Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 132

Ämne: Min (för mig) nya SAAB 9-5

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Uppgraderar du till TD04 så sätt in mappning för den turbon, annars kan de gå väldigt snett. Chippning krävs vid turbo uppgradering Dock så slits de inte mycket snabbare än vad orginal hade gjort.




    jag hade kört på en eftermarknadspump som wahlbro 255, kostar under 1000kr, passar bolton och läggs i bränslepumpsamaturen. Dock så tror jag inte det är din bränslepump som strular, biopowerpumparna är mycket tåligare än de gamla pumparna
    Jag tänkte att en turbo som gått 16000 mil kanske ändå bytas ut, kanske lika bra att skaffa en TD04 turbo på en gång.
    Tack för tips om pump.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för tanktips.
    Det där skvalpskyddet ska undersökas.
    Men förstår inte varför pumpen inte fick bränsle när det var ca 10-12 liter kvar i tanken.
    Ska jag vänta med att byta ut pumpen och bara åtgärda skvalpskyddet först?
    Min förra vinter-bil, Porsche 968a, f.ö samma bränslepump som Volvo 240/SAAB 900 gick torrt vid en rondellkörning, odubbade vinterdäck och diffbroms är skoj. Den pumpen tvärdog, har även kört en långloppsserie med bränslerestriktion, där brukar pumparna tappa kraft när dom gått med lite bränsle.
    Tacksam för synpunkter.

    Mvh
    
Anders

  2. #82
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 737
    Medlem#
    3183
    Det kanske inte var 10-12L kvar, pga att nivågivaren fastnat på skvalpskyddet?

    Jag fiskade upp mitt i tre delar. Inga problem att ta upp via hålet udner baksätet.
    Jag har dock en 04, så om det är identiskt med Biopower vet jag inte.

    /J
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #83
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    1 384
    Medlem#
    10853
    Matematiken 5 liter ur dunk + 36 liter till fulltank på mack gör ju att något inte stämmer.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06

  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Matematiken 5 liter ur dunk + 36 liter till fulltank på mack gör ju att något inte stämmer.
    Precis, får inte ihop det, tyvärr är jag ute och reser, har inte möjlighet att undersöka förrän om två veckor.
    Återkommer med en rapport.

  5. #85
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    970
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Precis, får inte ihop det, tyvärr är jag ute och reser, har inte möjlighet att undersöka förrän om två veckor.
    Återkommer med en rapport.
    Inte så att du körde på nån lutning ? Kan bli problem vid låg tank å lutning...Dock så borde 10-12L inte vara några problem

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag tänkte att en turbo som gått 16000 mil kanske ändå bytas ut, kanske lika bra att skaffa en TD04 turbo på en gång.
    Tack för tips om pump.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för tanktips.
    Det där skvalpskyddet ska undersökas.
    Men förstår inte varför pumpen inte fick bränsle när det var ca 10-12 liter kvar i tanken.
    Ska jag vänta med att byta ut pumpen och bara åtgärda skvalpskyddet först?
    Min förra vinter-bil, Porsche 968a, f.ö samma bränslepump som Volvo 240/SAAB 900 gick torrt vid en rondellkörning, odubbade vinterdäck och diffbroms är skoj. Den pumpen tvärdog, har även kört en långloppsserie med bränslerestriktion, där brukar pumparna tappa kraft när dom gått med lite bränsle.
    Tacksam för synpunkter.

    Mvh
    
Anders
    Hade sagt kör på TD04 Funkar riktigt bra speciellt annat avgas! bilen är som gjort för 260-300hk

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Inte så att du körde på nån lutning ? Kan bli problem vid låg tank å lutning...Dock så borde 10-12L inte vara några problem

    - - - Uppdaterad - - -



    Hade sagt kör på TD04 Funkar riktigt bra speciellt annat avgas! bilen är som gjort för 260-300hk
    Helt platt motorväg, vet inte om det har någon betydelse men det var varmt som f-n, +28.
    Tänkte ändå byta ut avgassystemet till något rostfritt från a-alt, lite mer mos vore skoj men det kliar lite i fingrarna att plocka ut pumpen och kolla skvalpskydd.

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Idag gjorde jag en car-spotting, identisk med min första bil.
    SAAB 99, körde den i tre år, sen övertog min bror den, i familjens ägo i sex år.
    Sista året gick domkraften rakt igenom balken, vi pumpade på tills det tog stopp :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Att göra listan krymper.
    Screenshot_2018-05-04-20-24-45-579.jpg
    Inget mysmeck men nödvändigt för att inte rosten ska vinna.

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Nu har jag börjat skruva och den där to-do listan krymper.
    AC-kondensorn ska bytas, stötfångaren är väldigt enkel att ta bort och det gör arbetet med att byta kondensorn enklare. Haynes tyckte att man skulle ta bort strålkastarna medan WIS föreslog kofångare. Jag vill inte plocka bort strålkastare då jag inbillar mig att det blir problem med justering/inpassning.
    Fördelen med att ta bort kofångaren är att då kan jag fixa till läckaget på strålkastarspolningen, rostskydda samt limma den trasiga luftburken.
    Jag har hålit på mycket med blåbärsracing, långlopp samt sprint, har fortfarande en tävlingsbil som står i ett garage och väntar på min comeback.
    Det jag lärt mig av racing är vikten av att ha koll på sin bil, det där skruvandet i garaget gör att man vet varför det börjar låta på banan och hur det ska åtgärdas i depån.
    Det samma gäller för min SAAB, vill skruva, vill förstå och vill ha kontroll.
    Det är roligt, det hade varit enklare att köpa en ny Toyota men inte min grej och så trist.
    IMG_20180524_102217.jpg

    5 användare gillar detta inlägg



  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Om ni inte har rostskyddat er bil, gör det, min hade ett obefintligt rostskydd.
    Jag skaffade ett paket från Dinotrol med tre olika typer av medel för hålrum respektive kaross.
    Det första medlet som ska användas i hålrum måste torka i 24-48 timmar innan nästa medel appliceras.
    Jag fick en offert från en rostskyddsfirma där dom behövde bilen i en dag, sen var allt klart.
    Visst, det finns olika typer av medel, men frågan är att dom då tar av innerskärmar och rengör ordentligt samt låter det torka innan dom behandlar, dom hävdade det men svårt att hinna med att rengöra och torka samt applicera på en arbetsdag.
    Jag valde därför att göra det själv, inget mysmeck direkt i ett litet garage, munskydd, glasögon samt hörselkåpor och pannlampa, är rätt snygg.
    Jag har borrat i stolpar och dörrar enligt borrschema samt tryckt in några liter av det första medlet för hålrum, har även tagit av främre innerskärmar (helt utan rostskydd från fabrik) och behandlat.
    Ska försöka att hinna med de bakre hjulhusen samt demontera kjolar nästa vecka.

    5 användare gillar detta inlägg



  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -

    Reservdelar

    Blev lite bedrövad av tråden i allmänt angående reservdelar, köpte lite bra-att-ha grejer och lägger på hyllan.
    Screenshot_20180526_154310.png

    4 användare gillar detta inlägg



  12. #92
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 417
    Blev också rädd av den tråden och beställde 2 strålkastare till 9000, man vet att dom slits med tiden....
    Har du täppt till skarven vid inneskärmen vid hundbenet ? Jag tillochmed borrade ett 8 mm hål under tröskelkåpan
    så att regn och grus inte ska samlas där. Tömde 1 dl. grus förra sommaren.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Blev också rädd av den tråden och beställde 2 strålkastare till 9000, man vet att dom slits med tiden....
    Har du täppt till skarven vid inneskärmen vid hundbenet ? Jag tillochmed borrade ett 8 mm hål under tröskelkåpan
    så att regn och grus inte ska samlas där. Tömde 1 dl. grus förra sommaren.
    Tack för tipset, ska jobba med bakre hjulhusen senare i veckan.
    Den tyska leverantören jag hittat har delar till lägre priser än bildelsbasen.

  14. #94
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Om ni inte har rostskyddat er bil, gör det, min hade ett obefintligt rostskydd.
    Jag skaffade ett paket från Dinotrol med tre olika typer av medel för hålrum respektive kaross.
    Det första medlet som ska användas i hålrum måste torka i 24-48 timmar innan nästa medel appliceras.
    Jag fick en offert från en rostskyddsfirma där dom behövde bilen i en dag, sen var allt klart.
    Visst, det finns olika typer av medel, men frågan är att dom då tar av innerskärmar och rengör ordentligt samt låter det torka innan dom behandlar, dom hävdade det men svårt att hinna med att rengöra och torka samt applicera på en arbetsdag.
    Jag valde därför att göra det själv, inget mysmeck direkt i ett litet garage, munskydd, glasögon samt hörselkåpor och pannlampa, är rätt snygg.
    Jag har borrat i stolpar och dörrar enligt borrschema samt tryckt in några liter av det första medlet för hålrum, har även tagit av främre innerskärmar (helt utan rostskydd från fabrik) och behandlat.
    Ska försöka att hinna med de bakre hjulhusen samt demontera kjolar nästa vecka.
    Har absolut tänkt tanken att rostskydda. Motivationen ökade plötsligt... Var fick du tag på borrschema? Ja, förresten hela paketet?

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Har absolut tänkt tanken att rostskydda. Motivationen ökade plötsligt... Var fick du tag på borrschema? Ja, förresten hela paketet?
    Jag köpte Dinitrol produkter, det finns säkert annat som är lika bra.


    1. Dinitrol ML
    Grundar med det här, trycker in i hålrum och låter torka.
    2. Dinitrol 3125
    Kompletterar med detta i hålrum
    3. Dinitrol Metallic,
    Underrede kompletterat med Dinitrol ML och Dinitrol 3125.
    Jag köpte även några sprayburkar med ML/3125 då det ibland krävs tunna slangar för att spruta i de befintliga hålen som finns i bla motorutrymme.
    Jag kompletterade sedan med 2-komponents epoxi, grundfärg samt rostomvandlare.
    Jag använder sedan en kompressor med munstycke för normdosor samt riktig ansiktsmask, hörselkåpor och glasögon.
    Inget svårt, men inte heller värdens mysigaste arbete.
    Borrschema, jag har fått ett schema av en trevlig forummedlem, det är copyrightad information som jag inte kan dela offentligt.
    Skicka ett meddelande till mig om du behöver så ska jag stämma av om det är möjligt-

    Om ni vill behålla er SAAB och inte gjort en ordentlig rostkyddsbehandling, gör det.

    http://www.korrosionsschutz-depot.de...etallic-wachs/

    https://www.dinitroldirect.com/buy-rustproofing-kit/
    Senast redigerat av Wipperman den 2018-05-28 klockan 13:59.

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Jag gav upp.
    Dinitrol behandligen av hålrum baseras på två medel:
    1. Flytande och rostkyddande medel.
    2. Megaklibbigt förseglande medel.
    Min kompressor klarade bara av att ge 6 bar och orkade inte att spruta ut det där megaklibbiga.
    Jag har borrat överallt utom de hål som ska göras underifrån och tryckt in medel nummer 1.
    Jag kommer att slipa och rostskydda de bakre hjulhusen samt ta av sidokjolarna, men sen ger jag upp.
    Efter sommaren så lämnar jag in bilen till en auktoriserad Dinitrol verkstad, jag vill ha en ordentlig behandling.
    Nu ska jag skura garaget, jäklar vad kladdigt det är.
    Tröstar mig med att bilen nu har fungerade AC, bytte kondensorn, följde instruktionerna i WIS, enkelt.
    Jag gillar att ha en mekanisk relation med bilen, vill göra så mycket som möjligt själv.

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2018-06-12 klockan 11:17.

  17. #97
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 830
    Standardtips grundat på trial and error! Köp en billig presenning och lägg under bilen innan man börjar med oljebehandlingen.

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Standardtips grundat på trial and error! Köp en billig presenning och lägg under bilen innan man börjar med oljebehandlingen.
    Nu har jag skurat garaget och "mys-meckat" lite, filter+olja och bytt ut alla rostiga skruvar.
    Kom på att jag ska spruta in medel 1 själv, skaffar en stor presenning och bara gör det.
    När medel nummer 1 torkat så skickar jag in bilen till verkstaden så får dom göra det riktigt kladdiga arbetet.

  19. #99
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Nu har jag skurat garaget och "mys-meckat" lite, filter+olja och bytt ut alla rostiga skruvar.
    Kom på att jag ska spruta in medel 1 själv, skaffar en stor presenning och bara gör det.
    När medel nummer 1 torkat så skickar jag in bilen till verkstaden så får dom göra det riktigt kladdiga arbetet.
    Är det lika bra att ta typ 3 omgångar medel nummer 1 själv?
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    202
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Är det lika bra att ta typ 3 omgångar medel nummer 1 själv?
    Nummer 1 är ett penetrerande och flyktigt medel, det grundar för nummer 2 vid applicering i hålrum.
    En gång räcker enligt Dinitrol, men jag får inte ihop det, enligt Dinitrol så ska medel nummer 1 torka i några dagar (helst 1 vecka) innan nummer 2 appliceras.
    Den Dinitrol verkstad jag pratade med behövde bara ha bilen i två dagar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •