Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Hejda rost i hjulhus med begränsat arbete NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hejda rost i hjulhus med begränsat arbete NG9-3

    Efter fjäderbrott så blir det att kosta på min ng9-3 -06 SC nya fjäderben från speedparts.

    Jag har för mig det var en del rost längst upp i hjulhusen när jag kollade senast. Kan jag göra nåt för att hejda den med relativt liten insats?

    Mina begränsningar är att jag mekar i ett brf-garage där jag förvisso kan lämna bilen pallad över en natt i stöten eller så, men tyvärr inte t ex tvätta ordentligt med mycket vatten. Jag kan alltså egentligen bara borsta med mjuk borste och stålborste, och använda en trasa.

    Jag har sedan tidigare:
    Noxudol 700 (hålrumsvax, sprej)
    Rostskyddssprimer (biltema, sprej)
    Carosol F40 (för pensel)

    Jag kan köpa nåt annat med om det rekommenderas. Men det kanske nästan är rimligast att bara borsta rent med mjuk borste och spreja lite hålrumsvax?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du blev inte insprirerad av mina gula fjäderben och hjulhus då? Allt jag lade på är penslat. Problemet är nog den jobbiga stanken från Hagmans Primer CA. Kommer du undan med den utan för stora klagomål så är det en bra (bäst?) lösning. Andningsmask är en förutsättning när den läggs på. Det kanske går att lägga på epoxin sent på kvällen så hinner nog lukten nästan försvinna till morgonen efter. Jag spolade rent utomhus. Bort med innerskärmarna och gick på lös rost med roterande stålborste i en borrmaskin. Två lager rostomvandlare med 24 timmar torktid per lager och därefter 2-3 lager Hagmans Primer CA. Inte jättejobbigt men torktiderna gör att det drar iväg.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hejda rost i hjulhus med begränsat arbete

    Det var fina hjulhus i den tråden!

    Jag vill inte vara ”han som alltid står med sin trasiga bil” Sen låter det lite för jobbigt också... får väl se hur det ser ut.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-04 klockan 20:42.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jo, det blir kanske inte så populärt i ett flerbilsgarage med grannar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Med förutsättningarna du nämner, stålborste, rengöring (trasa med ex. bensin), rostskyddsgrund och sen Carosol F40. Alternativt skippa rostskyddsgrunden och spraya tunn krypolja, sen F40 ovanpå när den har fått torka lite.

    Om du inte vill spraya den tjocka F40n så kör ett tunt rostskydd och spraya på lite nytt när du lägger på vinterhjulen varje år.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hejda rost i hjulhus med begränsat arbete

    Tack! Finns det nåt annat medel som vore optimalt?

    Det där krypande hålrumsvaxet (noxudol) är inte så dumt. Förra vintern när jag bilpendlade varje dag, åt det var slaskigt långa perioder, så kunde jag se begynnande rost i skärmkanter växa nästan dag för dag. Försökte med rostkonverterare och det höll några dagar varje gång (först lade jag täckstift på men det trillade ju av direkt). Med hålrumsvaxet skulle jag nästan säga att rosten stannade. Sprejade på lite snabbt varannan vecka eller så, bilen såg ju ändå ut som skit och lite vax syntes inte alls.

  7. #7
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Jag kör Dinitrol ML nuförtiden, både i hålrum och under bilen (kaross/chassi). Är grymt nöjd.

    Finns väl liknande från ex. Hagmans (hette den T03 tro?).
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Biltemas hålrumsolja samt vax är helt okej, med tryckspruta och kompressor smidigt och slutrostat

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hejda rost i hjulhus med begränsat arbete

    Fick i nån annan tråd för länge sen rådet att oljebaserade produkter löser upp vaxbaserade rostskydd, och att originalskyddet i ng9-3 är vaxbaserat. Att man inte ska blanda. Kommentarer på det?

    Test som visar att noxudols är rätt bra:
    http://www.auson.se/sites/default/fi...monthly_uk.pdf

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Här ser du vilka Auson produkter som finns och som är lämpliga
    http://www.borjesrostskydd.se/produkter.html

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hejda rost i hjulhus med begränsat arbete

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Jag kör Dinitrol ML nuförtiden, både i hålrum och under bilen (kaross/chassi). Är grymt nöjd.

    Finns väl liknande från ex. Hagmans (hette den T03 tro?).
    Menar du att du kör enbart Dinitrol ML då eller bara som ersättning för krypoljan/krypvaxet i ditt recept ovan?

    Någon synpunkt på det här med att blanda olja och vax?

  12. #12
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Jag drar i tunn olja i spalterna och låter det torka, sen drar jag vax i ett lager, har alltid funkat fast jag bor ju ju inte i saltslaskmiljö
    Det är mest 900 og o 9000 o 9-3 jag jobbat med, skärmkanter 900 en klassiker där man bör ha tunn olja först
    Inne i hjulhusen behövs nåt kraftigare typ massa sen man rengjort noggrant, viktigast är att rensa bort allt halvlöst där fukt o smuts stannar kvar
    Tunn olja sitter inte kvar så länge under

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Penslar du på industriepoxy så klarar du dig nog med en påläggning med torkning över natten, då dessa är betydligt tjockare än ex. Hagmans CA primer. Får man inte först bort rosten så brukar det dock återkomma förr eller senare.

    För att ta bort rosten så fungerar syra, men det måste till rätt mycket gnuggande ändå. Kanske bättre att lämna in och få det blästrat om det inte är väldigt begränsat med rost.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Penslar du på industriepoxy så klarar du dig nog med en påläggning med torkning över natten, då dessa är betydligt tjockare än ex. Hagmans CA primer. Får man inte först bort rosten så brukar det dock återkomma förr eller senare.

    För att ta bort rosten så fungerar syra, men det måste till rätt mycket gnuggande ändå. Kanske bättre att lämna in och få det blästrat om det inte är väldigt begränsat med rost.
    "Industri-epoxi". Vad är det?
    För mig låter det ungefär som som "industri-el".

    /Lufto

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Googlar man på industriepoxi så får man lite olika förslag t ex sånt som säljs till industrin eller är tjockare. Skit samma. Jag föredrar att välja material som är beprövade för det avsedda användningsområdet. Kör Hagmans som många seriösa bilrenoverare gör eller chansa och köp något billigare för att spara en hundring och hoppas att det fungerar. Valet är fritt. Med tanke på arbetsinsatsen så tycker jag att just det valet är synnerligen enkelt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    "Industri-epoxi". Vad är det?
    För mig låter det ungefär som som "industri-el".

    /Lufto
    Det är epoxyfärg avsedd för industriella användningsområden så som att skydda stålkonstruktioner i korrosiva miljöer, eventuellt också utsatta för mekanisk nötning.

    Här finns exempelvis några varianter:
    https://www.tikkurila.se/industrifar...etallprodukter

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Ni som förespråkar tunn olja och sen vax.... torkar någon av dessa två produkter?

    Mitt krypande hålrumsvax förblir i konsistens som smör i rumstemp. Att måla t ex carosol f40 på det vore lönlöst, det skulle trilla av innan det torkat.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    En av de jag länkade till ovan torkar, följ länken och läs
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hejda rost i hjulhus med begränsat arbete

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    En av de jag länkade till ovan torkar, följ länken och läs
    Om man följer länken och läser, står det att vaxet torkar och om oljan (mecasol 1) ingenting, underförstått att den inte torkar.

    Men när jag läser Schwartz kommentar igen så verkar det som att åtminstone Dinitrol ML torkar tillräckligt för att lägga bitumen på.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Mercasol 2 torkar

    Skickat från min E6853 via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Rost hjulhus & under OG9-5 SS MY04
    Av Karlqvist i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-02, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •