Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Angående termostaters gradtal i olika bilar

  1. #1

    Angående termostaters gradtal i olika bilar

    Kan någon förklara varför en Saab 9-5 bensin ska ha en 88 graders termostat när en Peugeot 107 bensin ska ha en på bara 80 grader? Bensinmotor som bensinmotor menar jag. Antalet cylindrar eller storlek på motorn kan ju knappast göra någon skillnad. Det finns väl en optimal drifttemperatur menar jag?

    På min Saabar startar kylfläkten vid 100 grader och kyler ner till 90. I min Peugeot startar kylfläkten vid 93 grader och kyler ner till 80 grader. Vid körning på motorvägen låg tempen på 82 ungefär hela tiden. Ska en mindre bensinmotor ha lägre driftstemperatur eller vad? Inga problem som så och jag kan få bastuvarmt i kupén min Peugeot.

    Eftersom Peugeoten inte har något tempmätare och jag var nyfiken på tempen så använde jag appen Torque i telefonen och en ELM327 för att kolla. Och fick ovanstående resultat.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2018-01-03 klockan 21:54.

  2. #2
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 500
    Medlem#
    ja
    Temperaturen på kylvattnet är olika på olika ställen i systemet. Det skulle kunna påverka.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  3. #3
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 500
    Medlem#
    ja
    Saab 9000 termostat öppnar vid 82C
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Saab 9000 termostat öppnar vid 82C
    Nä, men NG9-3.

    Mera intressant info
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Skulle tittat lite noggrannare på b207 innan jag skrev, visste inte att den hade termostaten på retursidan. Dock, som Vfr säger, funktionen är densamma.

    Sedan såg jag att b207 har 82°C och inte 89°C termostat som standard. Och att ng9-3 dieslarna samt 1.8i har 92°C, så 89°C gäller bara bensinare upp till og9-3 / og9-5.
    Senast redigerat av RZ den 2018-01-03 klockan 22:17.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front och eSID2. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en till svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla MapTunade.

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 022
    Medlem#
    5129
    Du kan köra lite hårdare med Saaben än med en pegga innan fläkten sätter igång.
    Saab är lite mer rally ;-)
    Min från 2017: AERO
    Min från 2014 till 2016, nu såld: AERO
    Min från 2012 till 2014, nu såld:GRIFFIN
    Min från 2001 till 2012, nu såld:ÅKETCOCKPIT

  6. #6
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 500
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Saab 9000 termostat öppnar vid 82C
    Nä, men NG9-3.
    Jo, men inte till alla. Fram till tillverkningsår 198907 fanns både 82C & 89C till 9000.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  7. #7
    Steg 1 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    1 457
    Sen är det ju egentligen inte kylvattentemperaturen som är intressant, ur motorstyrningens perspektiv är det ju förbränningen som är intressant, uppmätt kylvattentemperatur != motortemperatur heller.

    med andra ord, det är inte direkt jämförbart mellan olika motorer.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Olika skatt på lika bilar?
    Av mostling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 00:02
  2. Passar fälgar till två olika bilar?
    Av tesoro i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 13:25
  3. olika oljekyl till olika bilar?
    Av lillen 761 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 19:31
  4. Prislistor på olika bilar
    Av Aero_Jansson i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 22:29
  5. bultmönster på olika bilar, sida?
    Av Turboström i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •