Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Trögstartad, ojämn tomgång, dör vid gaspågrad OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -

    Trögstartad, ojämn tomgång, dör vid gaspågrad OG9-5

    Hallåj käre saab entusiaster!

    Har fått väldigt märkliga symptomer på min saab 9-5 2002:a med steg 1 trim från nordic som gått 15500 mil.
    I början av året dog bilen under färd och ville inte sedan startas, provade byta vevaxel givare,tändkasset och tändstift NGK BCPR7ES-11 utan resultat valde då sedan att byta pump till en AEM 320 pump som klarar etanol och det gjorde susen!

    Nu för någon vecka sedan när jag skulle iväg startade jag bilen och den hoppade igång som vanligt ( låter bilen stå på tomgång i ca 10 min innan jag åker iväg) och märkte då att såfort jag började ge kraftig gas så stannade bilen sin acceleration och började då istället att hacka och låter som den stryps och motorlampan börjar blinka (tänk en gammal moppe som åker på full choke och får för mycket soppa och dör).
    Tar mig iaf till stan och gör mitt ärende och åker hem, kör dock väldigt försiktigt.

    Väl dagen efter så startar inte bilen, provar att starta den kall och varm ( med motorvärmare) och under 2 olika dagar och bilen är fortsatt död.
    Bestämmer mig för att prova byta stift och byter tillbaka till min andra (fungerande) tändkasset och bilen startar nu, åker iväg och symptomen kommer tillbaka efter ca 2 minuters färd med den blinkande motorlampan och kan inte ge gas annat än super mjukt för att inte bilen ska börja hacka och tappa kraft, bestämmer mig då för att åka till föräldrarna som har värmegarage.

    Åker ut dagen efter(med annan bil) och bilen är väldigt svårstartad och går på tomgång men så fort den blir varm börjar den hacka och gå väldigt dåligt på tomgången och sedan lägga av, och sen startar den inte nån mer gång även om den blir kall.

    Går igenom följande:

    * Kollar tändstiften ( Gått ca 400 mil och ser bra ut)
    * Går igenom vakumslangarna
    * Kollar wastegateten till turbon så den inte ligger låst i något läge (är en ny original td04-15T ca 1 år gammal)
    * Kollar magnetventilen och provar även att koppla en slang till de 2 undre ingångarna enligt råd från youtube och kollar även med resistansmätare mellan polerna
    * Byter tändkasett igen till min original
    * Byter tillbaka till original vevaxelgivare
    * Testar att skruva bort den svarta pluppen på fuelrailet och kollar om det kommer soppa efter vridigt på tändngen och provat starta, kommer litegrann men inte direkt sprut, oroväckande?
    * Lyssnar efter pumpen och den går igång i några sekunder när man vrider på tändningen

    Införskaffar sedan startgas och då hoppar bilen igång och går bra i ca 15-20 sekunder sedan börjar den gå VÄLDIGT ojämnt på tomgången och sedan dör den. Provar mer startgas och då hoppar den igång igen och sen kommer ojämn tomgång och sen dör den.

    Farsan tror det är filtret som är kört om det kommit in nån kondens eller skitsoppa? Kört på etanol senaste 5 tankerna.
    Jag vill eleminera så mycket jag kan innan jag tar upp soppapumpen igen för det är en jäkla sörja att hålla på ta isär och för att den är så pass ny och av bra märke http://badassparts.se/aem-branslepum...universal.html

    Vill tillägga att jag fick felkod P0337 "crankshaft position sensor a circuit low" precis efter jag böt vevaxelgivare och fick igång med startgas men den försvann och kom inte tillbaka efter, båda givarna ska fungera.

    Lägger upp 2 videos på hur bilen gick.

    Sista gången den startar innan jag kör felsök


    Startar med startgas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    bytte du den lilla slangen som sitter direkt på pumpen inne i tankarmaturen?
    Den kan hoppa lös eller att den inte tål e85.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    bytte du den lilla slangen som sitter direkt på pumpen inne i tankarmaturen?
    Den kan hoppa lös eller att den inte tål e85.
    Ja jag bytte till de som följde med kittet.

    Det är sånnafall om den har hoppat av men då borde ju bilen ha dött från början? Åkte ju bra många mil den dagen när jag inte kunde ge gaspådrag.

    Hur troligt är det att det skulle vara filtret som tagit skada?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av vectorkarl den 2018-01-02 klockan 22:06.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    En annan skitsak som kan uppstå är att pumpen inte når till botten av armaturen vilket gör att det måste vara mycket bränsle i tanken.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Några punkter:
    1) Är vevaxelgivaren du bytte till original? Det finns pirat som inte är stort bättre än den trasiga man byter ut.

    2) Problemet uppstod inte direkt efter tankning? Vatten i bensinen kan låsa ihop bränslefiltret.

    3) Mät strömmen som pumpen drar (och om du har utrustning, bränsletrycket), man kan ofta avslöja fel i pumparmaturen så: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    4) Prova att koppla ur LMM. Om det påverkar så tyder det på luftläckage.

    5) Det kan vara katalysator/avgas som är igensatt.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Några punkter:
    1) Är vevaxelgivaren du bytte till original? Det finns pirat som inte är stort bättre än den trasiga man byter ut.

    2) Problemet uppstod inte direkt efter tankning? Vatten i bensinen kan låsa ihop bränslefiltret.

    3) Mät strömmen som pumpen drar (och om du har utrustning, bränsletrycket), man kan ofta avslöja fel i pumparmaturen så: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    4) Prova att koppla ur LMM. Om det påverkar så tyder det på luftläckage.

    5) Det kan vara katalysator/avgas som är igensatt.

    1) den är från maptune så antar de är ok? Och att båda skulle vara trasiga varav den ena är original.

    2) har nästan full tank i bilen och har åkt en hel del sen efter tankningen innan den började jäklas.

    3) ska mäta ström och bränaletryck, tack!

    4) har både provat koppla ut och provat med en annan lmm från maptune. När jag kopplade ur förut innan bilen dog helt så startade den men gick fortfarande dåligt på tomgång en. Alltså ingen skillnad med koppla ur eller byta

    5) har 100 cells racekat som är ca 1 år gammal från maptune, hur kontrollerar man om det är stopp, demontera?
    Senast redigerat av vectorkarl den 2018-01-03 klockan 12:08.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Ska byta bränslefiltret imorgon efter min farsas envisa råd så återkommer imorgon!
    Några andra tips inför morgondagen som jag kan se över ifall det inte är filtret?

    Kan det kommit skit och satt sig i spridarna så de är helt torsk?

    Det märkliga är just att bilen hoppar bara igång nu på startgas men den går ändå i ca 30-45 sek om än på riktigt dålig tommgång innan den lägger av så lite bränsle borde den få.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har du förutom filter och rejäla verktyg även nya tätningsringar?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du förutom filter och rejäla verktyg även nya tätningsringar?
    Ja följde med nya från maptune så böt dessa också.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Böt bränslefiltret idag, då hoppade bilen igång först som vanligt och gick helt ok på tomgången om något ojämnt ibland men i övrigt bättre. Lät även bilen gå tills den vart varm och stängde av den för att prova starta igen och då startade den såklart inte, utan fick igång den igen med startgas och då gick den ok på tomgång.

    En polare sa att det kanske kommit något i tanken från när jag tankade eller dålig kvallite på etanolen etc så ned med filtret igen och pumpa ur soppa ur tanken och i med 15-20 liter bensin som jag hade hemma.
    Bilen startade inte då utan först med startgas, gick bättre och bättre ju mer den fick gå och kunde då även stänga av och starta om bilen flertalet gånger utan problem.

    Men när jag testkörde så var det som flera veckor innan, så fort jag ger gas så börjar bilen hacka/ ingen respons alls. När bilen väl börjar hacka till / tappa reponens så stannar den av liksom i samma hastighet och även om jag då för gaspedalen i botten så händer ingenting(inget hackande heller) utan först när jag släpper gasen helt kan jag börja accelerera om jag gör det försiktigt.
    Jag fick nu äntligen en felkod, motorlampan börjar blinka kontant och jag utläser P1300.
    Har gått igenom flertalet sidor både här och på andra sidor om p1300 och det verkar vara tändningsfel vilket kan vara allt från backventiler, dålig soppapump, tändstiften, läckage i tryckrören till spricka i IC.

    Pumpen har jag kontaterat att den går iom att det trycker på bra med soppa när jag slog på tänden när filtret var nere.
    IC är kanske 1,5 månad gammal från do88 i deras paket med tryckrör etc så jag har svårt att tro att det är den, speciellt när bilen bara laddar ca 08-09 bar.

    I helgen tänkte jag åka ut igen och kika, tänkte byta tändstift till nya OEM BCPERS-11 stift samt kolla igenom samtliga tryckrör efter läkage och kolla så inte det är någon spricka i intercoolern.
    Kan dålig magnetventil eller avlastningsventil orsaka mina sympomer, blinkande motorlampa och hack / ingen respons vid gaspådrag.


    Har ni några förslag på vad det skulle kunna vara, eller några procedurer för att felsöka, känns som man skulle kunna prova byta varenda grejj utan att bli klokare.
    Senast redigerat av vectorkarl den 2018-01-04 klockan 21:58.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Du har inte fått spjällhuset att gå i limp home mode?
    Då tycker jag att du skulle ha felkod hela tiden iofs.
    Slangen från BTR är ok?

    Vevaxelgivaren kan du undersöka med varvräknaren då bilen "dör" medans du kör så ska varvräknaren ändå visa rätt varv vid t.ex motorbroms.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Du har inte fått spjällhuset att gå i limp home mode?
    Då tycker jag att du skulle ha felkod hela tiden iofs.
    Slangen från BTR är ok?

    Vevaxelgivaren kan du undersöka med varvräknaren då bilen "dör" medans du kör så ska varvräknaren ändå visa rätt varv vid t.ex motorbroms.
    Har kollat limp mode. Har inte kollar bränsle trycks regulatorn, bara Slangen eller finns det mer att titta på den?
    Vevaxelgivaren ska fungera, har testat med 2 st varav 1 är typ 6-8 månader gammal och bilen har då gått typ 200-300 mil och mätaren rör på sig som den ska och att den håller tomgången nu efter jag bytt filter och hält i fräsch soppa, fast det kanske bara är en tillfällighet


    Kom på att jag tog en del bilder på min obd2 dosa, själv säger de inte mig mycket men kanske säger något för någon kunnig?
    20180104_132817.jpg
    20180104_132807.jpg
    20180104_132801.jpg
    20180104_132755.jpg
    20180104_132715.jpg
    Senast redigerat av vectorkarl den 2018-01-04 klockan 22:57.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Måste bara fråga, är backventilen i bakkant av motorn hel?
    Den under svarta kåpan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Måste bara fråga, är backventilen i bakkant av motorn hel?
    Den under svarta kåpan.
    De till vevhusventilationen? Ja dessa såg bra ut när jag böt hela vevhusventilationen för ca 1,5 månad sedan
    Senast redigerat av vectorkarl den 2018-01-04 klockan 23:08.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Kan kass avlastningsventil alternativt magnetventil orsaka misständningar? Jag är bra less och god lust att bara beställa hem och prova men om det inte ska påverka och eftersom jag bara får felkod p1300 så kanske det är helt onödigt?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tror fortfarande på bränsletrycksproblem, har du mätt pumpen enl. långmilares inlägg?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag tror fortfarande på bränsletrycksproblem, har du mätt pumpen enl. långmilares inlägg?
    Tack hade faktiskt glömt det! Ska lägga det på listan att se över när jag åker ut, kanske åker ut ikväll och testar. Ang bränsletrycket tror jag inte att jag har något att mäta med.
    Även om det inte är sannolikt att en pump går sönder på bara lite mer än 8 månader så är det värt att undersöka.

    Tänkte sånna fall efter jag gjort mätningen enligt lågmilarens inlägg(om jag fick rätt ampere) öppna upp och ta ur armaturen och se över pumpen ifall slangen har åkt av pumpen eller blivit någon spricka.

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Troligen är det en slang som lösts upp.

    Men det vet du när pumpen är ur.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Troligen är det en slang som lösts upp.

    Men det vet du när pumpen är ur.
    Jo, men det jag stör mig på är alla tillfälligheter när bilen hoppar igång. Bilen är död i flera dagar, byter tändkasett och bilen hoppar igång direkt, problemet kommer tillbaka.
    Bilen går som en påse skit på tomgången, byter bränslefilter, går bra på tomgång men återkommande fel när man försöker ge bilen gas.

    Om det nu är en slang i pumpen så borde det inte spelar roll att jag böt tändkasett och filter?

    Riktigt märkligt men jag blir förhoppningsvis klokare snart.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    SHRTFT1 är på 25% (=MAX) så den får ju helt klart för lite bränsle. Jag röstar också för att pumpen eller en slang i armaturen är kass.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång 9-5 2.3T -08
    Av lrs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-07-24, 15:58
  2. Ojämn tomgång NG 900 -97 2.3:a
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •