Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Svårt att få till ljudet med externt slutsteg OG9-5

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946

    Svårt att få till ljudet med externt slutsteg OG9-5

    Har dragit in ett externt slutsteg och nya 6x9 högtalare i hatthyllan på min 9-5 05a. AS3 sitter det i den annars.
    Köpte denna adapter:

    http://skyddet.nu/produkt.php?id=1233&meny_id=100

    Men det är riktigt svårt att ställa in ljudet. Det låter inte bra alls. Och basen låter ihåligt tidigt. Original prylarna spelar bättre. Även högtalarna fram spelar bättre.
    Vad är det som inte stämmer?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det där ser ut att bara vara RCA lågnivåkontakter. Du behöver en grunka som fixar den balanserade signalen. Tex en sådan här:

    https://www.brl.se/sv/artiklar/saab-lagnivaadapter.html

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det där ser ut att bara vara RCA lågnivåkontakter. Du behöver en grunka som fixar den balanserade signalen. Tex en sådan här:

    https://www.brl.se/sv/artiklar/saab-lagnivaadapter.html

    Mvh
    Hur funkar den när det är hane på RCA?

    Vad är detta för något? Ser liknande ut:

    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...ter-rca-p39607
    Senast redigerat av Glader9991 den 2018-01-06 klockan 11:43.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Har du testat att fasvända 69orna?
    Hur låter det om du bara spelar från 69orna?
    Eftersom du har ett externt slutsteg så kan du testa att köra det i LF filter läge för att endast testa basen t.ex.
    Jag brukar försöka lyssna på ljudkomponenter så separat som det går för att ta reda på begränsningarna och sedan balansera ihop alltihopa.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Kjell-prylen borde funka. Läs bibeln för ljudsystem i 9-5:

    http://saabworld.net/showthread.php?t=32852

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Har du testat att fasvända 69orna?
    Hur låter det om du bara spelar från 69orna?
    Eftersom du har ett externt slutsteg så kan du testa att köra det i LF filter läge för att endast testa basen t.ex.
    Jag brukar försöka lyssna på ljudkomponenter så separat som det går för att ta reda på begränsningarna och sedan balansera ihop alltihopa.
    Nä. Det är kopplade plus till plus och minus till minus. Högtalaren slår rätt med.

    Det provade jag med. Men det låter dåligt/ihåligt från basen väldigt tidigt.


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kjell-prylen borde funka. Läs bibeln för ljudsystem i 9-5:

    http://saabworld.net/showthread.php?t=32852

    Mvh

    Får prova köpa den på kjell o se!
    Tack, den har jag letat efter.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag har en liknande kontakt som dig i min 9-5 då jag bytt till en enkel din och det spelar fint DOCK hade jag ett generator surr och då hjälper oftast inget filter och i mitt fall var orsaken bränd signaljord på stereon samt om du lagt ström och lågnivå kablar på samma sida eller remote på samma sida som ström samt även dålig jord punkt på stereo eller steget kan orsaka surr

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Jag har en liknande kontakt som dig i min 9-5 då jag bytt till en enkel din och det spelar fint DOCK hade jag ett generator surr och då hjälper oftast inget filter och i mitt fall var orsaken bränd signaljord på stereon samt om du lagt ström och lågnivå kablar på samma sida eller remote på samma sida som ström samt även dålig jord punkt på stereo eller steget kan orsaka surr
    Japp jag har generatorvin i min med. Börjar bli trött på den här skiten nu. Det finns alltså inget sätt o koppla in externt slutsteg på 9-5 med original stereo och slutsteg?
    Har som tur är sparat kablarna bak. Får väl koppla in de på 6x9orna och köra originalsteget. Undra vad det tycker om 3 ohms istället för 2 ohms högtalare...

    Lågnivå och ström ligger på varsin sida om bilen. Jordpunkten tog jag en helt ny och slipade rent ordentligt så den bör vara riktigt bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Det finns många problem att överbrygga men visst går det.
    Ett av problemen är att signalen från huvudenheten är låg vilket gör att känsligheten på ingången till slutsteget måste skruvas upp högt.
    När känsligheten är hög sjunker signal/brus förhållandet så oönskade störningar hörs tydligare.
    En modern eftermarknadsstereo levererar upp till ca 4volt på dom obalanserade utgångarna vilket gör att man kan hålla ner känsligheten och på detta sätt få ett högre tak mot brus/störningar.
    Så hur får man då den balanserade signalen att bli obalanserad och med hög nivå?
    t.ex
    http://www.audiocontrol.com/car-audi...verdrive-plus/
    Det finns säkert fler liknande boxar.
    Om man sedan ska köra 6x9 högtalarna med fullt register och inte bara bas så finns det ytterligare aspekter.
    En av dessa är fas och den är viktig för att inte dom låga frekvenserna ska ta ut varandra mellan fram och bakhögtalarna.
    tid är den andra.(ids inte förklara)
    Det låter bäst om ljudbilden kommer framifrån och den blir lite svår att få till om man fyller på med fullregister bak.
    Man vill komma åt basen från 69an men med dämpat övre register och det skulle gå ordna med diverse externa eq/filter

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Använder du orginal stereon så kan du inte köra en fulkoppling som sitter på min stereo tyvärr och på så sätt få bort generatorvin.

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det finns många problem att överbrygga men visst går det.
    Ett av problemen är att signalen från huvudenheten är låg vilket gör att känsligheten på ingången till slutsteget måste skruvas upp högt.
    När känsligheten är hög sjunker signal/brus förhållandet så oönskade störningar hörs tydligare.
    En modern eftermarknadsstereo levererar upp till ca 4volt på dom obalanserade utgångarna vilket gör att man kan hålla ner känsligheten och på detta sätt få ett högre tak mot brus/störningar.
    Så hur får man då den balanserade signalen att bli obalanserad och med hög nivå?
    t.ex
    http://www.audiocontrol.com/car-audi...verdrive-plus/
    Det finns säkert fler liknande boxar.
    Om man sedan ska köra 6x9 högtalarna med fullt register och inte bara bas så finns det ytterligare aspekter.
    En av dessa är fas och den är viktig för att inte dom låga frekvenserna ska ta ut varandra mellan fram och bakhögtalarna.
    tid är den andra.(ids inte förklara)
    Det låter bäst om ljudbilden kommer framifrån och den blir lite svår att få till om man fyller på med fullregister bak.
    Man vill komma åt basen från 69an men med dämpat övre register och det skulle gå ordna med diverse externa eq/filter
    Tack. Så du tycker jag ska satsa på en sådan där istället för att prova en sådan här från Kjell?


    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...ter-rca-p39607

    Eller ska jag prova göra som Göran skrev på mitt eget, gå på med hög-lågnivå adapter på bakre dörrhögtalare?
    Hög-lågnivåadapter har jag hemma.

    För jag vill inte slänga ut mer pengar nu känner jag utan att få ett vettigt resultat. Har gjort för mycket "try and error".

    Jag vill ha ljudbilen precis som den är från fabrik, att det kommer framifrån. Anledningen till ombyggnationen är att jag ville ha lite mer tryck i basen.


    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Använder du orginal stereon så kan du inte köra en fulkoppling som sitter på min stereo tyvärr och på så sätt få bort generatorvin.
    Med en sådan här eller vad menar du?

    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...ter-rca-p39607

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Den du skicka länk på här jag dålig erfarenhet av har aldrig funka då hade problem i andra Saab och då även äldre modeller som 9000. Så testa det du har hemma för tror att du kastar pengarna i sjön om du köper ett filter

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Testa först att 69orna låter som dom ska med bra ljudkälla.
    Koppla den bärbara eller telefonen direkt mot lågnivån som sitter framme vid stereon.(den som går direkt till slutsteget)
    Om det låter bra så tar man nästa problem efter det.

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Har du provat att koppla in med högnivå, och nu funkar det! Nästan...
    Det spelar bra och allt sådant. Men det strular med remoten. Remoten är dragen till bakljuset.
    Problemet är att slusteget startar när jag vrider på tändningen, då funkar det, sen när jag startar och bilen startat, och bakljusen släcks och sedan tänds, så spelar inte 6x9 högtalarna längre, men steget är igång.

    Finns det Remote i Saab original huvudenhet att plocka ut?

  15. #15
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Orginalslutsteget har en "Enable" signal. Nu var det några år sedan jag pillade med AS3
    men den signalen slår av/på slutsteget på ett "tyst" sätt.

    Länkarna från den tiden hittade jag, se nedan:

    http://saabworld.net/showthread.php?t=32852

    http://saabworld.net/showthread.php?...ll=1#post69955
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Kan meddela att jag kopplade om remoten på slutsteget.
    Samma bekymmer.

    Så jag orkade inte mer, rev bort skiten och koppla in det så som det var från fabrik.

    Tråd kan låsas.

  17. #17
    Glader skicka PM till freddygbg, han är butikschef på BRL i gbg och riktigt skön jättehjälpsam! han vet nog va problemet är
    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-02-17 klockan 14:09.

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Fel! Inte Vfr utan freddegbg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saab 9-3 -05 - Ström från AMP1 till externt slutsteg
    Av Ensio i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-11-04, 15:13
  2. Ljud i 9-3 SS/SC 08-11 Hur koppla in externt slutsteg ?
    Av MRC Osse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 18:48
  3. Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?
    Av NP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 16:46
  4. AS1 saab 9-3 ss, externt slutsteg
    Av LindeN88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •