Hallåj käre saab entusiaster!

Har fått väldigt märkliga symptomer på min saab 9-5 2002:a med steg 1 trim från nordic som gått 15500 mil.
I början av året dog bilen under färd och ville inte sedan startas, provade byta vevaxel givare,tändkasset och tändstift NGK BCPR7ES-11 utan resultat valde då sedan att byta pump till en AEM 320 pump som klarar etanol och det gjorde susen!

Nu för någon vecka sedan när jag skulle iväg startade jag bilen och den hoppade igång som vanligt ( låter bilen stå på tomgång i ca 10 min innan jag åker iväg) och märkte då att såfort jag började ge kraftig gas så stannade bilen sin acceleration och började då istället att hacka och låter som den stryps och motorlampan börjar blinka (tänk en gammal moppe som åker på full choke och får för mycket soppa och dör).
Tar mig iaf till stan och gör mitt ärende och åker hem, kör dock väldigt försiktigt.

Väl dagen efter så startar inte bilen, provar att starta den kall och varm ( med motorvärmare) och under 2 olika dagar och bilen är fortsatt död.
Bestämmer mig för att prova byta stift och byter tillbaka till min andra (fungerande) tändkasset och bilen startar nu, åker iväg och symptomen kommer tillbaka efter ca 2 minuters färd med den blinkande motorlampan och kan inte ge gas annat än super mjukt för att inte bilen ska börja hacka och tappa kraft, bestämmer mig då för att åka till föräldrarna som har värmegarage.

Åker ut dagen efter(med annan bil) och bilen är väldigt svårstartad och går på tomgång men så fort den blir varm börjar den hacka och gå väldigt dåligt på tomgången och sedan lägga av, och sen startar den inte nån mer gång även om den blir kall.

Går igenom följande:

* Kollar tändstiften ( Gått ca 400 mil och ser bra ut)
* Går igenom vakumslangarna
* Kollar wastegateten till turbon så den inte ligger låst i något läge (är en ny original td04-15T ca 1 år gammal)
* Kollar magnetventilen och provar även att koppla en slang till de 2 undre ingångarna enligt råd från youtube och kollar även med resistansmätare mellan polerna
* Byter tändkasett igen till min original
* Byter tillbaka till original vevaxelgivare
* Testar att skruva bort den svarta pluppen på fuelrailet och kollar om det kommer soppa efter vridigt på tändngen och provat starta, kommer litegrann men inte direkt sprut, oroväckande?
* Lyssnar efter pumpen och den går igång i några sekunder när man vrider på tändningen

Införskaffar sedan startgas och då hoppar bilen igång och går bra i ca 15-20 sekunder sedan börjar den gå VÄLDIGT ojämnt på tomgången och sedan dör den. Provar mer startgas och då hoppar den igång igen och sen kommer ojämn tomgång och sen dör den.

Farsan tror det är filtret som är kört om det kommit in nån kondens eller skitsoppa? Kört på etanol senaste 5 tankerna.
Jag vill eleminera så mycket jag kan innan jag tar upp soppapumpen igen för det är en jäkla sörja att hålla på ta isär och för att den är så pass ny och av bra märke http://badassparts.se/aem-branslepum...universal.html

Vill tillägga att jag fick felkod P0337 "crankshaft position sensor a circuit low" precis efter jag böt vevaxelgivare och fick igång med startgas men den försvann och kom inte tillbaka efter, båda givarna ska fungera.

Lägger upp 2 videos på hur bilen gick.

Sista gången den startar innan jag kör felsök


Startar med startgas