Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Bussningar bak OG9-5

  1. #1
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785

    Bussningar bak OG9-5

    Hej!
    Saab 9-5 Aero Hirsch Sedan 280 Ponnies från 2004

    Jag blir inte klok på maptuns/speedparts sidor. läst runt på forumet och kollat efter vilka bussningar man skall byta, hittar att man skall byta nr 3 och 4a. Men dessa återfinns självklart på maptuns hemsida, men för fram...
    Anledningen till detta är att bilen gungar fram och går som en båt i bakvagnen, samt att jag har utvecklat ett "stance". har inte haft möjlighet att krypa in under bilen än men skall även kolla hur fjädrarna mår. Misstänker också eventuellt att en har gätt upp. ska tillägas att det kommer bli PF
    Andra tips motages också!

    Tacksam för all input blir som sagt inte klok och har inte råd att beställa och få hem fel

    MvH Namino/Emil
    Senast redigerat av Namino den 2018-01-03 klockan 19:42.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  2. #2
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    Om inget är bytt ännu efter 15år och du ska behålla bilen (du satsar ju på PF) är frågan snarare om det är något som du inte borde byta med tanke på slitaget.

    Det är en del jobb att demontera, byta och göra hjulinställning som kostar. Själva bussningarna är inte SÅ dyra, varför riskera att behöva göra om jobbet?
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  3. #3
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    Du kan ju i och för sig börja med och byta fjädrar och dämpare och se närmare på bussningarna i samband med det. Då behöver inte hjulinställning göras heller...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  4. #4
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785
    Skall göras. ingen tvekan om saken. Men har inte råd att bilen står still då jag måste ta mig till jobbet varje dag
    Så skall detta göras måste det ske relativt omgående.
    i min förvirring blir jag inte klok på vilka bussningar jag måste beställa
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  5. #5
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    För att byta fjädrar och dämpare MÅSTE man inte byta någon bussning.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  6. #6
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785
    misstänker att minna är soppslut. bilen har gått lite som den velat innan jag misstänkt brusten fjäder. Kan troligt köpa loss ett bra kitt för bra peng från en kompis.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    1 355
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Du kan ju i och för sig börja med och byta fjädrar och dämpare och se närmare på bussningarna i samband med det. Då behöver inte hjulinställning göras heller...
    Okunnig checkar in. Är det så alltså?
    Förutsätter det inte att ingen hjulinställning har gjorts under tiden som tidigare dämpare och fjädrar suttit på bilen? Saker och ting sätter sig väl med tiden, fjädrar blir ihoptryckta eller tappar "fjongen" och dämpare tappar trycket att hålla uppe bilen. Även om man byter dämpare och/eller fjädrar och behåller bussningarna kommer väl hjulvinklar osv var annorlunda jämfört med hur bilen var när hjulinställningen gjordes?
    Disclaimer: har ingen aning om hur stora skillnader brukar vara i procent. Jag brukar oftast bara lämna in bilen på verkstad och får ett protokoll i handen som jag inte studerar närmare. Litar på att de gör jobbet så att säga.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06

  8. #8
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-01-03 klockan 23:41.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 066
    Medlem#
    7182
    Mr.O, bilden visar inte en 9-5 utan en 9-3 SS/SC

    Den bussningen som är mest intressant på 9-5 och brukar märkas mest skillnad är motsvarande nr10, byt den om du ändå tänker behålla bilen. Stoppa i Powerflex så slipper du onödigt fladder i bakvagnen. Kolla under bilen och se om det redan sitter powerflex där, annars byter du. Orginal gummibussningar är en kombination av gummi/aluminium och oxiderar/pressas sönder med åren även om bilen är "lågmilad". Bussningarna brukar gå att plocka ur med fingrarna...

    Hjulinställning BEHÖVER kanske inte göras men bör antagligen göras, skulle inte vilja påstå att man kan garantera att allt är frid och fröjd inte orsakar nått konstigt däckslitage, speciellt om bussning nr 10 är slut.

    Att göra en fyrhjulsinställning med nya dämpare och fjädrar utan nr10 bytt är ingen idé, OM de nu inte är bytt inom de senaste 1-2-3åren sådär.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785
    https://www.maptunparts.se/chassi/bu...-saab-9-5.html
    https://www.maptunparts.se/chassi/bu...-2st-nr-5.html

    glömt något? räcker det med ett set av varje eller skall man ha flera?
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  11. #11
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    Har precis bytt fjädrar och dämpare bak på min 9-5 2009. Enligt experten som gjorde framvagnsinställning (efter byte av "alla" bussningar fram) behövs inte bak vagnsinställning. Men jag bad dem göra en uppmätning.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  12. #12
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Mr.O, bilden visar inte en 9-5 utan en 9-3 SS/SC

    Den bussningen som är mest intressant på 9-5 och brukar märkas mest skillnad är motsvarande nr10, byt den om du ändå tänker behålla bilen. Stoppa i Powerflex så slipper du onödigt fladder i bakvagnen. Kolla under bilen och se om det redan sitter powerflex där, annars byter du. Orginal gummibussningar är en kombination av gummi/aluminium och oxiderar/pressas sönder med åren även om bilen är "lågmilad". Bussningarna brukar gå att plocka ur med fingrarna...

    Hjulinställning BEHÖVER kanske inte göras men bör antagligen göras, skulle inte vilja påstå att man kan garantera att allt är frid och fröjd inte orsakar nått konstigt däckslitage, speciellt om bussning nr 10 är slut.

    Att göra en fyrhjulsinställning med nya dämpare och fjädrar utan nr10 bytt är ingen idé, OM de nu inte är bytt inom de senaste 1-2-3åren sådär.
    Aha! därför jag fattar noll på den bilen och blev förvirrad!(om det nu är sant)(tvivlar inte på ngn av er, men är helt novis i bussningsbyte på 9-5)
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  13. #13
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    Hittade fel bild. Får inte fram Maptuns bild på telefonen. Har någon länk till rätt bild lägg gärna in den. Tack JoH900

    2 användare gillar detta inlägg


    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  14. #14
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785
    Hur som haver tackar för hjälpen. Bussnigarna ligger i inköpslistan och väntar

    God fortsättning på eder alla!
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 066
    Medlem#
    7182
    Ett kitt per bil bör räcka bra ja.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Har precis bytt fjädrar och dämpare bak på min 9-5 2009. Enligt experten som gjorde framvagnsinställning (efter byte av "alla" bussningar fram) behövs inte bak vagnsinställning. Men jag bad dem göra en uppmätning.
    Låter inte som de ens gjorde en kontrollmätning till att börja med bak? Oftast så är det alltid fel och lite bökigt (omöjligt ibland) och justera till korrekta värden.

    Det är tidskrävande och rätt dyrt och sliter det inte däck så bryr sig inte de flesta bilägarna om hur hjulen står bak så länge däcken inte slits mer än "normalt" (vilket är snett på 9-5)

    Tror få verkstäder är sugna på att ställa sig och börja schimsa ut hjullagrena för att uppnå camber inom spec, speciellt till fastpris som hjulinställningar oftast är.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ett kitt per bil bör räcka bra ja.



    Låter inte som de ens gjorde en kontrollmätning till att börja med bak? Oftast så är det alltid fel och lite bökigt (omöjligt ibland) och justera till korrekta värden.

    Det är tidskrävande och rätt dyrt och sliter det inte däck så bryr sig inte de flesta bilägarna om hur hjulen står bak så länge däcken inte slits mer än "normalt" (vilket är snett på 9-5)

    Tror få verkstäder är sugna på att ställa sig och börja schimsa ut hjullagrena för att uppnå camber inom spec, speciellt till fastpris som hjulinställningar oftast är.
    Beställt nu skall bara härket in i garaget och få bli lite mindre kladdig och kall. sen skall vi påt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  17. #17
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    https://www.maptunparts.se/chassi/bu...-saab-9-5.html
    https://www.maptunparts.se/chassi/bu...-2st-nr-5.html

    glömt något? räcker det med ett set av varje eller skall man ha flera?
    Ett av varje. Men jag skulle fråga den som skall göra jobbet först. Dock är det lite av standard att byta: Bärarmsbussning Bakvagn Saab 9‑5 Artikelnr: PFR66110

    Vad gäller övriga bussningar skulle jag kolla och bara byta det som behövs. Alternativt byta allt. Fråga verkstaden! Och återkom gärna här...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 066
    Medlem#
    7182
    Detta har inget med chassi bak/fram ALLS att göra men är ändå ett tips om du ska byta bussningar

    Något som kan göra stor skillnad för hur bilen upplevs vid dragläge när du precis släpper upp kopplingen t ex (eller går från N till D t ex på en automat) är bussningen som sitter i momentstaget mellan subframe och växellåda fram. Kostar typ ~250-300kr och är lätt att byta.

    Jag brukar bara byta den delen som sitter i växellådan, den bussningen i delen som sitter i subframe är ofta väldigt glappfri och fin fortfarande och kombinerar man polyuretan och gummi så får man en liten kompromiss på växelkänsla och god vibrationsdämpning.

  19. #19
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    237
    Medlem#
    11785
    Hade tänkt byta i helgen (förutsatt att grejorna kommer hem)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Detta har inget med chassi bak/fram ALLS att göra men är ändå ett tips om du ska byta bussningar

    Något som kan göra stor skillnad för hur bilen upplevs vid dragläge när du precis släpper upp kopplingen t ex (eller går från N till D t ex på en automat) är bussningen som sitter i momentstaget mellan subframe och växellåda fram. Kostar typ ~250-300kr och är lätt att byta.

    Jag brukar bara byta den delen som sitter i växellådan, den bussningen i delen som sitter i subframe är ofta väldigt glappfri och fin fortfarande och kombinerar man polyuretan och gummi så får man en liten kompromiss på växelkänsla och god vibrationsdämpning.
    Detta låter intresant! https://www.maptunparts.se/chassi/bussningar-sport/5453/motorstagsbussning-powerflex-manuell-bensin.html Denna ni syftar på?
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Nu mera svamp odling)

  20. #20
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 395
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Låter inte som de ens gjorde en kontrollmätning till att börja med bak? Oftast så är det alltid fel och lite bökigt (omöjligt ibland) och justera till korrekta värden.

    Det är tidskrävande och rätt dyrt och sliter det inte däck så bryr sig inte de flesta bilägarna om hur hjulen står bak så länge däcken inte slits mer än "normalt" (vilket är snett på 9-5)

    Tror få verkstäder är sugna på att ställa sig och börja schimsa ut hjullagrena för att uppnå camber inom spec, speciellt till fastpris som hjulinställningar oftast är.
    Ang min bil:
    Jag bad dem mäta inställningen bak. Det var -1,5grad camber på båda sidor.

    Han höll med om att det är jobbigt att justera och att man lika gärna kan vända däcken på fälgarna om det sliter snett.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Liknande ämnen

  1. Bussningar 9-5
    Av zalsson i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-19, 20:07
  2. 9-5 -98 Bussningar
    Av kick96 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 12:04
  3. bussningar og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 09:14
  4. A-bussningar
    Av ZeroX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 17:17
  5. Bussningar?
    Av Bonn johan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •