Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Svårt att få räddning vid nödläge med 9-5 OG

  1. #1
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Södra Uppland
    Inlägg
    60
    Medlem#
    -

    Svårt att få räddning vid nödläge med 9-5 OG

    En 9-5-ägare som inte är bilintresserad, fixar en sådan att skruva fast bogseröglan eller komma vidare efter punktering?

    Min faster har en 9-5 årsmodell 2006 som jag fixar och förbättrar lite nu och då. Häromdagen behövde hon bli bogserad och upptäckte att bilen inte har någon bogserögla fram och heller inget reservhjul. Däremot ”en apparat som ser väldigt modern ut” under mattan i bagageutrymmet.

    Tror att både jag och många andra undrar:

    - Var finns tydliga instruktioner eller bilder som förklarar var det gängade hålet för bogseröglan finns?
    - Vilken utrustning under mattan i bagageutrymmet a) får plats och b) är till störst hjälp vid punktering?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Bogseröglan ligger i bagaget i ett fack i frigolitbiten.

    Skruvas snett underifrån i framvagsbalken i mitten av bilen. Sitter en gummiplugg i det gängade hålet.

    Har man inte reservhjul så har man en tub med punkteringsspray och en 12v kompressor.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bodseröglan ligger i bagaget om den ligger där den skall, annars gör du ett besök på skroten och köper en.
    Viktigt är att prova att den går lätt att skruva i för det kan vara smuts i hålet.

    Bilens bruksanvisning bör ligga i handskfacket (vem har handskar där?? ) och gör den inte det fixar du en sådan från skroten också.
    s185 och framåt finns detta att läsa http://www.steadysaabin.com/wp-conte...9-5_owners.pdf


    Den moderna apparaten är väl en kompressor. Även den är lämplig att prova tillsammans med bilägaren så hon vet var den finns och kanske även lär sig hantera den.
    Är du ändå på skroten skulle jag se till att få med ett riktigt nödhjul (16") domkraft, originalverktyg etc om de saknas.

    En plankstump, reflexväst, ficklampa och ett par handskar är annat bra att ha!

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Problemet är väll att alla som är ointresserade , blir "strandade "
    Ovavsett märke ...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det är därför det är bra att ha en genomgång och faktiskt prova och är ointresset stort tecknar man en assistansförsäkring

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Södra Uppland
    Inlägg
    60
    Medlem#
    -
    Finns plats för ett vanligt däck på fälg under mattan i reservdäcksbaljan?

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Beror väl på vilken dimension som krävs för bromsar men de jag provat med passar ej så jag har nödhjul och fördelen är ju att då får verktyg m.m. plats.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Flaxe Visa inlägg
    En 9-5-ägare som inte är bilintresserad, fixar en sådan att skruva fast bogseröglan eller komma vidare efter punktering?
    Ja, genom att ringa en bärgare...

    Och det gäller ju även om man är bilkunnig... Jag har själv flera gånger funderat på om man verkligen behöver varesig reservhjul eller däckreparationskit - för de få gånger man faktiskt får punktering (i mitt liv har det varit i snitt en gång var 19e år), är det verkligen värt besväret att med risk för liv och lem hålla på och krångla i vägkanten med reservdomkraft, minimal bultnyckel, nödhjul man glömt fylla luft i eller för den delen reparationsgegga och kompressor?

    Men för att svara på faktafrågorna:
    - Min og9-5 aero -04 har ett 16" reservhjul - inte fullstort hjul - under mattan (og9-5 med stora bromsar måste ha minst 16" hjul), jag svårt att tänka mig att reservhjulsbaljan på en -06a skulle vara annorlunda. Ett normalstort hjul tror jag inte får plats.
    - Eftersom reparationsgegga+kompressor endast klarar mindre läckor och dessutom kräver fälgrengöring efter användning anser jag att reservhjul (kolla dess tryck någon gång per halvår!) är mer användbart. Det kräver dock oftast lite muskler för att få loss hjulbultarna med den pyttelilla bultnyckeln som finns i bilen.
    - Tydliga instruktioner finns i instruktionsboken.
    - Rent allmänt så brukar bilointresserade personer sällan klara att skruva dit bogserögla, byta till reservhjul eller använda däckreparationsgegga på egen hand. Inte för att det är svårt, men har man aldrig testat domkraften i lugn och ro på garageuppfarten eller spanat in var bogseröglan ska skruvas fast i bra belysning brukar det inte gå något vidare när man är lite halvstressad på en dåligt upplyst vägren med trafik som susar förbi...
    Senast redigerat av jellybear den 2018-01-06 klockan 22:16.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är därför det är bra att ha en genomgång och faktiskt prova och är ointresset stort tecknar man en assistansförsäkring
    Fick jag med nu på NG9-3 när vi servade den hos MapTun.



    Men Flaxe: Borde hon inte fundera på en nyare bil om hon har råd, så kanske det inte kommer så mycket reparationer och annat som kan ställa till det för henne?


    Känns som att man skulle åka hem till Herman när han har genomgångar med alla sina bilar på gårdsplan!
    Man kanske kan få lära sig något.

    Undra hur många som kommit på att om man får punktering fram och märker att dom har ett litet reservhjul i bagaget som inte passar och att man då sätter fram bakhjulet och sätter reserven bak!!!!!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av RZ den 2018-01-06 klockan 22:15.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Har inte alla 9-5'or 16" reservhjul ? min 01'a vet jag hade det, jag TROR min '99 har det med (ska kolla vid tillfälle), och min Aero '05 har det garanterat, och det passar bra på aerobromsarna med (har testat för säkerhets skull så reservhjulet av nån skum anledning saknades vid köpet och jag fick komplettera själv).
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Intressant det här! Om man litar på wallentin.be så står det från årsmodeller 04 och framåt i tillvalslistan:
    "Reservhjul, reducerad dimension (rep.sats är standard): 0kr"

    Låter som att man kunde välja reservhjul eller repsats.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Japp, man kunde välja. Jag kan meddela att ett helt vanligt 16"-hjul i lämplig dimension även får plats i baljan, jag hittade ett sprak nytt vinterdäck på plåtfälg i en 9-5 som jag behöll vid försäljning (ersatte med repsats) och det ligger nu i baljan på min fars ng9-3 så det passar där med.
    Att skruva i bogseröglan ser jag inte vad problemet är med? Behövs den skruvar man dit den, behövs den inte så ser man för Guds skull till att ta bort den! Den sticker ner rätt långt och man kan lätt stutta i den om man t.ex. kör nära en trottoarkant vid parkering och en hård stöt just där kan nog göra betydande skada.

    Jag har fått använda den en gång på mina 9-5 och då skruvade jag dit den stående illa till på E22 mellan Lund och Malmö i rusningstrafik då bilen stannade för sambon.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Södra Uppland
    Inlägg
    60
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Borde hon inte fundera på en nyare bil...
    Krånglar 9-5 från 2006 mer än de flesta andra bilar?

Liknande ämnen

  1. Svar: 89
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 01:44
  2. 9-3 som går ner på nödläge.
    Av Tomas STB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 14:47
  3. Aero -88 till räddning.
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •