Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kärvande handbromsbackar OG9-5

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Kärvande handbromsbackar OG9-5

    Min kära og9-5 -04 hittade på hyss idag:
    Backade ut från parkeringen - inga problem. Lade i 1an och skulle köra iväg - tvärstopp i vänster bakhjul. Funkar fortfarande att rulla bakåt.

    Hissade upp bilen, plockade ner hjulet och noterar att handbromsvajern är slapp (som den ska). Går loss med hammaren på handbromstrumman (utvändigt) och vips så går hjulet att snurra igen.

    Drar jag hårt i handbromsen och sedan släpper den så är hjulet återigen låst när man ska köra framåt.

    Så nu till mina frågor:
    1. Jag tänker kärvande handbromsbackar. Rätt?
    2. Kan det vara någon del som är trasig och behöver bytas ut, eller är det bara rengöring som behövs?
    3. Behövs smörjning? Med vadå?
    4. Är det något som behöver inhandlas för att vara säker på att få ihop bromsarna efteråt (typ nå't som lätt går sönder när man börjar skruva)? Jag vill absolut inte stå med en demonterad bil som jag inte får ihop igen.
    5. Svårighetsgrad och tidsåtgång på jobbet?
    6. Något annat bra att tänka på? Misstag att inte göra?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-01-07 klockan 00:34. Anledning: Rubrikjustering

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1349613

    Börja med att justera. Hjälper inte det så är det läge för demontering och rengöring samt ev byta det som är för slitet. På min og9-3 har jag bara behövt byta handbromsvajern (som jag drog av när vajern rostat för mycket) och justera vid behov. Vore inget fastrostat så vore det inte alls svårt att justera och demontera allt som har med handbromsen att göra. Det varierar därmed mycket hur tidsödande och svårt det är att få ordning på handbromsen. Lycka till!

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    1. Kärvande eller slitna, när dom är slitna brukar det bli ungefär sådär.
    2. Jag skulle köpt nya backar och monteringskit, kostar inte mycket och om man ändå river..
    3. Expandern behöver garanterat smörjas, finns olika skolor där.. sen backarnas anliggningsytor, där tar jag mycket sparsamt med koppar/alupasta.
    4. Monteringskit för handbromsen.. ofta pajar grejer när du sliter loss trumman, speciellt om den är sliten. ..Kostar nästan inget heller.
    5. Ganska lätt, tiden beror på hur mycket som strukar och hur van du är..
    6. Gör rent och smörj expandern.. eller byt, men den är halvdyr. skriv ut en lapp vilket håll som spänner/släpper på varje sida av bilen, omöjligt att hålla i huvudet (iaf för mej..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Tillägg: jag skulle INTE vilja göra detta utomhus vintertid, det kräver tålamod för att få riktigt bra och det har då i alla fall inte jag när det är kallt utomhus samtidigt som man håller i iskalla verktyg.

    Nya hävarmar till handbromsen inklusive dammskydd finns numera på Maptun billigt, dammskydden är alltid trasiga och gör det släpper in ännu mer fukt i trumman så skiten rostar. Nya hävarmar spar du tid med också jämfört med att putsa upp dina gamla, tror det kostar typ 100kr och det håller säkerligen längre än de som redan börjat rosta.

    Har du tänkt behålla bilen hade jag övervägt det i alla fall. Antagligen nya skivor och belägg också om de inte är typ nybytta... men som sagt, bara om du ska ha kvar bilen. Du har (antagligen) inte igen en spänn i varken material eller arbetstid vid en ev försäljning.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med bromsbackar OG9-5
    Av to0b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2017-05-22, 18:28
  2. Byta bromsbackar OG9-5
    Av toorp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-06, 13:54
  3. Smällande bakvagn pga bromsbackar?
    Av Jimmy_72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •