länkade.
Edit: Obs, de ovanstående var 285mm-skivor för framaxeln. 308mm har Orio bl.a. Zimmerman i Zimmermankartong:
https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
Senast redigerat av Långmilare den 2019-08-29 klockan 02:34.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag kör zimmerman tillsammans med stoptech steg 1 sportbelägg på min ng9-3 aero automat med 300-350 hk
Dom delarna jag beställde från Maptun som "Saab org" var saab select skivor och org bromsbelägg. Dom beläggen fadeade fort och skivorna blånade.
nu bromsar det bara bättre och bättre och zimmerman skivorna håller måttet med råge!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag körde Porsche Sportscup med en 944S2 under några säsonger, hade Zimmerman skivor och Performance friction belägg, funkade topp. Till SAABen har jag Bosch.
- - - Uppdaterad - - -
Snabb fråga, läckage i bakluckan, det är bromsljuset, det röda glaset sitter inte dikt an mot själva huset. Vad rekommenderas för lim? Funderar på smältlim men tror inte att jag får det att funka. Tips mottages tacksamt
Man brukar byta bromsljuset.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Oj, läste det här för sent.
Jag rengjorde glaset ordentligt och limmade med epoxi, tätade med silikon. Packningen mot karossen var sisodär så jag använde lite silikon. Skruvade ihop och torkade bort överflödigt silikon, nu har det regnat i två dagar och det är helt torrt:-)
Kommer osökt att tänka på vår XC90, köptes ny, hämtades på fabriken i GBG.
Den gick sönder första gången efter tre kilometer när den "automatiska ljusregleringen" inte fungerade i en tunnel.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7296955
Nu har jag kört 4000 mil med min 9-5 varav 500 med en ny bränslepump.
Det känns som att installerat ett Steg 0.5 trim, går jämnare/bättre på låga varv.
Är så sugen på att en TD04 turbo och nytt avgassystem.
Men först på listan är Bilstein dämpare, leveransen som jag fick var till <2002, har fjädrar och bakdämpare, letar efter framdämpare.
Stort tack!
Jag fick leverans av 97-01 dämpare trots att jag informerat om årsmodell. Till slut så fick jag 50% rabatt mot att att jag behöll alla dämpare+Eibach fjädrar.
Visste inte att det gick att modifera dämparna, det ska jag starta upp nästa vecka.
Stort jätetack!
Jag saknade lite saker i den guiden av dämparen.
svetsas fästena ihop sen? känns ju medel att kapa upp svetsarna till fästet och inte förstärka dom.
dessutom är jag lite skeptiskt till det nya övre hålet som hamnar utanför plåten.
Jag hade gjort 2 styck plåtbitar med 100% rätt hålbild (eller kapat ur från org dämpare) och satt utanför sen svetsat fast dom. är rätt mkt belastning på dom fästpunkterna i spindeln.
tänk på att borra rakt i linje. sätter man övre hålet i fel läge mot det nedre får man camber förändring.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Hm, har funderat, jag har en uppsättning dämpare till min bil med korrekta fästen, funderar på att gå till en svets/meck och se om dom kan skära av fästena från originaldämparna och svetsa på 97-01 dämparna.
Vad säger expertisen?
- - - Uppdaterad - - -
Jag har räknat på vad det har kostat att köra vår SAAB 9-5
Inköpt för 55 tkr, har köpt 20 liters dunk med olja (billigt), gör allt arbete själv.
Skriver av bilen med 25%/år, delar skrivs av med 33%/år.
Milkostnad exl bensin (0,9) är €0.61/milen.
Nu har jag ett litet lager av delar och jag tar kostnaden när dom skruvas på.
Men fortfarande väldigt bra ekonomi men även en helt fantastisk bil.
Så glad över min SAAB.
Screenshot from 2019-09-16 09-02-20.jpg
Ser inte så ut:
http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2542347
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död