Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-5 2,3t biopower -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46

    9-5 2,3t biopower -08

    Hej
    Har sökt på forumet men inte hittat svaren jag söker (finns säkert men)därför hoppas jag att ni orkar svara eller kan länka till mina funderingar.
    1.kopplingen på denna modell samma som aerons? pallar den Maptuns steg 1 235hk och 420nm
    2.Har den samma problem som Volvo alltså att den får bekymer med spridare om man kör E85.
    3.Blev lite konfunderad över att det står 98oktan om man skall tanka bensin (klarar den inte 95oktan)
    4.klent orginal turbo aggregat för steg 1 trim.

    Övriga bra att veta som ni om denna modell är välkommet.

    Hoppas att ni står ut med dessa frågor och jag behöver relativt snabba svar.
    Jag kör i dagsläget 9-3 2,0t 2005 och har maptuns steg1 rostfritt avgassystem och sportluftfilter för orginalburken,kopplingen är bytt till Aerons men jag retar mig på att den inte är lika distingt som jag förväntar mig (är ingen rallyförare eller gubb segdrag på koppling)

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av drb68 Visa inlägg
    Hej
    Har sökt på forumet men inte hittat svaren jag söker (finns säkert men)därför hoppas jag att ni orkar svara eller kan länka till mina funderingar.
    1.kopplingen på denna modell samma som aerons? pallar den Maptuns steg 1 235hk och 420nm
    2.Har den samma problem som Volvo alltså att den får bekymer med spridare om man kör E85.
    3.Blev lite konfunderad över att det står 98oktan om man skall tanka bensin (klarar den inte 95oktan)
    4.klent orginal turbo aggregat för steg 1 trim.

    Övriga bra att veta som ni om denna modell är välkommet.

    Hoppas att ni står ut med dessa frågor och jag behöver relativt snabba svar.
    Jag kör i dagsläget 9-3 2,0t 2005 och har maptuns steg1 rostfritt avgassystem och sportluftfilter för orginalburken,kopplingen är bytt till Aerons men jag retar mig på att den inte är lika distingt som jag förväntar mig (är ingen rallyförare eller gubb segdrag på koppling)
    1. Det ska det vara
    2. Inga problem med spridarna
    3. 95oktan funkar finfnt
    4. GT17 klarar steg 1 utan problem

    Har en 2.0t biopower med Sachs engineering 570+nm koppling(inte aero skrev fel), Helsats, TD04-15T och programvara av @fidel och bilen går riktigt fint med 265hk på org spridare Ska uppgradera spridare längre fram dock för att få mer krut
    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-01-04 klockan 12:07.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Låter strålande och ingar kopplings problem?anledningen för min fråga är att jag skall ta utökat kort för släp och vill kunna hänga på en husvagn emellanåt utan att kopplinge ger sig.Hur e det med rost på denna modell den äldre var det ju tanklock,hunben och nederkant dörr insida som var värst samma nu också?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av drb68 Visa inlägg
    Låter strålande och ingar kopplings problem?anledningen för min fråga är att jag skall ta utökat kort för släp och vill kunna hänga på en husvagn emellanåt utan att kopplinge ger sig.Hur e det med rost på denna modell den äldre var det ju tanklock,hunben och nederkant dörr insida som var värst samma nu också?
    Rostskyddet ska vara sämre 06-10 så det är väl standardproblem Men mest beror ju på vart den har rullat, min gamla 08 var helt rostfri och då hade den rullat i malmö. Min 05a hade rostig tanklock och lite på hundbenet som har börjat bubbla men utöver det så e den rostfri

    Kopplingen håller utan problem, jag trimmade för 2.0t kopplingen var vid gränsen vid 400nm och ville ha utrymme till mer

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    4706
    Rost på hundben/underkant bakskärm mot bakstötfångaren är tyvärr standard. Har det även på våren även om bakskärmarna är omlackade för 2,5 år sen.

    Har automat och kör maptun steg 2+ vilket funkat prima de 5åren/8.000mil jag haft bilen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Låter helt klart bra får nog åka och titta på denna skapelse i helgen för priset verkar rätt 34000kr och 16000mil har den gått.Hade i och för sig helst velat ha en sedan men dom växer ju inte på träd verkar det som.
    Senast redigerat av drb68 den 2018-01-04 klockan 16:11.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av drb68 Visa inlägg
    Låter helt klart bra får nog åka och titta på denna skapelse i helgen för priset verkar rätt 34000kr och 16000mil har den gått.Hade i och för sig helst velat ha en sedan men dom växer ju inte på träd verkar det som.
    Låter som ett bra val Sedanerna e snygga men kombin är praktiskt och med Hirsch vinge och tonade rutor så blir den riktigt snygg

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Såg nu också att det dessutom är en Vector vilket gör kanske det hela lite roligare.Men skall inte parkerings hjälp vara med i vectorpaketet?eller fick man beställa det separat

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Pilotpaket: Elmanövrerade stolar fram(minne för förarstol och backspeglar), Stöldarm,Handsfree förberedd inkl antenn med kabel, Parkeringssensor, Regnsensor för vindrutetorkare.
    Kika här -> Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Men inte sitter det väl samma koppling på denna som på en aero?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Jo det är nog så eftersom det är en biopower alltså högre effekt på E85 rätta mig gärna om jag har fel(ville få det bekräftat hos kunninga med andra ord här på forumet).
    Kanon länk av dig också Herman tack

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av drb68 den 2018-01-04 klockan 22:17.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jo, 2,3t BioPower och 2.3T 220hk har samma koppling som Aero
    2.0t BioPower har den 'lilla'

    Och även bromsar är större om jag inte minns helt fel.
    Det är dock bara bilar med 'T' som har TD04

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Jaha man lär sig nåt nytt varje dag

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Då har jag vart och tittat på bilen en svart 9-5 vector biopowe 2008 med 16200 mil på mätaren men jag och handlar var inte riktigt överens om vad lite rost var förnågot.
    Subframeram,båda bakskärmar,bakvagn under och draget var ganska hårt anfrätt.
    Elektriskt vikbara backspeglar och regnsensor för vindruta urfunktion bilen var nybesiktigad med återbesiktning för att motorlampa lös men var åtgärdat. Kom 100m så börja den lysa igen och han kunde inte svara på vilken felkod.
    Då frågade han mig om jag var handlare eftersom du verkar vara duktig på bilar!!!!!!
    Sen kan dt ju varaså att jag blev lite grinig eftersom han ringde sin chef vare gång jag frågade något.
    Priset då ja 34000 lät lite väl mycke då jag dessutom såg att avgassystemet var på gång att ge sig.
    Men sökning efter en annan saab 9-5 fortsätter så tack alla för era svar på tråden lärorikt för mig innan bilköp

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av drb68 den 2018-01-05 klockan 18:02.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av drb68 Visa inlägg
    Då har jag vart och tittat på bilen en svart 9-5 vector biopowe 2008 med 16200 mil på mätaren men jag och handlar var inte riktigt överens om vad lite rost var förnågot.
    Subframeram,båda bakskärmar,bakvagn under och draget var ganska hårt anfrätt.
    Elektriskt vikbara backspeglar och regnsensor för vindruta urfunktion bilen var nybesiktigad med återbesiktning för att motorlampa lös men var åtgärdat. Kom 100m så börja den lysa igen och han kunde inte svara på vilken felkod.
    Då frågade han mig om jag var handlare eftersom du verkar vara duktig på bilar!!!!!!
    Sen kan dt ju varaså att jag blev lite grinig eftersom han ringde sin chef vare gång jag frågade något.
    Priset då ja 34000 lät lite väl mycke då jag dessutom såg att avgassystemet var på gång att ge sig.
    Men sökning efter en annan saab 9-5 fortsätter så tack alla för era svar på tråden lärorikt för mig innan bilköp
    Hej
    Ny på detta forum och på jakt efter en Saab 9-5 kombi.

    Var det denna bil du tittade på? https://m.blocket.se/jonkoping/Saab_...T_76942355.htm

    Så att jag inte ödslar tid att åka och kolla på den.

    Tack på förhand.
    //Peter

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    "Finbil" eller hur? Ok att bilhandlare överdriver, men de har ju ordet "toppskick" i rubriken i som gott varenda annons på bytbil...

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Då vill vi inte se hur det ser ut på bakgården där de har skitbilarna de motvilligt byter in ....

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då vill vi inte se hur det ser ut på bakgården där de har skitbilarna de motvilligt byter in ....
    Kanske Fulbil AB är ett dotterbolag till Finbil AB? Typ som finrestaurangers "bakficka"...

    En annan kuriosa: Det finns ett registrerat företag (Enskild Firma) som heter Mycket Fin Bil.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av garaban Visa inlägg
    Hej
    Ny på detta forum och på jakt efter en Saab 9-5 kombi.

    Var det denna bil du tittade på? https://m.blocket.se/jonkoping/Saab_...T_76942355.htm

    Så att jag inte ödslar tid att åka och kolla på den.

    Tack på förhand.
    //Peter
    Yes Peter det är den bilen jag tittade på men jag vill understryka att jag är petig och alla har olika uppfattning av skick på bilar men det var ingen bil jag uppfattade som TOPPSKICK och kan man leva med dom brister jag hittade så visst men inte till det priset,det är min uppfattning om bilen.
    Senast redigerat av drb68 den 2018-01-10 klockan 23:37.

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. Köpråd; 9-5 BioPower Sedan 06- vs. 9-3 BioPower SS/SC 08-
    Av sebsun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 22:34
  3. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •