Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bensinläckage vid höger bakhjul OG9-5

  1. #1

    Bensinläckage vid höger bakhjul OG9-5

    Hej på Er alla.

    Jag har en 9-5 år 04 2,3 t Vector. Det droppar/rinner bensin strax framför bakhjulet. Undrar om bränsleledningen är en gummislang eller om det är ett koppar eller stålrör just där. Om det är något rör så undr ar jag även hur det ansluts mot bränslepump, är det sådan där nipplar som används till bromsarnas anslutning. Är det kanske samma rör som till bromsarna. Undrar även hur jag kommer åt bränslepumpen på samma gång. Sitter den nedsänkt i tanken som på 9000 tror jag det var. Vill minimera tiden under bilen så här mitt i vintern, har bara ett kallgarage att tillgå.

    Tacksam för svar på mina frågor.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Sitter inte bränslefiltret där? Det kan ju rosta sönder.

  3. #3
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag säger också bränslefiltret eller någon anslutning till filtret. Har hänt samma sak för mig.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Bränslefiltret sitter väl vid höger bakhjul.

  5. #5
    Hej på Er Alla.

    Glömde att skriva att läckaget är på höger sidan framför bakhjulet. Tittade på Biltemas bränslefilter kostade 114 :- tror jag det var. Infen som har några bilder på hur det ser ut runt Bränslefiltret och hur man kommer åt det.

    Mvh John ERiksson i Bollnäs.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det sitter bara ett stenskottskydd i plast som täcker det. Utöver själva filtret så behöver du även nya tätningsbrickor, för de tredoringar som sitter där kommar att vara smulor när du demonterar. Vissa har även behövt byta banjoskruvarna eftersom det varit rostporer i dessa. Finns ett kit tex här:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...jer/85011.html

    Jag har dålig erfarenhet av biltemas bränslefilter. Fick ett där gängan var sned och som inte gick att få tätt. Det är ett mycket vanligt filter som sitter på typ alla Saab-modeller tom 2004, men som även sitter på en del Volvo mfl. Det brukar gå att hitta typ överallt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Speedparts, ja!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Speedparts kit ser ju inte ut att ha gummitätningar i ringarna?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Nej, det är kopparbrickor i deras kit.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Hej.

    Såg att jag hade skrivit fel i rubriken också, har försökt ändra detta nu men lyckades inte. Så jag får nog se mig besegrad i detta ämmne.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

    Loggade in lite senare och såg att jag trots allt hade lyckats ändra rubriken, men det tog lite tid innan ändringen gick igenom.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av John Eriksson den 2018-01-06 klockan 21:34. Anledning: Lyckades ändra rubrik trots allt.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vill man absolut ha tredoringar och har Swedol i sin närhet finns de där http://www.swedol.se/sitesearch/#search:tredo
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det är i regel inga problem att få det tätt med kopparbrickor heller. Räkna med att du behöver byta banjobultarna dock, de brukar ha rostat såpass att de är halv-runddragna utan att man har börjat skruva på dem.

    Det händer ibland att nippeln som bränsleslangen sitter på sätter sig som fan i antingen filtret och/eller banjobulten och då är det risk man drar runt nippeln också och då går plastslangen av och det vill man INTE.... Var försiktig!

    Ibland är nippeln så pass rostig så det kan läcka från den också även om det oftast är filtret i sig som det rostat hål på.

  13. #13
    Hej på Er.
    Var iväg till Biltema och köpte ett bränslefilter och det fanns fyra st kopparbrickor med i förpackningen. Så nu hoppas jag att det inte är några andra problem runt om som kan orsaka annat elände vid demontering.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  14. #14
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Tänk på att kolla brickorna innan montering. När jag bytte bränslefilter med nya kopparbrickor så läckte det som ett såll vid ena sidan. Tur jag provkörde på lyften. Visade sig att ena brickan var full med porer så det kvittade hur hårt jag drog åt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  15. #15
    Hej på ER alla.

    Bytte ut filtret, skulle starta motorn men det var omöjligt. Provade lite startspray som motorn tände lite på. Innebar att motorn inte fick bränsle. Stod och funderade en lång stunsd innan jag provade med att fylla på några liter bensin, då det var rätt lite i tanken när jag bogserade hem bilen. Då startade motorn snällt men det forsade bensin vid filtret. Provade att dra banjobultarna flertalet ggr men det sipprade bensin i alla fall. Slutade med att jag tog lite gängtätning från Biltema som skulle tåla bensin som jag la på bägge sidor om kopparbrickorna , monterade tillbaka och drog åt. Denna gängtätning härdade på ca 15 minuter och det verkar hålla tätt, i varje fall tills nu. Så nu kör jag på detta sätt.

    Tack för tips och engagemang.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svårlokaliserat ljud från höger bakhjul...
    Av Martinskager i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 17:16
  2. dunkande ljud-höger bakhjul
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-28, 21:35
  3. Perkeringsbroms tar ej höger bakhjul
    Av fuhj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:19
  4. HÖGER BAKHJUL STÅR OCH PEKAR ÅT H-VETE, VAD GÖRA?
    Av anen100 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 14:03
  5. höger bakhjul sitter fast!
    Av _Naset_ i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •