Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 154

Ämne: Pendlarbil 10 mil/per dag. Vad anser ni?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Köper man elbil nu så kan man ju åtnjuta låga driftskostnader. På längre sikt behöver skattepengarna in och självklart kommer det justeras så fort andelen elbilar stiger. Rimligen blir det kilometerskatt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  2. #42
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Går 1.9Tid billigare än 1.9TTid på en NG9-3?
    Någon som har koll på förbrukningssiffror?

  3. #43
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Köper man elbil nu så kan man ju åtnjuta låga driftskostnader. På längre sikt behöver skattepengarna in och självklart kommer det justeras så fort andelen elbilar stiger. Rimligen blir det kilometerskatt.
    Dock är ju inköpspriset högt idag, vilket oftast betyder lån.

    Den dagen då de finns begagnade för vettiga pengar så är dom såpass vanliga att skatteuttaget är justerat.

    Det är svårt att vinna ekonomiskt mot staten när man ska köra bil

    ..Fast min pappa hade egen bil i arbetet på 80-talet, då var det extremt förmånligt, han drog runt billån + service + skatt + försäkring + reparationer + bensin + värdeminskning på EGB-pengarna, vi körde alltså fabriksny bil gratis på fritiden så att säga, men det dröjde bara några år innan skatteverket hade uppmärksammat detta och ändrade reglerna så dom inte längre var så förmånliga.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2018-01-11 klockan 11:42.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ttid: 0.45 Blandad (sedan, manuell).. skatten ligger på 1500 kr - ng 9-3 2011 180 hk
    Tid: 0.58 blandad (sedan, manuell).. Skatten ligger på 2460 kr - ng 9-3 2008 150 hk

    Siffror enligt Transportstyrelsen..

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Turbo_tokig den 2018-01-11 klockan 13:36.

  5. #45
    Mätmetoderna skiljer sig mellan 2008 och 2011. Alltså, IRL förbrukning är ungefär densamma - omkring 5-6L/100 km.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Min kompis pendlar 18 mil per dag i vw polo som drar 0,45 liter per mil vid 90 km itimmen

  7. #47
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Just nu lutar det åt en 9-3X TTid Aut6. Ska ev. åka titta på en till helgen.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Angående miljözonerna i Stockholm så kan man nog sätta pengar på att pre-Euro6-diesel kommer att stoppas innanför tullarna. Alla partier utom SD står bakom (dock har jag sett att (m) vill senarelägga något år). Anledningen till att de kommer att genomföras är enkel, Stockholms stad riskerar miljardböter till EU om de inte får ner NOx och partikelhalterna, dvs. enda, för kommunen, billiga lösningen är att förbjuda äldre dieselbilar (speciellt eftersom de faktiskt är en betydande del av orsaken).

    Sedan är den här filmen högst intresseväckande - speciellt intressant är implikationerna på andrahandsvärdet på bränslebilar på några få års sikt. Även med hänsyn taget till att det är en optimistisk syn på elbilar, så även om bara hälften slår in så är effekterna enorma (speciellt för etablerade biltillverkare):

    "Fully Charged: Barriers to EV adoption" https://www.youtube.com/watch?v=9k7k3Mzknm8

    Några riktigt intressanta bilder, denna hur fort utvecklingen gått på batterisidan:



    Och denna, hur adaptionen av el-bilar kan tänkas bli, tänk övergång till elektriska räknare och Facit-krisen:



    ---

    Alla presentationsbilder här, lite bättre kvalité (men inte lika bra som i videon): https://www.slideshare.net/PodPoint/...hicle-adoption

    5-barriers-to-electric-vehicle-adoption-6.jpg 5-barriers-to-electric-vehicle-adoption-14.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2018-01-14 klockan 18:50.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan är den här filmen högst intresseväckande - speciellt intressant är implikationerna på andrahandsvärdet på bränslebilar på några få års sikt. Även med hänsyn taget till att det är en optimistisk syn på elbilar, så även om bara hälften slår in så är effekterna enorma (speciellt för etablerade biltillverkare):

    "Fully Charged: Barriers to EV adoption" https://www.youtube.com/watch?v=9k7k3Mzknm8
    Tack för länken till den där videon. Oerhört intressant!

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  10. #50
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    You ain´t see nothing yet

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Intressant och lite ovanligt med så tydliga besked om vad man förespår. Kommer ju bli ganska enkelt att verifiera inom bara några år.

    Man får väl samtidigt komma ihåg att POD Point säljer laddsystem och blandar kanske förhoppningar med prognoser.

    För sverige tror jag det kommer bli brist på begagnade bilar om 4-5år när bonus/malus-reglerna har utarmat bilförsäljningen av tidigare populära begagnade biltyper inte finns i tillräckligt antal på beg-marknaden. Ska man inte köra inne i storstäderna kommer en euro5-diesel duga i många år ännu och vara relativt eftertraktad. Bilar är ingen investering utan konsumtion.

    På sikt kommer det säkert elbilar som fyller alla behov men än så länge är vi ju inte där. Tittar man på top10 försäljningen i sverige så finns det ju få elbilar som kan ersätta allihop. Att köpa en elbil är en kompromiss och man blir tvungen att ändra ett beteende.

    Jag tror man underskattar hybriden som snart kommer i ännu större skala än idag. Samtliga bilar på top10 finns väl redan i hybridvariant eller så är den precis runt hörnet.
    Vartefter utvecklingen går framåt så kommer batteri och elmotorer bli större och större samtidigt som förbränningsmotorn/bränsletank blir mindre och mindre.

    Sen kan man ju undra var denna maniska fokusering på kostnad kommer från? Det är ju inte dom billigaste bilarna på marknaden som toppar försäljningslistorna direkt.

    Man undrar ju också vilka OEM man syftar på inte är med på EV-utvecklingen? Alla tillverkare som kan bygga en hybrid kan bygga en elbil. Dom etablerade biltillverkarna betalar sin utveckling av EV-fordon med pengar man idag tjänar på fossilbilar.

    Intressant med resan till Mars. Det tror jag snart är Elon Musks fokus och jag tror han cashar in och säljer Tesla till någon etablerad tillverkare och koncentrerar sig på rymden.

    När mängden eldrivna fordon ökar kommer också acceptansen för fossildrivna bilar i entuastsegmentet etableras. Ungefär som försäljningen av LP-skivor.

    Ska man lära av historien så är det att kunder är betydligt mer konservativa än man kan tro.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  12. #52
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    En annan fråga också i detta är. Vem ska hålla koll på dessa bilar?
    Ska polisen åka omkring och jaga Euro 5 dieselbilar som kör inne i storstäderna?

  13. #53
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    En annan fråga också i detta är. Vem ska hålla koll på dessa bilar?
    Ska polisen åka omkring och jaga Euro 5 dieselbilar som kör inne i storstäderna?
    Årsmodell, allt under 2012 är euro 5. Tänk mer att de är att köra med avställd bil, dessutom så kan/kommer TS-kamerorna användas för det...

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Sen kan man ju undra var denna maniska fokusering på kostnad kommer från? Det är ju inte dom billigaste bilarna på marknaden som toppar försäljningslistorna direkt.
    Å andra sidan så verkar nästan alla jaga bränsleförbrukning...

    Det ligger nog en hel del i att när elbilsförsäljningen tar fart så kommer den som köper en icke-elbil att betraktas som lite asocial - det kommer att bli ett socialt tryck att köpa elbil någonstans på kurvans uppgång. Jag misstänker att så börjar bli fallet i Oslo idag - någon som vet om det stämmer?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Pendlar man är förbrukningen inte alls så viktig, så länge man inte talar dumheter som bilar som drar över litern vid vettig körning. Det är inköpspris, värdeminskning och servicekostnader som avgör.
    Vi har ju några bilar, ähum, och den som sambon kör med är en 9-3 2007 TiD automat, i princip fullsmetad även med Hirsch-trim i registret vilket är trist då skatten blir hög, nästan exakt 6000. Dock köpte jag bilen skitbilligt, 47000 när den gått strax under 15000 mil. Nu snart 6000 mil senare så ligger förbrukningen på 0,62 i snitt och en milkostnad på 27 spänn, beräknat på att värdet på bilen är noll. Det räknar jag alltid med, får man något för bilen när man säljer den så får man vara glad. Har jag lån på en bil så räknar jag med att bilen är värd så mycket som är kvar av lånet. Det brukar vara fel i början men fel åt andra hållet i slutet. Få bilar har ett restvärde på 0 kronor efter 5-8 år.

    Jag kör 9000 2,3T från 96, bekvämare än 9-3an, men drar såklart mer. Den har jag bara haft snart ett år nu och kört strax över 1500 mil till en milkostnad av 17 spänn. Anledningen? Sjukt lågt inköpspris, billiga reservdelar, helt rimlig förbrukning på 0,82 i snitt. Observera att jag beräknar restvärdet till 0, trots att det snarare är över vad jag gav för den!

    Skulle jag köpa pendlarbil just nu när jag kör lite mindre så är det BioPower som gäller. Billiga i inköp, låg skatt, billiga att köra med om man tar det lugnt och tankar E85.
    Skall man ha diesel går manuell bort alla dagar, kostnaden för fix av koppling/svänghjul gör att den eventuella vinsten i förbrukning är utraderad många gånger om.

    Pendlar man 10 mil om dagen så är det ju typ 2000 mil/år i pendling, tillkommer egen körning, räkna med 3000 mil om året. En TiD med dyr skatt: 6000/år, en BioPower: under 1500.
    Med andra ord är skatten 2 spänn/mil av totalkostnadaden på en diesel, medan den är under 50 öre på en BioPower. 1,50 per mil motsvarar lite mer än 1dl/mil. Med andra ord måste det skilja mer än 1dl/mil i snittförbrukning bara för att väga upp skatten. Etanolen blir billigare, det andra dyrare, jag tror man kan få ekonomi i att köra lugn landsväg på E85 i nuläget, till sommaren blir det än mer fördel etanol.
    Visst kan man istället köpa en TTiD med låg skatt, men då skjuter inköpspriset upp i höjden och kör man 3000 mil/år är värdeminskningen fortfarande rätt hög och bilar i den prisklassen, typ 100k är fortfarande bilar som i många fall har uppdämt servicebehov. De är inne på tredje ägaren som nu säljer innan "allt börjar rasa", vilket innebär att det blir nästa ägares problem.

    Miljözonerna skiter jag i. Det kommer dröja tills jag är pensionär och långt därefter innan de kommer påverka mig. I nuläget kör jag omvägar runt Stockholm och Göteborg för att se till att till varje pris undvika att betala trängselskatt. Det blir lite längre upp till norrland när man kör via Enköping, men det skiter jag i, huvudsaken är att inte betala.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Riktigt bra sammanfattning i ämnet!
    Det är totalkostnaden som räknas och med en billig bil kan man ställa bort den om den går mkt sönder utan att gråta.

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Trängselskatten på Essingeleden är 11 kr kl 9:30-14:59. Det lönar sig inte att åka stora omvägar för att spara 11 kr, 18:30-6:29 är det gratis. Som mest kostar det 30 kr. Höjningar lär komma.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #58
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Spelar ingen roll om det så kostar en ynka krona, av princip tänker jag inte passera Essingeleden ens när det är gratis. Vill man inte ha trafiken skall man få slippa den. Det måste ju ändå vara målet med skatten?

    Sveriges vägnät är byggt med åtanke att Stockholm är något form av centrum, dit alla vill. Att då ta ut en "vägtull" för att man skall få passera, trots att man helst skulle vilja slippa (hur kul är det egentligen att trängas genom Stockholm när man bara vill förbi?) är fel, lika fel som att Göteborg tar ut skatt på E6an.
    Jag har inga problem med att man tar ut skatt i innerstäderna, det kan jag till och med tycka är bra, där bör trafiken klart minska, men att belägga en genomfartsled med skatt är rena tjyveriet, alltså ser jag till att skatten når sitt mål: jag tar en annan väg. För det kan väl inte vara intäkterna som är huvudsaken?

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Klart det är tjuveri. Avsaknaden av stadsplanering har gjort att huvuddelen av arbetsplatserna finns norr om Stockholm medan en stor del av bostäderna finns söder om Stockholm. En usel kollektivtrafik gör att många åker bil såklart. Jag skulle gärna slippa eländet men det är här de flesta jobben finns. Trängseln blir värre för varje år och livskvalitén sjunker stadigt. Skatteintäkter är alltid första prioritet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Samma i göteborg. Många bosätter sig i dom södra förorterna medans de största arbetsgivarna har sina verksamheter på andra sidan stan. Sen blir dom irriterade när många vill köra igenom stan...
    Att man sen inte har spårbunden kollektivtrafik ut till nämnda arbetsplatser är mycket märkligt.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Billigare vs dyrare bil - vad anser ni?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 07:05
  2. Vilka fälgar anser ni skulle passa bäst på min bil ?
    Av Aero++ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •