Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: I valet och kvalet.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    14504

    I valet och kvalet.

    Jag behöver lite input från er som har mer erfarenhet.
    Just nu så kör jag en 2005 9-5 EX59 Aero/Linear, men har just fått tag i en 2004 9-5 Aero Kombi med vevlagerknack.
    Det jag skulle vilja ha input på är, är min EX59 värd att spara, eller ska jag använda den som donatorbil till min Aero? (Motor mm)

    Känns spontant som att en EX59 kan vara värd att behålla då det troligen inte finns så många kvar (min har all eldragning samt de frontmonterade "stoppljusen" monterade fortfarande), men Aerons kaross är i bättre skick, och den har mer eller mindre all utrustning. Dessutom så har Aeron gått mindre än 20k mil, så den kan nog vara värd att fräscha upp också.

    Båda är besiktigade, men Aeron är mindre rostig.

    Snälla, hjälp mig besluta hur jag ska göra.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    En motor är ju inte svårt att ordna fram. I övrigt finns det ju väldigt få delar som jag kan se vara lämpliga att donera. Skulle du annonsera bägge (i fungerade skick), så är jag helt övertygad om att en Aero är mer lättsåld och dessutom till ett högre pris. Men du verkar ju gilla din bil, och den andra har du antagligen inte kört med ännu, så det är inte säkert att den är en bättre bil trots lite bättre kaross. Jag röstar för att du skaffar en annan motor och byter i Aeron och sen bestämmer dig.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    14504
    Tack för din input.

    Har inte kollat Aero'n under, men från synlig rost så har den betydligt mindre då den gått här i Norrbotten sen ny. Min EX59 är genomrostad i hundben och skärmkanter, men det är inte Aero'n så det ser jag som ett bra tecken.
    Det som suger med Aero'n är att den är väldigt skabbig utvändigt, med skrap och liknande på de flesta paneler, men min EX59 är också full med småbulor.

    Det jag skulle behöva flytta för att få Aero'n i bruksskick är: Motor (Båda har B235R och automat), ABS komponenter (ABS lampan lyser), backlucka och justeringen till xenonljusen, då den varnar för det.

    För att få min EX59 i till samma standard skulle hela inredningen (inklusive instrumentpanel och innertak), backsensorer, bodykit, chassie och en stor del av elsystemet behöva flyttas över.

    Spontant kändes Aero'n mycket trevligare att köra då jag körde hem den (6-7mil), och verkade ha bättre knuff (steg 1?) så jag lutar åt att behålla den, även om det betyder att jag skulle behöva lacka om den och fixa en ordentlig buckla.
    Det känns även som ett "enklare" projekt att göra då jag saknar garage och skulle behöva låna/hyra utrymme för allt man inte kan göra på nån timme på infarten.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Så du körde 6-7mil med knackande motor? Spännande.

    Notera att det är helt ny ESP generation på 9-5 from 2005, och mycket i motorrummet är omgjort för att det ny bromsaggregatet ska passa. Att bygga om låter sig inte göras utan massor av jobb. Lättare att laga befintligt system då, även om ESP 2004 skiljer sig från tidigare årsmodeller också och gör det lite krångligare att hitta friska delar.

    Det låter som att det kan ta ett tag att få ut Aeron på vägarna igen. Det kanske är bättre att köra den andra så länge fram tills den är körklar?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    EX59 är väl bara en kod som syftar på att det är en exportversion, om du kollar buildsheetet via VIN, vad är den för modell då ?

    (Min EX5 är tex en Aero avsedd för canada)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    I med en fräsch motor i Aeron är det absolut bästa enligt mig

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    14504
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    EX59 är väl bara en kod som syftar på att det är en exportversion, om du kollar buildsheetet via VIN, vad är den för modell då ?

    (Min EX5 är tex en Aero avsedd för canada)
    Enligt buildsheet så är det ett polischassie med Aeromotor och linear utrustningsnivå, sen så har den kvar en massa utrustning från sin tjänstetid som t.ex de röd/blå ljusen i grillen, en massa spännande boxar under bagagegolvet och reglagen för utryckningsljusen/sirenen samt diverse dekaler/märken för var utrustningen ska sitta osv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Så du körde 6-7mil med knackande motor? Spännande.

    Notera att det är helt ny ESP generation på 9-5 from 2005, och mycket i motorrummet är omgjort för att det ny bromsaggregatet ska passa. Att bygga om låter sig inte göras utan massor av jobb. Lättare att laga befintligt system då, även om ESP 2004 skiljer sig från tidigare årsmodeller också och gör det lite krångligare att hitta friska delar.

    Det låter som att det kan ta ett tag att få ut Aeron på vägarna igen. Det kanske är bättre att köra den andra så länge fram tills den är körklar?
    Det lutar åt att Aeron får bli ett längre projekt, om det inte är nåt enkelt som en ABS ring eller liknande. Ska också lyfta motorn ur den och kolla upp hur illa det är, kanske blir att renovera den om den inte är för skadad. Den knackar bara precis vid start, så fort den får upp oljetrycket blir den tyst. Och då jag gav 2500:- för den så kändes det som att det inte spelade så mycket roll. Det var först när jag kört den en bit och upptäckte hur fin den kändes i chassiet och hur bra den växlade osv som jag började på att fundera över att fixa till den.
    Kort sagt så är den en typisk bilmekanikerbil, en massa småfix (förutom motorskadan) och skabbig, men verkar jävligt ärlig annars, speciellt som den bara gått 19500 mil.
    2004 SAAB 9-5 Aero SC : 2005 SAAB 9-5 EX59 Aero/Linear

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Eller om man har tid och plats, renovera den som sitter i.

    ..Nu är det iofs gott om motorer på skroten, och shortblocks är inte ens speciellt dyra hos orio vill jag minnas.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. valet i kvalet: 9-3aero 04-07 eller 9-5 aero 04-06
    Av killerkenny i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2014-12-20, 17:17
  2. Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?
    Av slipztream i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 17:48
  3. I valet och kvalet 93:a 04 el. 05
    Av Ganescha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 19:46
  4. Valet och kvalet om jag ska ha solfilm eller inte på 9-3an
    Av Nille83 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 17:19
  5. Valet och kvalet
    Av Wannabe i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •