Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Dieselvärmarproblem NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Dieselvärmarproblem NG9-3

    Hej,
    Har en icke fungerande dieselvärmare. Om jag startar värmaren manuellt (eller på klocka med för den delen) så startar pumpen. Jag får upp värmarsymbolen med en tvåa bredvid. Pumpen går tre- fyra sekunder. Sen slocknar lampan, pumpen stannar och parkeringsvärmarindikeringen i SID:en visar återigen AV. Ibland stannar bara pumpen för att efter en sekund starta igen. Den går då ytterligare ca en sekund för att sedan stanna igen. Då slocknar även lampan.

    Var ska jag börja leta?
    Batteriet är ok och jag har även testat starta värmaren med laddare i.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Läs felkoder som första åtgärd.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och berätta vad det gäller för fordon som andra...

    Välkommen till STCS

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Som tidigare skrivet, börja med att läsa felkoder. Indikerar felkoderna problem med fläkten är det med all sannolikhet styrdonet som är trasigt (en kallödning på kontakten i styrdonet till fläkten, tillverkningsfel). Att styrdonet går sönder på dessa är oerhört vanligt och jag vill påstå att det händer i stort sett alla dessa styrdon tids nog. Finns en del forumtrådar om detta och man kan antingen byta styrdon eller laga det. Finns minst en firma som gör detta.

    Men som sagt felkoder först, kan vara något annat. De flesta ingrepp på dessa värmare är både kostsamma och tidskrävande då den ofta sitter rätt illa till.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej igen,
    Lite för snabb på tangenterna. Det gäller en 9-3 combi - 10.
    Får felkoderna B0452 (Avbrott, Fläkt extravärme) samt B0449 (Signal utanför området, Fläkt extravärme). Så det låter ju onekligen som styrdonet.
    Någon som har koll på kostnad på nytt kontra laga?

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Nytt ca 4900 kr hos Orio, och renovering via Innosund ca 2600 kr. Med andra ord inte superbilligt

    Måste själv byta styrdon och serva värmaren på vår nyinköpta bil, men jag ska i alla fall få skitfirman vi köpte bilen från att minst stå för materialet...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Misstänker att det är en hel del arbete med det också med tanke på hur den sitter.

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Kollar man WIS så är det inte överjävligt mycket jobb, även om det givetvis inte är jättemycket plats.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Låter som styrdonet. Tog ur min egen och renoverade för nån månad sedan och det är som sagt lite trångt men absolut inget att bli avskräckt av. Bara på't

    Det går att laga det själv om man lite teknisk vana. Har själv ingen större vana av just lödning men jag fräste upp ett hål ovanför kontakten i styrdonet och lödde om det stiftet vars kallödningen var och det löste problemet för mig. Finns en del trådar här på forumet med matnyttig info om man vill fixa det själv.

    Hade felkod för avbrott i fläkten (B0452) och en till jag inte minns men också om fläkten.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Stämmer det att den sitter på gaveln av värmaren? Kommer man åt att lossa den utan att lossa slangar och resten av värmaren?

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Stämmer att det är gaveln på värmaren som är styrdonet. Tyvärr så kommer man inte åt att ta bort styrdonet separat i bilen (kan aldrig tänka mig det i alla fall...). Oavsett så är det ju inte fel att passa på att serva värmaren i samband med styrdonsbyte och då ska den ändå ur

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Finns nya original styrdon för 3995kr också.

  13. #13
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Man kan ta bort styrdonet utan att ta ur värmaren men det är lite pill. Lossar man skruven som håller värmaren (sitter ungefär i mitten av värmaren) och hakar ur den ur hållaren samt lossar avgasröret ska det gå att vika ut den så pass att man kan skruva bort styrdonet. Men dessa tre steg är svårare att göra med slangarna på plats.

    Annars är det bara koppla ihop slangarna som går till värmaren med en 19mm rörbit så kan du köra bilen undertiden värmaren är ute.

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Finns nya original styrdon för 3995kr också.
    Var hittar du det?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Nu har jag äntligen hittat lite tid att ta mig an detta. Tänkte dubbelkolla lite grejer bara som jag är förundrad över. Är det samma värmare till både extra- och parkeringsvärme? Trots att värmaren inte har startat på tid eller manuell start så har den gått när motorn startas... tills igår. Nu går den inte alls, vilket resulterar i en ganska kall bil.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Ja det är samma värmare.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Idag gick extravärmen efter ett litet stopp. Den tände inte i morse men efter att ha lämnat pojken på förskolan så tände den. Kan extravärmen fungera sporadiskt trots att styrdonet är defekt? Testade manuell start av parkeringsvärmaren när extravärmen inte startade, då började den inte ens försöka tända.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Defekten på styrdonet handlar om glappkontakt så det kan mycket väl hända att det fungerar ibland och ibland inte. Det är en elkontakts lödningar som släpper i kretskortet och det är det dom lagar när de antingen micklar ut kortet eller gör ett hål i gaveln. Vill man spara en slant så går det utmärkt att göra själv. Nå andra fel på dem har jag inte hört nåt om.

  20. #20
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Som Stefan säger kan det funka till och från även om lödningen är dålig. Ett tag i alla fall, tids nog oxiderar det antagligen emellan kontaktytorna och den blir stendöd.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Dieselvärmarproblem NG9-3 TTiD -08
    Av Michael Rasmussen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-12-22, 19:36
  2. NG9-3 Dieselvärmarproblem
    Av Tjobbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-02-26, 10:35
  3. Dieselvärmarproblem 9-5 TID 2,2 -03-
    Av sOFFe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •