Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tolka VIN, vilkan bil i ordningen har man?

  1. #1
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 307
    Medlem#
    6988

    Tolka VIN, vilkan bil i ordningen har man?

    Jag har en av få 9-3 2012or enligt signaturen.
    Kan man få fram vilken i ordningen man har?

    YS3FA5MR9C1301032

    Mailade Hedin bil om det (f.d. ANA) och fick ett dokument om bilen, men hittar inget direkt.

  2. #2
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    11 344
    Medlem#
    5035
    Du har bil 1032. C är för 2012, 1 för produktionslina 1, 3 brukar vara en siffra de lade till om de gjorde någon förändring eller så, den brukar komma en bit in i produktionen, sen är det tillverkningsnummer (du har glömt en nolla). För 2012 verkar alla ha siffran 3 efter produktionslina, antagligen för att där 2011/2012 var lite stökigt.
    För ett år sen fanns det 354st 2012 i registret.
    En snabb skummning av de 354st gav att högsta numret var 1148, och lägsta 2.
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    4 701
    Fast rent generellt så bygger man inte bilar i nån ordning idag utan de kan komma hur som helst på bandet. Det är inte som förr i tiden direkt där de kom löpande i en chassinummerserie på bandet.

  4. #4
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    11 344
    Medlem#
    5035
    Fast man slumpar ju inte ut numren, det kan jag inte tänka mig är en smart lösning. Det är troligen inte den ordning de kommer på bandet som avgör utan när bygget fastställs, det sker ju innan bilen börjar produceras.
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 583
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast man slumpar ju inte ut numren, det kan jag inte tänka mig är en smart lösning. Det är troligen inte den ordning de kommer på bandet som avgör utan när bygget fastställs, det sker ju innan bilen börjar produceras.
    Genom karosserifabriken går de väll i nummerordning, sedan finns ett lager som gör att de inte automatiskt går i ordning igenom monteringen.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    4 701
    nä chassinumren slumpas ju inte men idag när allt styrs av byggschemat och datorer så kan de ju byggas helt slumpartat i vilken ordning som helst. Det är ju inte som förr i tiden där de kom löpande på bandet och chassinumrena avlöpte varann någotsånär och folk köpte det som erbjöds. Idag är ju snudd på varje bil kundunik och beställd. Undantag finns såklart.

  7. #7
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 010
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan Visa inlägg
    Genom karosserifabriken går de väll i nummerordning, sedan finns ett lager som gör att de inte automatiskt går i ordning igenom monteringen.
    I så fall säger egentligen chassinr inte mycket om i vilken ordning bilarna färdigställdes. Chassinr är överlackat efter instansning. Verkar logiskt så långt.

    Å andra sidan står det ofta i EPC att en viss komponent ersatts av en nyare från och med ett exakt chassinr. Det tyder på att bilarna produceras i chassinummerordning.

    Skulle kunna bero på att man hade ordning i lagret och plockade ut karosserna i chassinummerordning.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02,9-5 03,9-3 04
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue,Silver, LaserRed

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    4 701
    Idag sker ju produktionen i "datorn" Alla karosser får såklart sitt chassinummer tidigt men bilen är ju redan färdigbyggd i datorn och med den "buildsheet" som följer varje chassinummer så kan man ju bygga vilken bil när som helst i vilken ordning som helst om man så vill. Rent produktionstekniskt så bygger man såklart så många lika modeller man kan i en serie men rent teoretiskt så kan man ju ha dem i vilken ordning som helst. Det är ju montören som håller koll på vad som ska byggas på en dator eller liknande.

    Förr var det ju mer så att de byggde 10000 exakt likadana bilar (förutom kulör då) och då var det ju mer att montören monterade det som fanns tillhands. Pappa min jobbade på en verkstad på 60talet där de garantirepade nya Ford och det var inget ovanligt med rena produktionsfel. En gång fick de in bilar som hade skivbroms på en sida fram och trumbroms på andra sidan. Kunderna klagade på sneddragning............

Liknande ämnen

  1. Tolka chassikoder
    Av Pärra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 06:59
  2. Hjälp att tolka uppgifter om bil
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 08:50
  3. ELM327, program med protocoll till 9-5 2.3L -98, ordningen?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 18:38
  4. Hjälp mig tolka hjulinställningen
    Av Styrman_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •