Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 154

Ämne: Pendlarbil 10 mil/per dag. Vad anser ni?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nu tänker jag gå emot strömmen och säga elbil!
    Problemet är att om man ska betala av inköpskostnaden med en inbesparing av bränslekostnad på 10k per år så får man inte ihop ekonomin. De billigaste begagnade moderna elbilarna börjar på 100k, och dessutom tillkommer en batterihyra som landar runt 10.-/milen på de flesta av dem. Med lossköpta batterier så börjar man i dagsläget runt 150k.

    Elbilar finns absolut i mina framtida planer (och har som du nämner fördelar), men än så länge är det ett relativt dyrt nöje.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vad blir milkostnaden inklusive värdeminskning? Länka gärna till alternativ.
    Denna kanske:
    https://www.bytbil.com/ostergotlands...-2454-11638179
    Räckvidd på pappret 20mil = 10mil inga problem.
    Allmänt för begagnade elbilar är att de inte är så många till antalet, så priserna spretar en del. Värdeminskning är så klart svårt att sia om, men de få elbilsmodeller som funnits ett tag (i synnerhet leafen som är världens mest sålda) har ju stått sig väldigt bra i pris och har haft samma eller rent av mindre värdeminskning som andra bilar i samma prisklass. Leafen verkar tappa ca 1/3 av nypriset de första 3 åren.

    Så låt oss jämföra den 320d xdrive touring som TS länkar till med 20k+ mil på mätaren med den den leaf jag länkar till som inte ens gått 2k mil:
    Leafen (per år):
    Värdeminskning per år 20k
    Bränslekostnad /2500mil: 5k
    Skatt, besiktning: 1k
    Service, reparation: 5k
    Försäkring: 6k
    Däck: 4k
    Totalt: 41k = 16kr/mil

    BMWn (per år):
    Värdeminskning per år 10k
    Bränslekostnad /2500mil: 25k
    Skatt, besiktning: 3k
    Service, reparation: 10k
    Försäkring: 6k
    Däck: 4k
    Totalt: 58k = 23kr/mil

    Notera att elbilar idag främst är intressant ur en rent ekonomiskt synvinkel för personer som:
    1. Kör 1500 mil eller mer per år - annars försvinner vinsten i bränslekostnad snabbt. Notera att om man t.ex. har möjlighet att ladda gratis på jobbet så blir bränslekostnaden ännu lägre.
    2. Har möjlighet att ladda hemma nattetid (d.v.s. tillgång till ett vanligt eluttag)
    3. Sällan kör längre än bilens räckvidd i sträck (10-15mil för dagens standardelbilar). Att göra det några enstaka gånger funkar, men då med längre restid än en fossilbil (efter den första "tanken" som man laddade hemma får man lägga på ca 20 min per 10 körda mil för tiden det tar att stanna och snabbladda).

    Konsumentverket har en tjänst där man kan jämföra kostnaden för olika bilar. Nu tycker jag visserligen att de räknar med en ganska låg värdeminskning, men ändå:
    http://www.bilsvar.se/sv/Mina-bilar/Jamfor-fordon/
    Med 2500mil/år, om man jämför leaf med 9-3X med 320d xdrive touring så kommer den ju också fram till att Leafen är med marginal billigast:
    Capture.PNG

    OBS! 9-3X som TS länkar till skulle jag aldrig ta i med tång: Importerad från utlandet för 2 år sedan, har stått hos bilhandlare sedan dess. Luktar "har krockats och lappats billigt i lettland" lång väg....

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-01-05 klockan 11:06.

  3. #23
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    En väldigt bra uträkning du gjort där. Intressant att jämföra. Den jag saknar i kalkylen (vilket så klart beror på köparens ekonomi) är att köparen måste betala 100tkr mer för leafen vilket för många betyder att de behöver låna 100tkr mer så det tillkommer en del ränteavgifter som borde minska glappet i milkostnaden. Kanske inte gör någon större skillnad men värt att tänka på.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Problemet är att om man ska betala av inköpskostnaden med en inbesparing av bränslekostnad på 10k per år så får man inte ihop ekonomin. De billigaste begagnade moderna elbilarna börjar på 100k, och dessutom tillkommer en batterihyra som landar runt 10.-/milen på de flesta av dem. Med lossköpta batterier så börjar man i dagsläget runt 150k.
    Batterihyra, det är väl bara Renault som krånglar med sådant? Det är ett (dåligt) trick för att få elbilar att se billigare ut, det blir i praktiken billigare med ett lossköpt batteri även om inköpet är dyrare.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Elbilar finns absolut i mina framtida planer (och har som du nämner fördelar), men än så länge är det ett relativt dyrt nöje.
    Det beror på vad man jämför med. Jämför man en 3 år gammal elbil (de som är äldre är inget att ha av diverse skäl) för 200kkr med en 14 år gammal og9-5 för 20k kommer og9-5 sannolikt ha en lägre totalkostnad per mil, i synnerhet om man inte kör så långt och/eller meckar själv. Men kör man mycket och lämnar in på verkstad för reparationer/service så kan förmodligen den väsentligt lägre bränsle-, skatt- och servicekostnaden faktiskt väger upp värdeminskningen på elbilen i jämförelse med en og9-5.

    Men jämför man en 3 år gammal elbil för 200kkr med det TS kikar på - en 6 år gammal och långmilad fossilbil för 100kkr som har både värdeminskning och reparationsbehov - blir elbilen helt plötsligt intressant ur rent ekonomisk synvinkel. I alla fall med TS körmönster.

    Det är också skälet till jag fortfarande kör og9-5: Med sin obefintliga värdeminskning och sina humana reparationsbehov kostar den inte allt för mycket. Men när den ger upp och det är dags för nyare bil (med värdeminskning) kommer elbil utan tvekan vara det ekonomiskt mest fördelaktiga för vårt körmönster (9 mil pendling om dagen). De 2-3 gånger per år vi åker långt kan vi tåla att stanna för lite extra bensträckare och snabbladda.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Pendling är en så stor del av livet så jag anser att man ska utöva sitt bilintresse under tiden. Iallafall sommartid. Själv pendlar jag 16mil/dag i en Porsche Cayman.

    2 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    En väldigt bra uträkning du gjort där. Intressant att jämföra. Den jag saknar i kalkylen (vilket så klart beror på köparens ekonomi) är att köparen måste betala 100tkr mer för leafen vilket för många betyder att de behöver låna 100tkr mer så det tillkommer en del ränteavgifter som borde minska glappet i milkostnaden. Kanske inte gör någon större skillnad men värt att tänka på.
    Tack!

    Det stämmer att finansieringskostnad inte är med. Med 4% ränta blir det ca 1kr till per mil att låna 100kkr (om man kör 2500/mil år).

    Överlag är det väldigt svårt att göra en rakt-över-jämförelse mellan BMWn och Leafen. De är ungefär lika stora, sedan skiljer det mesta.

    De flesta har ju en (inte alltid logiskt underbyggd) åsikt om varför en bil är bättre än en annan och kan därför rada upp argument för just sin åsikt, därför är det många som avfärdar moderna elbilar utan att ens ha analyserat möjligheten. Personligen tycker jag att alla som har ett "elbilskörmönster" (pendlar 5-12 mil om dagen, kan ladda hemma, fåtal långresor) och som är i färd med att köpa nyare bil åtminstone bör låna hem en elbil från en handlare över ett dygn för att prova hur pendlingen funkar. Även om den ekonomiska kalkylen ofta blir till elbilens fördel kan man ju fortfarande avfärda en elbil t.ex. för att man regelbundet kör släp - många elbilar går då bort för tillverkarna har inte gjort sig besväret att typa sina elbilar med dragkrok (tesla undantaget) - eller för att man inte tycker de fåtal "svenssonelbilarna" som finns idag (i praktiken endast Nissan Leaf och Hyundai Ioniq, eventuellt VW e-golf) är tillräckligt "premium" eller tillräckligt stora för ens behov.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Pendling är en så stor del av livet så jag anser att man ska utöva sitt bilintresse under tiden. Iallafall sommartid. Själv pendlar jag 16mil/dag i en Porsche Cayman.
    Helt rätt. Det är många som försöker hitta på "förnuftiga" argument, gärna ekonomiska, varför de väljer en specifik bil, när det verkliga argumentet egentligen är "för att jag vill".

    Som alla hobbys: Har man måste-räkningarna betalda och har pengar över är det klart man ska lägga kulorna på något man tycker om. Är det bil så varför inte köra en Porsche till jobbet. Tycker man om att åka till sydpoolen och fota pingviner (ja, det finns en sådan person i min bekantskapskrets) så varför inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-01-05 klockan 23:35.

  7. #27
    Behåll 9-5:an eller köp en manuell sv-såld (för dieselvärmarfunktionen) 9-3 TiD/TTiD (med minst 130 hk). Går att komma under 5l/100 km! Har kört 2008 9-3SS TiD MT6 225 45 17 (3 bar) på E4: 4.4l/100 km (pumpmätning, ej bilens dator).

    BMW E9x R4 är inget att längta efter. Dessutom har BMW R4-dieslarna många problem runt de årgångarna.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Denna kanske:
    OBS! 9-3X som TS länkar till skulle jag aldrig ta i med tång: Importerad från utlandet för 2 år sedan, har stått hos bilhandlare sedan dess. Luktar "har krockats och lappats billigt i lettland" lång väg....
    Eller Strömstad

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Antingen en fin sak som luktar nytt skinn inuti och med en o-prickad framruta samt diverse godis.
    Då får man kisa med ögonen när man i slutet av månaden trycker "Betala" hos internetbanken.
    Inga problem. Alltid insatsberedd. Prygg och snydlig. Dyrt.

    Eller

    "Råttsoffa", typ billigast tänkbara sak utan varje tillstymmelse till lyx.
    Möjligtvis en hyfsad bilradio för att lyssna på trafikradion. That's it.
    En sådan bil handlar man begagnade hjul till på blocket och struntar
    i om dom är snedslitna eller obalanserade. Fördel: man bara lämnar
    den utefter vägkanten när den ger upp trots endast livsuppehållande åtgärder.

    Mellanläget, dvs man köper någonting mer med hjärtat av sitt favoritmärke
    och neglegerar att motorn rullat väl långt och att nätet är fullt med folks
    inlägg om balansaxlar, kamkedjeras, toppar som skevats eller andra komponenter
    som endast finns som "orginaldetaljer" och alltså inte kan ersättas med något
    som köps på Biltema. Till slut upptäcker man att det där svarta hålet som finns
    i Vintergatans centrum har en tvilling i plånboken.

    Där har jag varit. Den bilen gick underbart när den gick. För dom pengarna
    jag lade ut på den kunde jag ( = skulle jag! ) ha köpt något dyrare och
    så sluppit att tillbringa många timmar i smörjgropen.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #30
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    En sak man får tänka på om man köper en begagnad elbil idag är att värdeminskrningen troligen är MYCKET större de närmaste åren än vad den varit några år tillbaka, detta beror såklart på att nu är det brist på begagnade lebilar, om några år kommer utbudet att vara mycket större, varvid priserna sjunker snabbare.

    Att köpa en bil för 190k finns inte på kartan för mej..

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, tänk när elbilar börjar slå igenom på allvar. Det kommer att finnas massor av fyndlägen på omoderna fossilbilar.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #32
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Notera myndigheternas olika "initiativ", eller som man säger "åtgärder för att
    underlätta övergången till fossilfria fordon", dvs höjningar av miljöavgifterna
    på bränslet. När väl ett större genombrott i form av el-bilar till konkurrenskraftiga
    priser kommer, blir det problematiskt för staten. Redan nu använder man bilismen
    som kassako för allsköns ambitioner. När väl elbilarna börjar slå igenom minskar
    skatteintäkterna. Till en början, kan man (naturligtvis) höja skatten på
    diesel och bensin, men det är en politisk balansgång. Det är knappast
    de med mindre inkomster som har råd att skaffa elbil. Dessutom är det bara
    vissa ur befolkningen som kan få till en egen parkering med laddningsmöjlighet.

    Just nu åtnjuter elbilarna samma förmåner som de etanoldrivna "miljö"-bilarna
    i mitten av 2000-talet. Men så småningom försvann fördelarna. Gratis P-platser,
    bränslerabatter, etc. I takt med att elbilar ökar inses lätt att man kommer att lägga
    liknande skattenivåer på dessa.

    Som tidigare skrivits är frågan vilken batterikostnaden kommer att bli.
    Här är väl en möjlighet för staten att belägga batterierna med en saftig
    miljöavgift så att man inte slipper undan att bidra till statskassan.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    I takt med att elbilar ökar inses lätt att man kommer att lägga
    liknande skattenivåer på dessa.

    Som tidigare skrivits är frågan vilken batterikostnaden kommer att bli.
    Här är väl en möjlighet för staten att belägga batterierna med en saftig
    miljöavgift så att man inte slipper undan att bidra till statskassan.
    Med tanke på att vilken bränslebil som helst drar in över 10k i skatt per år så tror jag inte man kan balansera det med batteriavgifter då de blir löjligt höga (speciellt om man snabbspolar 10 år framåt då man kan förvänta sig att batteripriset bara är en mindre del av bilpriset), man kommer att göra något annat för att kompensera. Årlig bilskatt eller milavgift är väl första tanken. Sedan kommer en annan intressant aspekt, nämligen att bränslebilar säkert kommer att dröja sig kvar längst ute i obygderna - snygg fördelspolitik, detta.

    En sak som man kan jämföra med är värmepumpar för uppvärmning, där har man inte lyckats kompensera för bortfallet från eldningsolja, så jag tror att man kommer att få svårt att kompensera helt för bortfallet, eftersom skatten kommer att synas så tydligt.

    Det kommer intressanta tider.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En sak man får tänka på om man köper en begagnad elbil idag är att värdeminskrningen troligen är MYCKET större de närmaste åren än vad den varit några år tillbaka, detta beror såklart på att nu är det brist på begagnade lebilar, om några år kommer utbudet att vara mycket större, varvid priserna sjunker snabbare.

    Att köpa en bil för 190k finns inte på kartan för mej..
    Utbud och efterfrågan sätter mycket riktigt priserna. Frågan är vad som ökar snabbast framöver?

    Man kan ju spekulera åt båda hållen. Ett scenario är att när elbilar börjar slå igenom på bred front, ja då börjar även begagnatköparna ("att köpa en bil för 190k finns inte på kartan för mig") efterfråga elbilar. Så de fåtal elbilar som säljs nya idag kanske är supereftertraktade 2022 medan fossilbilar av samma årsmodell är iskalla.

    Sedan kan våra nyckfulla politiker också påverka. Det finns andra trådar här på forumet där vi är rörande överens om att när dagens trafikskatter (bränsleskatt, fordonsskatt, trängselskatt, kilometerskatt, ...) sinar måste kulorna in på annat sätt, vilket sannolikt beskattar elbilar hårdare än idag. Men jag tror personligen inte att en sådan omställning sker så att det helt plötsligt blir billigare att köra fossilbil än elbil, det vill ingen politiker. Mer sannolikt är att när elbilar slår igenom så höjs skatterna för både fossil- och elbilar så att differensen mellan fordonsslagen består...

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Hur tråkigt det än låter så är väl ett tips att söka i bilprovningens och försäkringsbolagens
    databaser över de bilar som har minst antal fel och/eller försäkringsärenden.
    Chansen är att man då hamnar hos något asiatiskt märke. Inge kul.

    Men det finns en stor fördel. Dessa anonyma produkter kan parkeras
    var som helst (nåja) utan att dra till sig uppmärksamhet.

    Det gäller att ha ett avvikande konsumptionsmönster
    som myndigheterna inte kommer åt.
    Jag skulle om jag idag ställdes inför valet av pendlarbil välja en
    begagnad billig bensindriven asiatisk ryggsäck.

    Gärna en sedan. 4D-bilar är tydligen iskalla på begbils
    marknaden. Den enda lyxen skulle vara automatlåda
    och en hyfsat bra radio.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En sak man får tänka på om man köper en begagnad elbil idag är att värdeminskrningen troligen är MYCKET större de närmaste åren än vad den varit några år tillbaka, detta beror såklart på att nu är det brist på begagnade lebilar, om några år kommer utbudet att vara mycket större, varvid priserna sjunker snabbare.

    Att köpa en bil för 190k finns inte på kartan för mej..
    Men eftersom elbilen trots det högre inköpspriset är en sparbössa i TS fall (2500 mil/år, alternativet är en BMW för 100k) så finns ju marginal i uppskattning av värdeminskningen innan elbilen blir dyrare.

    Ta ett riktigt elakt scenario: köp leafen jag länkade till, och anta att den är värd 0 kr om 5.5 år (värdeminskning 35000/år). Då kostar den exakt lika mycket per mil som BMWn under samma period - utan att ändra BMWns värdeminskning eller servicekostnstnad. BMWn har då gått över 35k mil och antas vara värd 45kkr...

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    En BMW för 100k är (med några få undantag) en dålig idé om man bor i Stockholm, vad man får för de priset är en bil som inte får köras i miljözonerna 2020, om detta går igenom.

    Jag skuile inte köpa bruksbil som är pre-Euro5-bensinare eller pre-Euro6-diesel om jag inte fick den betydligt billigare än så idag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    När väl elbilarna börjar slå igenom minskar
    skatteintäkterna. Till en början, kan man (naturligtvis) höja skatten på
    diesel och bensin, men det är en politisk balansgång. Det är knappast
    de med mindre inkomster som har råd att skaffa elbil.
    Dessutom ger en höjning av skatten på fossila bränslen en accelererade effekt på överflytten till el, vilket ju rent teoretiskt är bra då man skyller på miljöskäl, men i praktiken är det ju precis som du skriver så att bilismen är en stor kassako som man mjölkar hela tiden, högre priser på fossila bränslen gör att fler går över till elbilar snabbare, och så tappar man ännu mer skatteintäkter.

    Vem som har råd att skaffa elbil eller ej skiter ju politikerna FULLKOMLIGT i bara dom får in skatt och blir omvalda..

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Utbud och efterfrågan sätter mycket riktigt priserna. Frågan är vad som ökar snabbast framöver?

    Man kan ju spekulera åt båda hållen. Ett scenario är att när elbilar börjar slå igenom på bred front, ja då börjar även begagnatköparna ("att köpa en bil för 190k finns inte på kartan för mig") efterfråga elbilar. Så de fåtal elbilar som säljs nya idag kanske är supereftertraktade 2022 medan fossilbilar av samma årsmodell är iskalla.
    Så kommer det ju knappast att bli, försäljningen av NYA elbilar kommer naturligtvis att öka, och då även tillgången på begagnade, dessutom kommer de nya bilarna ha bättre prestanda (på alla sätt, batterikapacitet, laddtider, komfort, säkerhet osv osv) vilket gör att folk gärna vill ha nyare modeller, så de äldre bilarna kommer förstås bli mindre attraktiva och rasa snabbare i pris.

    En 5+ år gammal elbil med slitet batteripack lär ju knappast kosta 190k år 2022.. troligen inte 90k heller, utan en bra bit mindre.

    Jag kommer inte att ge 190k för en "transportera rumpan-bil" då heller det är ju helt klart, visserligen har jag en gång i tiden för länge sedan gett 149k för en sju år gammal bil (som hade kostat en halv miljon ny), då tjänade jag en tredjedel av vad jag gör idag så det motsvarar att köpa en bil för 447000:- (från 2011) idag, skillnaden är att då 2001(?) var jag singel, barnlös, bodde hemma, och bilar var verkligen intresset med stort I, att ha en rolig bil var verkligen det viktigaste som fanns, jag kalkylerade med skyhöga månadskostnader men bedömde ändå att det var värt det, jag körde bil till jobbet, till affären, till kompisar och för nöjes skull på fritiden, jag dejtade "biltjejer", jag åkte på bilträffar och umgicks mest med andra bilintresserade.. RIKTIGT så är det ju inte idag som familjefar med sambo och två små barn.. Jag älskar förvisso fortfarande att köra bil och har ett antal (hrrm fem..) men jag skulle aldrig betala så mycket pengar för en bil, i synnerhet inte för en bil som främst är till för att transportera mej, om jag mot förmodan skulle lägga den summan på en bil skulle det nog snarare vara en obekväm porsche (996/997) än en familjekombi om man säger så, men det lär inte heller hända, inte för det priset, det finns helt enkelt annat jag hellre lägger pengar på.


    Sedan kan våra nyckfulla politiker också påverka. Det finns andra trådar här på forumet där vi är rörande överens om att när dagens trafikskatter (bränsleskatt, fordonsskatt, trängselskatt, kilometerskatt, ...) sinar måste kulorna in på annat sätt, vilket sannolikt beskattar elbilar hårdare än idag. Men jag tror personligen inte att en sådan omställning sker så att det helt plötsligt blir billigare att köra fossilbil än elbil, det vill ingen politiker. Mer sannolikt är att när elbilar slår igenom så höjs skatterna för både fossil- och elbilar så att differensen mellan fordonsslagen består...
    ..Eller så löser man det på annat sätt, kilometerskatt på elbilar exempelvis, eller högre beskattning på hushållsel, eller på batterierna i bilarna.. finns flera andra varianter också, som jag skrev ovan är det ju inte så bra att skillnaden är FÖR sator mellan fossilbil och elbil, för då flyttar sej folk fortare = mer uteblivna skatteintäkter.

    Det är ju iaf 100% säkert att all den skatt man drar in på bilar idag "måste" in i stadskassan oavsett om bilarna skitar ner eller inte, det är bara ett svepskäl för att kunna höja skatterna när man behöver pengar till annat.

    SOm beroende av bil är man alltid förloare ekonomiskt, det är bara att se till att man har så roligt som möjligt under tiden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Men eftersom elbilen trots det högre inköpspriset är en sparbössa i TS fall (2500 mil/år, alternativet är en BMW för 100k) så finns ju marginal i uppskattning av värdeminskningen innan elbilen blir dyrare.

    Ta ett riktigt elakt scenario: köp leafen jag länkade till, och anta att den är värd 0 kr om 5.5 år (värdeminskning 35000/år). Då kostar den exakt lika mycket per mil som BMWn under samma period - utan att ändra BMWns värdeminskning eller servicekostnstnad. BMWn har då gått över 35k mil och antas vara värd 45kkr...
    Ja, men det är väl rätt elakt att jämföraa med en BMW som i största allmänhet är både dyr i drift och har en löjligt hög värdeminskning ?

    Jag har flera kompisar som kör BMW, det är ofta ganska trevliga bilar att köra, men väldigt dyra att äga..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #39
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Många svar sedan jag var aktiv och diskussion.

    Elbil går helbort, och speciellt en plåtburk som en Nissan Leaf.
    Även om jag ska ha bilen och pendla med, så kommer jag bruka den på kvällar och helger. Därför vill jag ha en så komplett bil som möjligt som uppfyller alla krav. Vad så gäller pendling eller körning på helger.

    Hur mycket drar en 9-3 TTid? Hur mycket mer drar en automat mot en manuell?

    Jeallybear: Vad för program använder du när du räknar på elbilen, Saaben och BMWn?




    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Kan du få ner förbrukningen genom att "gå ner" till ett Steg1 trim ? (nu svär jag I kyrkan igen).
    Hur manga mil har din -05 gått.
    Pendlar själv 12 mil/dag med OG95 med E85, 16" hjul och den är tyst och bekväm (och inte med sport chassi).
    Med Diesel vet man inte vad politikerna hittar på med skatter och avgifter.
    Steg 1 kommer jag inte gå ner till Jag kommer snarare gå uppåt. Ska snart dit med en 19t.

    Den slår precis över till 33 000 mil. Nyrenoverad motor i somras, T5 kolvar och stakar.

    Nej det vet man inte. Men skulle det "skita sig helt" med diesel så kan man överleva en smäll om man köpt en 9-3 för 50-60 000kr.
    Värre om jag köpt en BMW för 200 000kr.


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Pendling är en så stor del av livet så jag anser att man ska utöva sitt bilintresse under tiden. Iallafall sommartid. Själv pendlar jag 16mil/dag i en Porsche Cayman.

    Jo, det är därför jag inte vill ha nån skit. Att åka så billigt som absolut möjligt mellan A till B är inte livsviktigt.
    Krocksäkerhet, komfort, OK ljudsystem, fungerar övrigt i livet, en bil man inte avskyr att köra på fritiden etc. överväger ganska mycket med.


    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Behåll 9-5:an eller köp en manuell sv-såld (för dieselvärmarfunktionen) 9-3 TiD/TTiD (med minst 130 hk). Går att komma under 5l/100 km! Har kört 2008 9-3SS TiD MT6 225 45 17 (3 bar) på E4: 4.4l/100 km (pumpmätning, ej bilens dator).

    BMW E9x R4 är inget att längta efter. Dessutom har BMW R4-dieslarna många problem runt de årgångarna.
    TTid 130hk verkar svårt o hitta. Vad varvar en sådan på E4an?
    N47 har problem är jag medveten om. Alla 16d, 18d, 20d och 23d ska man passa sig för. Problemet verkar finns ända upp till MY2013.
    Vilket innebär att man helst ska ha en 2014-. Och då kostar det pengar för en 3 serie. Ännu mer för en 5 serie.


    Som det ser ut nu kommer jag försöka leta efter 9-3X diesel automat framöver.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jellybear: Vad för program använder du när du räknar på elbilen, Saaben och BMWn?
    Dels har jag räknat själv, dels har konsumentverket en tjänst som jag länkat till i tidigare inlägg.

    Jag tycker dock konsumentverket är väldigt "snälla" i sin uppskattning av värdeminskning.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Som beroende av bil är man alltid förlorare ekonomiskt, det är bara att se till att man har så roligt som möjligt under tiden.
    Så är det. Det är väl därför alla väljer olika och inte bara går på en kombination av funktion och kostnad.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja, men det är väl rätt elakt att jämföra med en BMW som i största allmänhet är både dyr i drift och har en löjligt hög värdeminskning ?
    Enda skälet till den jämförelsen är att TS övervägde en långmilad BMW 320d samt en importerad långmilad 9-3X och samtidigt tyckte driftskostnaden var viktig. Då ville jag visa att en bättre begagnad "riktig" (alltså inte de osäkra minibilarna som också finns) elbil är ett vettigt alternativ.

    Personligen kör jag vidare i min og9-5 aero med nästan 0 värdeminskning (den rullar f.n. knappa 3000mil/år). Men när den säger upp sig eller jag av annan anledning blir sugen på en bil med värdeminskning blir det mycket sannolikt en elbil för totalkostnaden blir oslagbar med vårt körmönster (9 mil dagspendling, möjlighet att ladda hemma billigt och fåtal långresor). Det är dock idag ont om elbilar av vettig storlek (vi är en tvåbarnsfamilj), säkerhet och kvalité, därför är jag insnöad på Hyundai Ioniq just nu. Men det kan ändra sig när det kommer fler modeller närmsta år.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-01-08 klockan 13:41.

Liknande ämnen

  1. Billigare vs dyrare bil - vad anser ni?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 07:05
  2. Vilka fälgar anser ni skulle passa bäst på min bil ?
    Av Aero++ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •