Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp att mäta upp framvagn 90/99

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Hjälp att mäta upp framvagn 90/99

    Nu skulle jag behöva seriös hjälp här för att kunna komma vidare med mitt projekt. De som inte har en aning undanbedes att att skriva i tråden.

    Jag behöver hjälp av någon av de därute som äger antingen en Saab 99 eller en 90. Ju fler som kollar destå bättre, får jag 30 svar och 25 av dessa håller sig inom 3 cm tolerans så kan jag ju sortera bort de andra fem, däremot är det ju lite oturligt om det är bara dessa fem som svarar för då finns ju risk att jag litar på svaret och bygger fel sen.

    Det som behövs är plan mark och ett måttband (typ talmeter eller liknande) och helst en fyrpelarlyft men kommer du åt att mäta direkt på marken så funkar det med men då är det viktigt att den är helt plan (grus eller gräs funkar ju inte).

    Det som ska göras är följande:

    1. Se till att så pass mycket (eller lite) vikt ligger över framvagnen att länkarmarna är i neutralläge, den undre ska vara helt horisontell eller så ska fästpunkten i bilen ligga något högre än fästpunkten i styrspindeln/ hjulnavet. På den övre länkarmen så ska fästpunkten i chassit ligga lägre än fästpunkten ute i styrspindeln. Sitter det t.ex ingen motor/växellåda i bilen så är det ju förmodligen lättare att komma åt att mäta men å andra sidan så finns det ju inget som tynger ned bilen så då blir det ju fel i alla fall.

    2. Mät avståndet från marken upp till centrum av navet på framhjulet och memorera denna siffra.

    3. Mät avståndet från marken upp till framvagnsbalken. Denna är ju formad som tvärsnittet på en djup tallrik men det är avståndet upp till kanten på tallriken (där man lägger de äckliga bitarna i ärtsoppan) alltså den plana lilla ytan framför (i bilens färdriktning) stötdämpartornen (alltså inuti motorutrymmet) på varje sida i bilen. Detta är referenspunkten. Se första bilden så förstår ni vad jam menar.

    4. Ta fram miniräknaren och räkna ut hur många centimeter (2) ligger ifrån referenspunkten (3), ligger den över referenspunkten (+) eller under referenspunkten (-).

    5. Gör gärna samma sak på både vänster och höger sida, plussa ihop mätresultaten och dela på två så får man ju ett bra medelvärde på framvagnshöjden på båda sidor.

    Kolla gärna andra bilden så ni förstår hur jag menar.
    Varför jag undrar detta är för jag måste veta hur högt upp jag ska fästa 99-framvagnen i chassit för att geometrin ska bli rätt när bilen står plant.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av EPG den 2018-01-07 klockan 13:37. Anledning: Motor
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Wink

    Det kanske var orutinerat av mig att ställa en dylik fråga under den tiden på året när 90% av alla veteranbilar står på vinterförvaring...
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  3. #3
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Måtten kommer ju skilja ganska mycket beroende på om (och hur mycket) bilen är sänkt? På 99or med originalhöjd är inte nedre länkarmen parallel med markplanet när bilen står i rideheight, den lutar neråt.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Du Jesper som har byggt en ganska frän 99:a antar jag har kunskaper om vid vilken rideheight (hatar att använda engelska ord i svenska men men...) som framvagnsgeometrin är som mest optimal för att ge bäst väghållning.
    Om du känner för det så får du gärna vikta bilen (eller höja upp med domkrafter) så att den intar det optimalaste läget och sen mäta upp detta nästa gång du är i garaget.
    Eftersom att bilen är ombyggd så antar jag att den har optimalaste höjd redan från början...
    Enligt SFRO-boken (sidan 32 i den utgåvan som jag har) så ska den "undre bärarmen vara parallell med marken eller peka något nedåt mot undre spindelleden och vara så lång som möjligt" och "den övre bärarmen ska vara kortare än undre och peka något uppåt mot övre spindelleden".
    Jag tänkte därför göra det enkelt för mig att ta hela framvagnen från en 99/90 och svetsa på päronhalvan precis som jag såg att någon rallycrossnisse hade gjort för några år sedan. Problemet är bara att jag vet inte vilken höjd i bilen som den ska svetsas fast på för att det ska bli rätt.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  5. #5
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Jag har dessvärre inte gjort något annat på min bil än att ställa den rideheight jag vill ha. Det innebär att bilen är ganska sänkt

    Det är inte alls optimalt, rollcenter hamnar väldigt lågt fram... Eftersom du kan välja vart du ska sätta din framvagn så hade jag satt den som SFRO beskriver (eller med parallella undre länkarmar) i ett läge på bilen där du får ungefär rätt rideheight. Vill du åka lägre, så sätt framvagnen längre upp.

    Vet inte vad du bygger, men framvagnsbalk - motorhuv borde sätta begränsningen för hur högt den kan sitta (om motorn sitter fram).
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Hjälp med OG9-3 -01 Framvagn/subframeproblem se bilder o text.
    Av daspunner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 21:18
  2. hjälp, knackar i höger framvagn vid acceleration
    Av Tchn226 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 02:26
  3. Hjälp att mäta på en styrväxel från ng900 96-> eller og9-3
    Av Mats 2720 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 23:32
  4. Behöver hjälp att mäta längd på drivaxlar, 9000+F40låda
    Av M.L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •