Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Centrallås slumpmässig öppning och låsning av olika dörrar NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Centrallås slumpmässig öppning och låsning av olika dörrar NG9-3

    Jag vet. Det finns ett antal trådar i detta ämne men jag har inte lyckats hitta någon som har likadant problem som jag.
    Mitt huvudbry är att när jag låser/låser upp bilen är det olika dörrar som reagerar. Finns ingen regel för vilka. Endast förardörren och bakluckan fungerar konstant. Det bör alltså inte vara någon direkt trasig del som måste bytas i respektive dörr. Jag kan inte heller redogöra för när vissa gör vad, dvs omständigheterna kring respektive låsmönster. Vad jag vet är att häromdagen när det regnade och var ett par plusgrader låste sig alla 4 dörrar (inte vanligt förekommande). Oftast är det 2 eller 3 som gör som dem ska. Olika varje gång.

    Efter att ha tagit del av Biltemas verkstadshandbok (som har mycket att önska) och dess kopplingsschema för centrallåset har jag insett att detta inte är mitt område. Finns det över huvud taget någon gemensam styrenhet? Jag har provat med flera fjärr-lås med sammaresultat. (Har ingen fysisk nyckel).

    Med detta som bakgrund, är det någon som har en idé om vad det kan vara som brister?

    Saab 9-3 Vector Sportsedan 2003

    Tack på förhand
    //plaincollar

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det vanligaste felet är låskistorna. Sitter en eller ett par microbrytare i dem som brukar fuska och då vet den inte om dörren är öppen/stängd eller låst/upplåst och då fungerar inte centrallåset.
    Med bra schema så går det säkert att mäta upp i nån central punkt nånstans utan att för den sakens skull riva varenda dörr.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej och tack för svar.

    Kopplingsschema har jag (se bilaga) och multimeter borde väl vara ett lämpligt mätverktyg. När du skriver "någon central punkt utanför", tänker du på någon särskild del i fordonet. Haynes benämner bifogat schema för "vanligt centrallås". Vet inte vad han menar med det. Boken avser dock Saab 9-3 2002 - 2007.

    Med vänlig hälsning
    plaincollar




    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det vanligaste felet är låskistorna. Sitter en eller ett par microbrytare i dem som brukar fuska och då vet den inte om dörren är öppen/stängd eller låst/upplåst och då fungerar inte centrallåset.
    Med bra schema så går det säkert att mäta upp i nån central punkt nånstans utan att för den sakens skull riva varenda dörr.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    menar inget särskilt annat än att tåtarna från mikrobrytarna troligen mynnar fram vid nånting centralt. Styrenhet, reläer eller liknande. Då kan man ju mäta funktionen där istället för att riva allting.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Som man ser av skjemaet som plaincollar refererer til, og som på dette punktet er i samsvar med WIS, er mikrobryterene i hvert dørlås koblet direkte til respektive styringsmoduler som også er montert i døren, så noen "sentral kobling" finnes ikke.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av plaincollar Visa inlägg
    - Det bör alltså inte vara någon direkt trasig del som måste bytas i respektive dörr.
    Tja, en kontakt eller motor kan vel operere på "slump" før den ev. gir seg for godt. Om det her er motorer eller mikrobrytere som "vakler" er ikke godt å si, men i begge tilfeller ligger jo problemet i låsenheten. Om du hadde fått lest ut mulige feilkoder (med Tech 2) ville dette kunne gitt en pekepinn på hva dette kan være.

    Noen felles styreenhet for dette er det ikke; det eneste måtte være BCM som setter ut melding om lås/lås opp på I-bus, felles for alle dører, luke og tanklokket, så feilen ligger nok ikke der. BCM legger også ut spenning til dørbryterene, men dette på separate ledninger.

    Det at feilen ikke er konsistent, samt at ev. målinger med multimeter måtte utføres ved både låst - og ulåst dør (i denne) gjør slik feilleiting noe vanskelig, men skjer både låsing og opplåsing slumpmässig?

    Er dette noe som har oppstått "i kaldere tider" eller har ikke omgivelsestemperaturen noen innvirkning på dette?

    Så er jo dette med et godt ladet, friskt batteri og god ladespenning alltid en god sak.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jo, det blir nog att gå igenom dörr förr dörr, låsning OCH öppning. Problemet har varit sen i somras så kylan spelar nog ingen roll. Batteriet är nytt och har legat på närmare 13 volt vid mätning. Dock har jag problem med krypström. Står den för länge (en vecka) har spänningen närmat sig 12 och det räcker inte för startmotorn. Vad som drar ström vet jag ej ännu men det kanske är kopplat till dörrlåsmekanismerna, positivt tänkande....
    Frågan är bara vilka delar som skall mätas och var i låsmekanismen dessa sitter???
    //plaincollar


    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Tja, en kontakt eller motor kan vel operere på "slump" før den ev. gir seg for godt. Om det her er motorer eller mikrobrytere som "vakler" er ikke godt å si, men i begge tilfeller ligger jo problemet i låsenheten. Om du hadde fått lest ut mulige feilkoder (med Tech 2) ville dette kunne gitt en pekepinn på hva dette kan være.

    Noen felles styreenhet for dette er det ikke; det eneste måtte være BCM som setter ut melding om lås/lås opp på I-bus, felles for alle dører, luke og tanklokket, så feilen ligger nok ikke der. BCM legger også ut spenning til dørbryterene, men dette på separate ledninger.

    Det at feilen ikke er konsistent, samt at ev. målinger med multimeter måtte utføres ved både låst - og ulåst dør (i denne) gjør slik feilleiting noe vanskelig, men skjer både låsing og opplåsing slumpmässig?

    Er dette noe som har oppstått "i kaldere tider" eller har ikke omgivelsestemperaturen noen innvirkning på dette?

    Så er jo dette med et godt ladet, friskt batteri og god ladespenning alltid en god sak.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag misstänker i första hand någon av de tre mikrobrytare som sitter i varje låskista, i andra hand kontakdon mellan låskista och kablage mot styrdonet som sitter i varje dörr, i tredje hand kontaktdon för i-bussen från respektive styrdon.

    Min bil är lite lustig. På morgonen när jag kör iväg låser den dörrarna en gång. På eftermiddagen låser den alltid minst två gånger, ibland tre eller fyra. Bilen är alltid parkerad i garage hemma och vid arbetsplatsen. Temperaturen i båda garagen är ca 18 grader. Någon dag när lusten faller på ska jag koppla in Tech2an och prova dörrlåsen.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-01-11 klockan 08:11. Anledning: tavfel
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Vad jag kan förstå så byttes det design på låskistan någon gång under 2005, är det någon som vet om det är lika mycket problem med dom nyare?
    Förmodligen är dom inte kompatibla mellan varandra.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Jo kontakten och antal stift skiljer men det är lika "mycket" problem med dom nyare. Det är inte bara saab som lider av det heller. Många VAG bilar är hopplösa men där har det dykt upp en eftermarknad iallafall.

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av plaincollar Visa inlägg
    - Frågan är bara vilka delar som skall mätas och var i låsmekanismen dessa sitter???
    Dette beror litt på OM også opplåsing er tilfeldig / slumpmässig, for å unngå mulige misforståelser.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Centrallås fungerar ibland på vissa dörrar! Saab 9-3 -05
    Av RaVen303 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 09:55
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 01:45
  3. Automatisk låsning av dörrar vid körning
    Av Wicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 22:57
  4. Låsning av dörrar innefrån 9000
    Av Berget i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 15:11
  5. El öppning av dörrar
    Av Lalle i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •