Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Startar inte trots gnista och surar ner stiften NG9-3 B207 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Startar inte trots gnista och surar ner stiften NG9-3 B207 -07

    Tjenare.

    Köpte en 9-3a av en bekant som inte startar i hopp om att det var något enkelt fel.

    Jag tog ur stiften för att kolla gnistan och dom var helt dyngsura.
    kikade ner i cylindrarna och dom såg ut att vara fulla med bensin.
    Vi sög ur cylindrarna så inget bensin var kvar i loppen och kollade gnistan som var bra och stoppade i stiften igen och provstartade.
    Kan ha hostat till en gång men svårt att säga. vi körde på starten några sekunder utan att den ville starta.
    Vi provade då att plocka ur stiften igen och såg då att cylindrarna var fulla med bensin åter igen och stiften var dyngsura.


    Har läst att ventilerna kan kärva lite och man tappar kompression och att man då kan prova rulla igång bilen.
    Detta går tyvärr inte då jag har en automatlåda i bilen.

    Skall försöka göra ett kompressionsprov men är osäker på funktionen på min mätare.

    När man vrider på tändningen så tjuter det ifrån databoxen till insprutningen. (ska det göra det)

    Någon som vart med om samma problem eller hört talas om vad det kan vara?

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 328
    Citat Ursprungligen postat av f_frojden Visa inlägg
    - Har läst att ventilerna kan kärva lite -
    - eller mye: http://forum.saabturboclub.com/showt...insugsventiler ?

    Hvor langt har bilen (motoren) gått?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    874
    Går det inte rycka säkringen till bränslepumpen och spraya startgas för att se om den tänder till lite.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Bilen har gått ca 20.000mil och jag gjorde ett kompprov idag och det visade ingenting!
    Var 0 på alla cylindrar.
    Han jag köpte den av berättade att det hade varit något missljud och att den gick dåligt innan han ställde den på parkeringen där jag hämtade den!

    (Betalade knappt 500kr för bilen så jag kan inte direkt känna mig blåst)

    Så nu misstänker jag att kamkjedjan kuggat över!

    Är motorn helt slut då så man krökt ventiler osv eller går det att kugga tillbaka och byta kedjespännaren och prova om den vill starta? Eller är det ett lönlöst arbete?

    Tack för alla svar

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    874
    En B207:a är inte speciellt dyr så det kanske finns anledning att byta.
    Lätta på kåporna och titta på kamdrivningen så ser du om kedjan hoppat, men ofta tar någon kolv i någon ventil och då blir det stopp.
    Om du tar lös ventilkåpan så bör du kunna se kamaxel/ventiler m.m att det rör på sig som det ska.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej! Ja jag får plocka av ventilkåpan och kika. Har den hoppat kan man ju kanske kugga tillbaka den och sedan dra på starten för att se om det finns någon komp då!

    I värsta fall kanske man får köpa en motor på skroten och montera!

    Jag skall fortsätta med felsökning under nästa vecka!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    God eftermiddag.
    Tack för alla tips.
    Lyfte ventilkåpan idag och såg då att kedjan var riktigt slak och att kedjan hoppat så ena vipparmen på fjärde cylindern gott av och försvunnit.

    Jag misstänker att det är motorbyte som gäller om jag skall få den att fungera igen.

    Ni som gjort motorbyte i en ng9-3 är det värt att lägga dom pengarna och framförallt tiden för att göra ett motorbyte när bilen i sig kanske har ett försäljningsvärde på ca 15-20 tusen kronor?

  8. #8
    Moderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    6 369
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av f_frojden Visa inlägg
    God eftermiddag.
    Tack för alla tips.
    Lyfte ventilkåpan idag och såg då att kedjan var riktigt slak och att kedjan hoppat så ena vipparmen på fjärde cylindern gott av och försvunnit.

    Jag misstänker att det är motorbyte som gäller om jag skall få den att fungera igen.

    Ni som gjort motorbyte i en ng9-3 är det värt att lägga dom pengarna och framförallt tiden för att göra ett motorbyte när bilen i sig kanske har ett försäljningsvärde på ca 15-20 tusen kronor?
    Nu har jag inte gjort motorbyte själv men tycker du svarar själv på frågan i sista meningen.
    För jag tror inte att du kommer att kunna göra någon stor vinst på bilen genom att byta motor och kränga iväg den. Har du tiden och kunnandet och gör bytet själv och kommer över en billig motor så visst, då kan det ju vara idé. Men inte om du ska köpa en "ny" motor och lämna in på verkstad då en ny motor säkert kostar runt de summor du nämner bilen vore värd. Är det en snabb affär du är ute efter så är det nog bättre att sälja delar från bilen. (Att toppa de 500:- du har gett för bilen borde inte vara svårt)

    Det svåra är om du blandar in bruksvärdet för dig själv vilket är helt omöjligt för någon annan att svara på. Är bilen i övrigt fin och du har behov av en 9-3,a som du långsiktigt tänker använda och dessutom då kommer att veta skicket på motorn på så kan det i sig vara värt mycket mer än marknadsvärdet på bilen. Men som sagt. Det kan bara du svara på.

    Mvh/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Moderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    6 369
    Medlem#
    4156
    Dock ska jag väl kanske nämna att det inte nödvändigtvis är slut med motorn för att en ventil är mos. Det KAN ha klarat sig, men för att reda ut det och i så fall vad som behöver så krävs det mycket mer omfattande undersökningar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    874
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Dock ska jag väl kanske nämna att det inte nödvändigtvis är slut med motorn för att en ventil är mos. Det KAN ha klarat sig, men för att reda ut det och i så fall vad som behöver så krävs det mycket mer omfattande undersökningar.
    Håller med!, man kan göra ett leak-down-test med tryckluft genom tändstiftshålen för att se om ventilerna tätar.
    Skruvar man bort kamaxeln så behöver man inte rotera den för varje cylinder man testar.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 570
    varför inte vänta till det trillar fram en billig rostburk med bra motor!!
    annars kan jag bjuda 700:- för den på rot
    har redan en 9-5 SC som väntar på transplantation
    Perseverance pays off!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Nu har jag inte gjort motorbyte själv men tycker du svarar själv på frågan i sista meningen.
    För jag tror inte att du kommer att kunna göra någon stor vinst på bilen genom att byta motor och kränga iväg den. Har du tiden och kunnandet och gör bytet själv och kommer över en billig motor så visst, då kan det ju vara idé. Men inte om du ska köpa en "ny" motor och lämna in på verkstad då en ny motor säkert kostar runt de summor du nämner bilen vore värd. Är det en snabb affär du är ute efter så är det nog bättre att sälja delar från bilen. (Att toppa de 500:- du har gett för bilen borde inte vara svårt)

    Det svåra är om du blandar in bruksvärdet för dig själv vilket är helt omöjligt för någon annan att svara på. Är bilen i övrigt fin och du har behov av en 9-3,a som du långsiktigt tänker använda och dessutom då kommer att veta skicket på motorn på så kan det i sig vara värt mycket mer än marknadsvärdet på bilen. Men som sagt. Det kan bara du svara på.

    Mvh/
    Min förhoppning var att det var något enklare fel utöver de tre "kända felen" han nämnde för mig. han jag köpte den av kan inget om bilar utan bara kör och låter verkstaden sköta reparationerna.
    Jag är inte i behov av bilen i sig då jag redan har några bilar för mycket i mina ägor så tanken var bara att köpa,laga och sälja.

    Finns motor på lokala skroten för ca 4-5 tusen och fick svar av en annan kille här på forumet att motorbytet tog ca 40 timmar att genomföra.
    så får se hur jag gör om det är värt att lägga den tiden på den. för att få ut några tusen lappar till.
    Är småbarnsfar så tid är dyrbar

  13. #13
    Steg 1 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    1 308
    Beror ju lite på vad du har tillgång till också, har man tillgång till lyft och verkstadskran som man kan använda under längre tid så underlättar det ju enormt. Ska man stå utomhus på parkeringen med bilens originalverktyg är det ju inte riktigt lika kul.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Startar inte trots gnista och bensin
    Av Izidoren i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-10, 22:54
  2. Startar inte trots gnista och bensin
    Av Izidoren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-10, 22:54
  3. VW Caddy startar inte trots gnista/bensin/komp
    Av Saaben i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 15:44
  4. og9-3 startar inte trots bränsle och gnista
    Av sisus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 10:43
  5. 9000 -98 som inte startar, inte ger gnista, i plusgrader
    Av johgu1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •