Sidan 15 av 15 FörstaFörsta ... 5131415
Resultat 281 till 299 av 299

Ämne: Min (för mig) nya SAAB 9-5

  1. #281
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    För oss är det inget nytt.
    Det blir billigare att underhålla och laga jämfört att köpa nytt begagnat och okänt.

    https://www.eeuroparts.com/blog/why-...ushing-saabs/?

    Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv så ska jag skrota min 9-5 då kostnaden för det jag vill göra överstiger marknadsvärdet.
    Men det struntar jag i.
    Att ta sig högre upp på kapitalbindningskedjan medför att det kan bli något där min tekniska kompetens inte är tillräcklig och verkstad krävs.
    Jag är fortfarande så glad för min SAAB.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #282
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 566
    Medlem#
    12120
    Det är ju skillnad på bruksvärde och marknadsvärde.

    Jag skulle nog inte köpt en 9-5 Aero '05 som gått 43k mil begagnad, men när jag redan äger den och har kört en stor del av de milen själv så..

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #283
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Sant, men det var precis andemeningen, bruksvärdet är skyhögt.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 10:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #284
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Visst, kan lämna in den på en verkstad och få en fet faktura.
    Men jag väljer att skruva själv, bortsett från att jag tycker att det är roligt så ger det mig en kunskap om bilen.
    Bilstein B8 och fjädrar, hade nya bultar/muttrar, rostskyddade bakom bakdämparna, drog fast allt med rätt moment, enkelt meck tack vara Haynes.
    Passade på att byta bromsvätska, har efter racing-tiden en pump som gör det otroligt lätt att trycksätta behållaren och sedan bara öppna nipplarna.
    Bromsskivorna fram har slagit sig, passade på att byta, självklart klossar samtidigt.
    Ny motorolja+filter när man ändå håller på.
    En verkstad hade troligen debiterat ca €1200-1400 för detta arbete och sålt delar till överpris.
    För två år sedan gjorde jag ett ordentligt rostskydd, är det dags att komplettera?
    Har haft otroligt mycket jobb sedan årsskiftet, börjar lugna ner sig, ska då köpa TD04+avgassystem samt en intercooler, byta lite kylarslangar och remmar i preventivt syfte.
    Har även fått tag på Aero bakbromsar och tänkte blästra och renovera, de främre ser lite sorgliga av allt salt, ska försöka få tag på nya.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2020-02-29 klockan 10:18.

  5. #285
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Bakdämparna (standard från Mekonomen verkstad) var 2.5 år gamla men med samma prestanda som en cykelpump. Lite förvånad över att dom var så dåliga.
    Det ska bli väldigt intressant att pröva hur den fungerar med den nya dämparna.
    Senast redigerat av Wipperman den 2020-02-28 klockan 16:58.

  6. #286
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Ni som fattar ni fattar.
    Helt otroligt, som en ny bil, lite studsigt i början men när fjädrarna satt sig och föraren vant sig så känns det riktigt bra.
    Dessutom är den där känslan och vetskapen om att sakerna är ordentligt hopskruvade riktigt skön. Momentnyckel är ett underskattat verktyg.
    Kom nu inte och säg att TD04 vs originalturbo är som Bilstein B8 vs originaldämpare, då måste jag helt enkelt ta tag i mig och beställa.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #287
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Jag har ett google kalkylblad där jag noterar vad som är gjort med bilen och vad som behöver göras.
    Håller även koll på serviceintervaller, målet är oljebyte var 1000 mil, den här gången blev det 1004 mil :-)
    Kan även meddela att kostnaden per mil är ca 15 kr, men då är bilen nedskriven till noll nästa år.

  8. #288
    Td04 med steg 3 är större skillnad! Kör själv b12cpå min och har td04 med steg 3. Går som en dröm!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  9. #289
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Td04 med steg 3 är större skillnad! Kör själv b12cpå min och har td04 med steg 3. Går som en dröm!
    Jag har dålig koll, tittade på kvittenser, har B12 med Eibach fjädrar.
    Nu ska det tamefan bli steg :-)

  10. #290
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Backventilen till vevhusventilationen behöver kontrolleras.
    SAAB-gurun här i Österrike tipsade mig om det här:
    https://schwedenteile.de/search/5955927HD

    Jag har beställt, passade då på att köpa nya topplagringar (SAAB orig) då de befintliga knarrar. När jag monterade dämparna så föll topplagringen isär, jag rengjorde, fettade in men gnisslar.

  11. #291
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    34
    Trevlig tråd.

    Om du inte beställt avgassystem än så skulle jag rekommendera dig att kolla på ett Ferrita system med 3" framför och resterande 2,5"
    Detta är enl mig den absolut bästa kombon om man vill ha bra pretanda, finish och lagom ljudnivå.

    Mvh Rikard

    Skickat från min HD1913 via Tapatalk

  12. #292
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Tack!
    Och tack för tipset.
    Jag har bara beställt TD04, ska kolla på Ferrita.
    Annars rullar det på, eller egentligen inte min 9-5, den står nu stilla för preventivt underhåll men är snart ute på vägarna igen.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 10:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #293
    Har du sett denna sidan ? vet inte om jag har länkat detta innan. Kan vara något för dig när du köper reservdelar

    https://www.aero-world-germany.de/er...-ys3e-technik/
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 10:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  14. #294
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Jodå men bra att du marknadsför!
    Glädje var att vid service upptäcka att dimljuset var skadat men att "bra-att-ha" inköpet därifrån omfattade just dimljus :-)
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-24 klockan 10:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #295
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Har roat mig med att slipa rost, vänster bakskärms högerkant, ovanför kofångaren.
    Upptäcker att det är ett hål (2mm*4mm) det är dubbelplåt och en hålighet.
    Min fråga är hur jag ska åtgärda det för att få en permanent lagning.
    Padding och sedan fylla hålrummet med tunnflytande rostskydd från coupen känns inte riktigt helt rätt.
    Hur skulle du göra?

  16. #296
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 099
    Jag skulle vilja skära ur runt hålet, inspektera innanför och svetsa i ny plåt men det är ännu bara önsketänkande då svetsen fortfarande står på önskelistan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #297
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag skulle vilja skära ur runt hålet, inspektera innanför och svetsa i ny plåt men det är ännu bara önsketänkande då svetsen fortfarande står på önskelistan.
    Fulfixade genom att kapa upp hålet lite, slipa som tusan, "rostätare", tryckte in rostskyddsolja/medel, padding och sedan grov- respektive finspackel.
    Ska hålla koll på det och en bra ursäkt att skaffa en svets.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag är så långsam.
    Men har nu beställt det här:
    https://www.maptunparts.se/trimsatser/saab-9-5/2009/23t-210-hk-biopower-2006-2010/mt5/46056
    Innehåller det allt som behövs för att montera?
    Jag har olja+filter och har köpt rätt glykol.

  18. #298
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Pratade med Maptun (jäklar vad bra dom är), dom sade att en adaptermojäng till vevhusventilationen behövdes, dom skickade med det i försändelsen.

  19. #299
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    388
    Medlem#
    12638
    Maptun är snabba på att leverera men det gick nog för fort, saknar delar.
    Kan även meddela att dom är snabbare att svara vid beställning än reklamation.
    Planen var att skruva ihop det här innan helgen då jag nu har tid.
    Ringde, dom skickar banjoskruvar, tyvärr inget meck, muttrar och surar istället.
    Senast redigerat av Wipperman den 2020-05-26 klockan 12:38.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •