Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ojud framvagn 9-5 automat (-99 2,0)

  1. #1

    Ojud framvagn 9-5 automat (-99 2,0)

    Ojud från framvagn med automaten i dragläge, framåt resp bakåt, ett "drrr", "drrr", "drrr"-ljud. End vid tomgång och försvinner vid varvtalshöjning.
    Saab har inte löst problemet trots byte av bl.a. spännare till remmen för servo. lossat motorfästen mm. Verkade bra efter senaste verkstadsbesöket men "drrr"-ljudet återkom efter efter ett dygn igen.
    Någon som känner igen detta??

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Kanske samma typ av problem som KK beskrev i denna maratontråd?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Samma på min...

    Min 2.3t -01 beter sig på samma sätt. Endast på tomgångsvarvtal hörs det, så fort man gasar så försvinner ljudet. En mycket hjälpsam mek. på Promotor i Åkersberga menade på att det är Poly-V remmen som låter. Den har förlängts vid någon revision för något år sedan mot ursprungsremmen och det uppstår resonansljud i den vid vissa varvtal. Det varierar lite från bil till bil hur mycket det låter men det är helt ofarligt och endast "irriterande" (jag ogillar det starkt då det låter som sjutton och känns "fel").
    Uppenbarligen går det inte att få tag på de äldre (kortare) remmarna mera så det är bara att leva med...
    Dock ska jag be dem justera tomgångsvarvtalet och se om det blir bättre på nästa service....

  4. #4
    Tack för dom synpunkterna, har ni fler erfarenheter där ute så tar jag gärna emot dom.
    Skall vidarebefordra detta till verkstaden så får vi se eller höra.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Samma på min...

    Citat Ursprungligen postat av JohanD
    Min 2.3t -01 beter sig på samma sätt. Endast på tomgångsvarvtal hörs det, så fort man gasar så försvinner ljudet. En mycket hjälpsam mek. på Promotor i Åkersberga menade på att det är Poly-V remmen som låter. Den har förlängts vid någon revision för något år sedan mot ursprungsremmen och det uppstår resonansljud i den vid vissa varvtal. Det varierar lite från bil till bil hur mycket det låter men det är helt ofarligt och endast "irriterande" (jag ogillar det starkt då det låter som sjutton och känns "fel").
    Uppenbarligen går det inte att få tag på de äldre (kortare) remmarna mera så det är bara att leva med...
    Dock ska jag be dem justera tomgångsvarvtalet och se om det blir bättre på nästa service....
    Det där med remmen är väl tvärt om? Den gamla är lång och den nya är kort. Man tar bort ett spännhjul som Saab helt plötsligt inte behövde när GM drog in veckopengen. Jag har också ett ljud på tomgång men det låter mer som ett servoljud...
    Fredrik J

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Samma på min...

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det där med remmen är väl tvärt om? Den gamla är lång och den nya är kort. Man tar bort ett spännhjul som Saab helt plötsligt inte behövde när GM drog in veckopengen.
    Stämmer.

    Ja det om längden alltså, orsaken till bytet kan jag inte uttala mig om.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7

    Oljud i framvagnen

    Efter många timmar på verkstaden och många besök och många försök så består problemet i att den nya kortare remmen inte är bra för automater. Det finns en variant som passar lite bättre men hos en del automater tar den inte bort oljudet helt. Ljudet består också av ett hårt slag vid motorstart då remmspännaren rör sig kraftigt på automaten jämfört med vanlig manuell.
    Byte till en ny rem av gammal modell (lång) löste problemet.
    Här hade man kanske behövt en hårdare remspännare men det finns inte.
    Just nu är jag nöjd men vi har inte gjort upp ännu!!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Helsingborg \ Skåne
    Inlägg
    17
    Inget nytt som hänt?
    Vet att det är en gammal tråd, dock har jag exakt samma problem..

    Får väl försöka finna mig en längre rem på e-bay eller något då
    Spontan sjävförstörelse är liksom inte coolt i samma mening som "backup-lösning"...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av uniraver
    Inget nytt som hänt?
    Vet att det är en gammal tråd, dock har jag exakt samma problem..

    Får väl försöka finna mig en längre rem på e-bay eller något då
    Eller knata in på Saab och köp den längre remmen, finns på Speedparts också.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kanske samma typ av problem som KK beskrev i denna maratontråd?
    Funkade inte här, denna URI gjorde dock.

  11. #11

    Oljud framvagn 9-5 automat -99

    Jag startade tråden en gång och fick problemet åtgärdat genom att montera den längre remmen. Men det var två bilar sedan så nu är jag inte inblandad längre.... ännu.
    P.S. Men det är dags att byta igen; 9-5 SC 2,3 automat vector 6300 mil om någon går i motsvarande tankar.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t -02 Vector missljud, framvagn? automat? turbo?
    Av Ikzz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 21:15
  2. Fortfarande ojud i fram! 9-3 aero -00
    Av bergo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:58
  3. ojud turbo acc ?
    Av RolandPalinski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 22:09
  4. kan bilen dåna å ge ojud om den är sänkt?
    Av bergo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 09:14
  5. Ojud från ACC
    Av jocke33 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •