Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 154

Ämne: Pendlarbil 10 mil/per dag. Vad anser ni?

  1. #61
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Politikerna säger att man vill att folk ska åka kollektivt men första prio är alltid att maximera skatteintäkterna. Hyckleri kallas sånt. Varför finns det inga direktförbindelser med buss mellan de större förorterna och de större arbetsområdena? Varför bygger man hus på infartsparkeringarna vid pendeltågsstationer? Jag har en granne som kämpade med SL i flera år. Nu sitter han i bilkön varje dag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #62
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Spelar ingen roll om det så kostar en ynka krona, av princip tänker jag inte passera Essingeleden ens när det är gratis. Vill man inte ha trafiken skall man få slippa den. Det måste ju ändå vara målet med skatten?
    Såklart INTE, självklart är det pengarna man vill åt, alltid.

    Sveriges vägnät är byggt med åtanke att Stockholm är något form av centrum, dit alla vill. Att då ta ut en "vägtull" för att man skall få passera, trots att man helst skulle vilja slippa (hur kul är det egentligen att trängas genom Stockholm när man bara vill förbi?) är fel, lika fel som att Göteborg tar ut skatt på E6an.
    Visst är det så.

    Jag har inga problem med att man tar ut skatt i innerstäderna, det kan jag till och med tycka är bra, där bör trafiken klart minska,
    Problemet är ju att trafiken inte minskade märkbart, jag bodde i sthlm innerstad när tullarna infördes, och det enda som hände var att det blev dyrare, det var lika mycket trafik före och efter, de låssassiffror som presenterades som "bevis" om motsatsen var ju framtagna för att visa just det, man hade exempelvis inte mätt trafiken motsvarande tid tidigare år.

    Det var tjock trafik innan tullarna infördes, och det var tjock trafik efter..

    Jag har inte forskat på ämnet essingeleden, men jag gissar att det är exakt samma sak där, skatteintäkterna ökade, men trafiken minskade INTE.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    22
    Medlem#
    10744
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    En annan fråga också i detta är. Vem ska hålla koll på dessa bilar?
    Ska polisen åka omkring och jaga Euro 5 dieselbilar som kör inne i storstäderna?
    Det kan väl kamerorna som håller koll på trängelskatten göra? Det kanske behövs sättas upp lite fler kameror dock...
    Det står ju i fordonsregistret vilken miljöklass bilen har, och så är det bara att skicka ut böter direkt via posten varje gång en bil som inte får åka in till Stockholm gör det.

  4. #64
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Tankade imorse.
    Förbrukningen till jobbet blev då ca 0,85 enligt bilen.
    Normalt har jag ca 1,35 men då ingår hämta/lämna barn vid aktivitet, tomgångskörning vid skrap av rutor, åka och handla mm.

    Vill bara säga dels det Bollman skrev om ’övriga’ kostnader som sällan hamnar i fokus sedan på att håll jämn fart är viktigt för förbrukningen.

    Jämn fart i en större motorstarkare bil kan dra mindre än ojämn körcykel med mindre och motorsvagare.

    Innan det är dags att tanka igen lär snittförbrukningen stigit upp emot 1,35.

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Jag antar att det är förarens och inte ägarens ansvar, så det blir svårt att skicka böterna direkt. Innan man gör en lagändring...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #66
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja, det tror jag med, om man nu inte gör om det till en avgift istället, som med P-avgift. Typ "tillfälligt brukande av ej miljöklassat fordon i miljözon, 2500kr", då lär det ju vara plättlätt att använda kamerorna till detta.

    ..Det lär dock göra att marknaden för diverse system som döljer regplåtar blommar upp igen.. innan så kostade det ju helt enkelt för lite för att det skulle löna sej att krångla med det.

    och som bonus får man fri fart på alla vägar bevakade av plåtpoliser
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #67
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Skulle jag köpa pendlarbil just nu när jag kör lite mindre så är det BioPower som gäller. Billiga i inköp, låg skatt, billiga att köra med om man tar det lugnt och tankar E85.


    Kör själv en 9-5 -05 biopower till jobbet och är väldigt nöjd med det valet. Har man tillgång till motorvärmaruttag så blir förbrukningen runt 0,8-0,9 liter E85/E75 per landsvägsmil. Just nu är E75 runt kronan billigare per mil än BF95. Fordonsskatten är dessutom låg. I en 9-5 åker man bekvämt och säkert, och när något krånglar så hittar man snabbt lösningen på problemet här på forumet.

    Så ge din nuvarande 9-5 en chans är mitt råd. Tanka etanol och se till att använda motorvärmaren för att minska förbrukningen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #68
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag kapade ju 0,9dl/mil (från 0.91 till 0.82) på min 9-5 2.0t bara genom att använda motorvärmare på jobbet (inte hemma) på vintern, så det gör klart skillnad.

    Det märks att även Aeron drar mindre soppa men nu har jag inget bra att jämföra med för exakta siffror, men nu kör jag även värmare hemma.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #69
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Sen förlänger man livet på premiumvagnens motor rejält och det blir varmare kupen fortare

    - - - Uppdaterad - - -

    En flexibel nummerplåtshållare är en god investering och förlänger livet dramatiskt på nummerplåten då det minskar slitaget på ytskiktet

  10. #70
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Pendlarbil 10 mil/per dag. Vad anser ni?

    Intressant att läsa, GlennB. Hur lång var din resa till jobbet? Har för mig jag läste i handboken att det kostar ca 1 liter att starta bilen i -20 C, så om vi räknar på halva, 0.5 liter, borde du ha ca 2.5 mil till jobbet? Om du räknar snittet på både tur och retur.

    Sen undrar jag vad det här med ”bra för motorn” innebär. På vilket sätt felar egentligen en motor pga kallstarter? Koks i kolvringarna, t ex?

  11. #71
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Sämre smörjning, mera gifter inne i motorn = ökat slitage
    Senast redigerat av montecarlsson den 2018-01-15 klockan 22:20.

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Som leder till...? Är det typ rasade lager och sånt som kan hända?

    För de flesta Svensson så är det ju inte motorn som skickar bilen till skroten, utan rasad koppling eller annat. De är väl t ex en mycket liten andel av alla motorer som någon behöver ta av toppen på under dess livstid.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #73
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Som leder till...? Är det typ rasade lager och sånt som kan hända?

    För de flesta Svensson så är det ju inte motorn som skickar bilen till skroten, utan rasad koppling eller annat. De är väl t ex en mycket liten andel av alla motorer som någon behöver ta av toppen på under dess livstid.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Ämnet är svårt och hör nog hemma i en annan tråd.

  14. #74
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg


    Kör själv en 9-5 -05 biopower till jobbet och är väldigt nöjd med det valet. Har man tillgång till motorvärmaruttag så blir förbrukningen runt 0,8-0,9 liter E85/E75 per landsvägsmil. Just nu är E75 runt kronan billigare per mil än BF95. Fordonsskatten är dessutom låg. I en 9-5 åker man bekvämt och säkert, och när något krånglar så hittar man snabbt lösningen på problemet här på forumet.

    Så ge din nuvarande 9-5 en chans är mitt råd. Tanka etanol och se till att använda motorvärmaren för att minska förbrukningen.
    Hade det varit enbart landsväg så hade jag garanterat åkt i den.
    Men när jag kommer upp på E4an så sticker förbrukningen iväg snabbt. Brukar inte köra över 120km/h för då sticker den iväg ordentligt.
    Jag brukar hålla hastigheten där, dvs. 110-120km/h är det skyltat.
    Alternativet då är att försöka få ner varvtalet på motorn.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #75
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Vilket är viktigast för dig: förbrukning eller totalkostnad per mil? Om ekonomin ska styra så kan du nog aldrig räkna hem att byta till en annan bil i ditt fall...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  16. #76
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Vilket är viktigast för dig: förbrukning eller totalkostnad per mil? Om ekonomin ska styra så kan du nog aldrig räkna hem att byta till en annan bil i ditt fall...
    Har flera parametrar, gärna bränslesnålt med bra komfort. Automat lockar som sagt också vilket gör att jag gärna vill byta.
    9-3x känns inte fel med lite högre bil än en sänkt 9-5a idagsläget. Samtidigt lite nyare till en kostnad som inte är helt uppåt väggarna.

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #77
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Intressant att läsa, GlennB. Hur lång var din resa till jobbet? Har för mig jag läste i handboken att det kostar ca 1 liter att starta bilen i -20 C, så om vi räknar på halva, 0.5 liter, borde du ha ca 2.5 mil till jobbet? Om du räknar snittet på både tur och retur.
    Nä, ca 10 mil tur och retur, tror det är ganska exakt 5mil enkel resa på vintern, och 4.8 på sommaren eller nåt. (För på sommaren kör man ju hellre den smala kurviga vägen som inte alls är kul när det är mörkt och halt..)

    Senaste tankningen av Aeron sa 0.84, men då är det inte bara jobbresor heller, men det är helt ok tycker jag, allt under en liter är iofs godkänt för mej (hade en gång en bil som drog 1.4l/mil till och från jobbet, det var lite jobbigt)

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #78
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #79
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Hade det varit enbart landsväg så hade jag garanterat åkt i den.
    Men när jag kommer upp på E4an så sticker förbrukningen iväg snabbt. Brukar inte köra över 120km/h för då sticker den iväg ordentligt.
    Jag brukar hålla hastigheten där, dvs. 110-120km/h är det skyltat.
    Alternativet då är att försöka få ner varvtalet på motorn.
    Gjorde en lite ovetenskaplig test med E75 nu i veckan för trådens skull. Lade farthållaren på 110km/h GPS-fart, nollade SID:en, och efter cirka två mils körning visade medelförbrukningen 1,03 l/mil. Upprepade sedan proceduren åt andra hållet med resultatet 0,95 l/mil. Så medelförbrukningen på cirka 4 mils körning i 110km/h blev under litern. (0,99) Ganska bra för en tretton år gammal bil som gott och väl passerat 20000-strecket.

    Nu är väl mätmetoden inte speciellt exakt på något sätt, men det var den metod jag hade att tillgå vid tillfället. Accelerationen upp till mäthastigheten ingår inte i mätningen, vilket ger en lägre förbrukning än annars. Tyvärr har jag ingen 120-sträcka i närheten att prova på, men det jag vill få fram är att en original 9-5 biopower kan gå ganska så snålt även i motorvägsfart.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #80
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Gjorde en lite ovetenskaplig test med E75 nu i veckan för trådens skull. Lade farthållaren på 110km/h GPS-fart, nollade SID:en, och efter cirka två mils körning visade medelförbrukningen 1,03 l/mil. Upprepade sedan proceduren åt andra hållet med resultatet 0,95 l/mil. Så medelförbrukningen på cirka 4 mils körning i 110km/h blev under litern. (0,99) Ganska bra för en tretton år gammal bil som gott och väl passerat 20000-strecket.

    Nu är väl mätmetoden inte speciellt exakt på något sätt, men det var den metod jag hade att tillgå vid tillfället. Accelerationen upp till mäthastigheten ingår inte i mätningen, vilket ger en lägre förbrukning än annars. Tyvärr har jag ingen 120-sträcka i närheten att prova på, men det jag vill få fram är att en original 9-5 biopower kan gå ganska så snålt även i motorvägsfart.
    Det går att komma ytterligare något under men då måste man modifiera e85 tändmappen.

Liknande ämnen

  1. Billigare vs dyrare bil - vad anser ni?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 07:05
  2. Vilka fälgar anser ni skulle passa bäst på min bil ?
    Av Aero++ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •