Sidan 14 av 15 FörstaFörsta ... 412131415 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 283

Ämne: Min (för mig) nya SAAB 9-5

  1. #261
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Jag köpte ett takräck från SAAB till min BMW, hade då ingen aning om att jag några år senare skulle ha en SAAB till takräcket.
    Vinterpreppad bil, takbox och vinterdäck, snökedjor, spade och diverse bra att ha grejer.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #262
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Det börjar bli dags med TD04, har snart kört 4000 mil.
    Men blir lite förvirrad
    Är skillnaden "programvaran"?

    https://www.maptunparts.se/trimsatse...2010/mt5/46056

    https://www.maptunparts.se/turbosyst...9-5-2004-.html


    Mvh
    Anders

  3. #263
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Det börjar bli dags med TD04, har snart kört 4000 mil.
    Men blir lite förvirrad
    Är skillnaden "programvaran"?

    https://www.maptunparts.se/trimsatse...2010/mt5/46056

    https://www.maptunparts.se/turbosyst...9-5-2004-.html


    Mvh
    Anders
    tror du får org programvara dvs aero program på den billiga.

    Den andra får du maptuns trimmade.
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  4. #264
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    tror du får org programvara dvs aero program på den billiga.

    Den andra får du maptuns trimmade.
    OK, tack.
    Funderar lite men lite sugen på att skaffa.

  5. #265
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Jag behöver ett nytt avgassystem
    A-alt eller Maptun?

  6. #266
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 347
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag behöver ett nytt avgassystem
    A-alt eller Maptun?
    Har haft maptuns 2,5” på två bilar, nöjd med dessa.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  7. #267
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har haft maptuns 2,5” på två bilar, nöjd med dessa.
    Tack!
    Då tänker jag inte fundera mer.
    Beställer TD04 och något "steg" samt avgassystem efter helgerna.
    Lite intressant ur ett ekonomiskt perspektiv, detta kostar ca 15-20 tkr, dvs lika mycket som "bilpriser.se" ansåg att min bil var värd.
    Senast redigerat av Wipperman den 2019-12-25 klockan 19:50.

  8. #268
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 243
    Medlem#
    5129
    Fast en ny/nyare bil tappat 15-20 Kkr i värde varje år.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #269
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Läs mitt första inlägg om varför jag köpte min bil :-)
    Hur man än vrider och vänder på det, en SAAB/äldre bil blir billigare.
    Har räknat och har en milkostnad på 1.08 EUR, detta är exklusive bensin.
    Räknar på att skriva ner bilen med 33% per år (köpte för 55t SEK) och alla större köp (typ Bilstein B på två år.
    Jag skruvar allt själv och har koll på vad jag behöver göra på kort resp lång sikt för att ha bilen i bra skick.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Fast en ny/nyare bil tappat 15-20 Kkr i värde varje år.
    Räcker det förresten?
    Jag har sett siffror på 30 kr/milen i värdeminskning på ex en ny V90.

  10. #270
    köp alternativt en combiadapter och lär dig göra ett eget program inte så svårt att få ett okey program, alternativt PM mackan så kan du nog köpa ett bra program för bra pris
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  11. #271
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    köp alternativt en combiadapter och lär dig göra ett eget program inte så svårt att få ett okey program, alternativt PM mackan så kan du nog köpa ett bra program för bra pris
    Hm, intressant.
    Kan inget om det men meckade Megasquirt till en BMW, lite pill att få ordning på mappen.
    Men om jag specar komponenter så borde det väl inte vara några svårigheter/konstigheter?

  12. #272
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 740
    Medlem#
    8758
    När det gäller rostfria standardsystem har jag haft goda erfarenheter av Raka Rör Göteborg vilka bor på samma adress som A-alt, sitter på alla våra 9000 - enda snaggen var att ett bultpar för kort så vi var tvungna att skaffa nya bultar, passformen och funktion är bra på 9000-systemet. De flesta har suttit på i 4 år nu.

    A-alts sportsystem som sådana vet jag egentligen inget om.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #273
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 505
    Medlem#
    2555
    Om du kan så kör på Maptuns 315hk program.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #274
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Hm, intressant.
    Kan inget om det men meckade Megasquirt till en BMW, lite pill att få ordning på mappen.
    Men om jag specar komponenter så borde det väl inte vara några svårigheter/konstigheter?
    Finns massa bra guider hur T7 fungerar så om du har tid och intresset så är de bara att lära sig

    Annars så tycker jag RZ förslag om maptuns 315hp program är ett bra val! Se bara till att ha en intercooler
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  15. #275
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Jag tycker att det är så skoj att skruva men 9-5an är vår bruksbil, måste funka.
    Kommer att skaffa en MX5 och skruva på ett kompressorkit kombinerat med något DYI styrsystem.
    315hk varianten verkar helt klockren.
    Vad ska jag ha för intercooler?
    Är det något annat som jag bör byta?
    Vanliga kylslangar?

  16. #276
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag tycker att det är så skoj att skruva men 9-5an är vår bruksbil, måste funka.
    Kommer att skaffa en MX5 och skruva på ett kompressorkit kombinerat med något DYI styrsystem.
    315hk varianten verkar helt klockren.
    Vad ska jag ha för intercooler?
    Är det något annat som jag bör byta?
    Vanliga kylslangar?
    Maptuns egna eller DO88 om du vill ha plug and play

    KL racing om du vill ha plug and play men kommer säkert kräva modifiering för att få det att passa.

    Valfri kina intercooler om du vill bygga egen fästning.


    2.25mm är org slangarna så de går ju återanvända om de är samma anslutning tror det är de på alla.

    Anledning man vill ha IC är att få ner laddtryckstemp, minska heatsoaking och vid den kraften så vill man minska all chans att kolvarna går
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  17. #277
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Tack!
    Jag beställer ett 315 hk "kit" samt en IC från Maptuns efter helgerna.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  18. #278
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    371
    Medlem#
    12638
    Nu kan jag göra bokslut över två år och 4500 mil med min SAAB.
    Jag har noterat alla kostnader (exkl tvätt och mindre grejer).
    Jag köpte bilen för 59000 SEK, skriver av bilen med 25% av inköpspriset varje år.
    De delar som är av större karaktär, typ stötdämpare eller åtgärder såsom rostskydd skriver jag av med 50%, dvs kostnaden tas på två år.
    Nu lever jag i EUR-land och har därför alla kostnader i EUR.
    Milkostnaden exkl bensin är EUR 1.29.
    I slutet av 2020 kommer bilen ha ett ekonomiskt restvärde på EUR 1324 och 2021 noll.
    2020 kommer jag att lägga ca EUR 3500 som då skrivs av med 50% vilket kommer att dra upp milkostnaden lite.
    Kom ni ihåg trollet ”husknuten” som hade en liten fransk bil och med en dåres envishet hävdade att det var en bättre affär, tror inte det.

    Skärmavbild 2019-12-27 kl. 21.59.44.jpg

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2019-12-27 klockan 22:38.

  19. #279
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 740
    Medlem#
    8758
    Apropå ekonomin med gamla fordon (i detta fall traktorer), sammanfattning en växande del bönder i USA fördrar äldre traktorer vilket pressat upp andrahandsvärdet:
    Farmers bidding up prices of 40 year old tractors due to repair-ability

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #280
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 512
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Kom ni ihåg trollet ”husknuten” som hade en liten fransk bil och med en dåres envishet hävdade att det var en bättre affär, tror inte det.
    Helt oavsett kan man ju inte jämföra som han gjorde, det är ungefär som att tycka att det blir billigare att äta ute än att laga mat, "jag köper minsan en korv på ikea till middag varje dag!" ..elbilssekten brukar ju göra ungefär likadant.. "titta här, det blev ju billigare att köra min nya renault zoe än din 9-5", helt ignorerandes samtliga argument om att det är två helt olika bilar i olika storlek och segment och gärna komma med en glädjekalkyl också.

    Angående avgassystem, tänk på vilken ljudnivå du vill ha också, jag har ett JT super flow på Aeron, och jag kan väl medge att ljudet när man trycker plattan i mattan och varvar ur är riktigt skönt, men på tomgång utanför bilen och när man kör iväg låter det som en epatraktor, grannar och släktingar frågar om man har hål på avgassystemet osv "Nej, det ska vara så.." ..Jag skulle nog hellre valt ett med mer dämpning i om jag skulle välja.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •