Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Koppla in en aktiv baslåda i NG9-3 SC 2010

  1. #1
    Sugmotor RödaMackees avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Kumla, Närke
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Koppla in en aktiv baslåda i NG9-3 SC 2010

    Hej! Har letat runt ett tag nu men inte hittat en ordentlig guide till detta.

    Jag har köpt en aktiv baslåda ( https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-b...v-baslada.html ) och undrar hur jag ska få ihop allt? + från batteriet med säkring ska dras bak och - ska jordas så nära som möjligt har jag förstått. Remote tänkte jag troligen ta från ciggutaget i bakluckan.
    Men var kan man plocka högnivå signalen? Har läst att det är kablarna ”FLIN” och ”FRIN” med plus och minus men kan gå på dem direkt vid steget.

    Jag har 7 högtalare och ett slutsteg i bakluckan till vänster( se bild på steget) som orginal, och jag har förstått att det är mellan systemet ”premium 150”?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Går i samma tankar som dig då jag har exakt samma ljudsystem.
    Tänker däremot att komplettera med Original-Suben och ett separat steg istället då jag gärna vill ha kvar bagageutrymmet.

    Mina tankar var att koppla in en Högnivå->Lågnivå-adapter på FDL och FDR på 9-polskontakten, dessa går till högtalarna i framdörrarna och borde vara relativt ofiltrerade då dessa används som bas i originalsystemet.

    Kikade i WIS och FLIN och FRIN (Pin 6-9 i 20-polskontakten) går ju direkt från huvudenheten till steget och är benämnt med "Anslutning audiosystem, höger fram (+)", "Anslutning audiosystem, höger fram (-)" osv så dessa bör ju också innehålla ofiltrerade signaler som ska till samtliga högtalare därfram.

    Kort och gott, du får helt enkelt testa vad som funkar bäst.
    Kommentera gärna i denna tråd när du provat så följer jag ditt exempel sen
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #3
    Sugmotor RödaMackees avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Kumla, Närke
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ja man får väl kanske göra det.
    Vet du om man ska sno signalen innan den går in i steget eller när den går ut? Och vet du vilka som är vilka?

    Tänkte åka förbi BRL imorgon om jag hinner och se vad dem säger.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av RödaMackee Visa inlägg
    Remote tänkte jag troligen ta från ciggutaget i bakluckan.
    Varför inte från AMPB pin 16?

  5. #5
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av RödaMackee Visa inlägg
    Ja man får väl kanske göra det.
    Vet du om man ska sno signalen innan den går in i steget eller när den går ut? Och vet du vilka som är vilka?

    Tänkte åka förbi BRL imorgon om jag hinner och se vad dem säger.
    Det är där jag är lite osäker på vad som är bäst, och att du gärna får testa

    FLIN och FRIN är Insignaler till steget från EHU, denna signal fördelas säkert sedan till samtliga 5 högtalare därfram.
    FDL och FDR är utsignaler till högtalare i framdörrarna.
    vad som är + och + ser du sen på bilden du själv postat i första inlägget.

    Detta har jag läst mig till från elscheman osv i WIS, så viss reservation för felaktigheter i tolkningen finns...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  6. #6
    Sugmotor RödaMackees avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Kumla, Närke
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ska ha plus och jord i lågnivåomvandlaren som har remote inbyggd. Glömde skriva så då jag mest var intresserad av vilka signalkablar jag ska gå på.
    Senast redigerat av RödaMackee den 2018-01-07 klockan 21:05.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    FDL och FDR om du ska använda hög till lågnivåomvandlare.
    Senast redigerat av flaset den 2022-06-16 klockan 07:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor RödaMackees avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Kumla, Närke
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Okej tack så mycket!
    Senast redigerat av flaset den 2022-06-16 klockan 07:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 1,9 TTID 2010

  9. #9
    Sugmotor RödaMackees avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Kumla, Närke
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Var på BRL idagoch dem sa också att man skulle koppla på FDL och FDR. Fast helst skulle man ju köpa en digital ljudprocessor

    Var ute och kollade lite bakom handskfacket efter "ingången" som man ska kunna dra elkabeln igenom men hittade inte riktigt/ det var inte så uppenbart för mig att hitta det. hjälp någon? gärna med bild om ni har.
    Saab 9-3 1,9 TTID 2010

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag har själv inte dragit strömkabel i någon 9-3 men tittar man lite på nätet så ser det ut som om dom flesta drar in kabeln nere vid kopplingspedalen och rakt in bakom fjäderbenstornet.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Jag drog, som PelleJ förslog, strömkabeln igenom den befintliga kabelgenomföringen vid kopplingspedalen. Det var lite halvkrångligt, men vaselinspray, modifierad galge och ståltråd gjorde tillslut susen. Att dra vidare strömkabeln till bagageutrymmet var en barnlek i jämförelse

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son Visa inlägg
    Det är där jag är lite osäker på vad som är bäst, och att du gärna får testa

    FLIN och FRIN är Insignaler till steget från EHU, denna signal fördelas säkert sedan till samtliga 5 högtalare
    Någon som har kollat vad för signalstyrka det är i dessa kablar? Med tanken på kabelarean på dessa kan det inte vara några monster signaler.
    Har läst om några som har kopplat in dessa i en lågnivåomvandlare och det har inte funkat. Skulle man kunna löda ihop dom med riktiga lågnivåkablar och använda dom som riktig lågnivå in i steg eller DSP?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag mätte upp dessa med oscilloskop och det ser ut att vara lågnivåsignaler. Jag tänker koppla in mig direkt på dem till ett slutsteg för baslåda. Kan återkoppla med hur det blev.

    Färdigkopplat och fungerar utmärkt!

    Jag plockade loss originalslutsteget, borrade ett hål i locket för att dra igenom kablar. Så originalkablaget är helt och fint och lätt att återställa om man vill.
    Lödde på lågnivå på insidan av anslutningskontakten på:
    FLIN+ FLIN- och FRIN+ och FRIN-.
    Samt Remote på AMPB. Funkar utmärkt och ger bra ljud. Endast kopplat bas just nu.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MartinSt den 2022-06-15 klockan 17:12.

Liknande ämnen

  1. Aktiv baslåda i ng 9-3 -08
    Av manganish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-12-09, 09:29
  2. Aktiv baslåda i en 9-5 Sedan med AS2?
    Av Fredrik.A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •