Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta ut eller fixa till spolarmunstycken 9-5 02

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Byta ut eller fixa till spolarmunstycken 9-5 02

    På min "nya" 9-5a har jag problem med vindrutespolningen som jag inte lyckas lösa med de enkla knepen. Jag har kört med ett rensningsverktyg för ändamålet, samt provat att justera riktningen, det har blivit bättre, men jag får inte riktigt till det. Antingen är det svårt att få till strålen så att det mer blir som en spray. Sprayen verkar mer vindkänslig så duschen hamnar på olika ställen vid olika hastigheter. Ett av de mittre munstycken verkar helt igenstoppat.

    Det är ju inget jätteviktigt, nog klarar man sig med 4-5 strålar på lite slumpvisa platser på rutan, men det stör mig lite och jag tänkte att om det är enkelt löst med nya spolarmunstycken så ska jag nog köpa såna. Men jag tänkte höra här först om det är värt det eller om det finns andra knep? Plocka loss och köra i ultraljudstvätt? Blåsa med tryckluft?

    Hos min andra 9-5a är spolningen "flawless" och jag vill gärna ha något åt det hållet på den här också.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tryckluft brukar alltid funka men man får tänka på var det finns backventiler å så...

    Finns någon gammal tråd om munstycken från Volvo från funkar bra
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Yes bara knalla in på Volvo och säga att du ska ha artnr 30655605 Kostar 86 kr/st ink moms.

    Dom passar iaf bolt on, så bara bort med de gamla och trycka dit de nya. Kör med dessa både på röda 5-dörrarn och nu även på blåa. Duschen blir om något lite lågt på rutan, men jag tycker att dom presterar bättre än skräpet som sitter org

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Herman, behöver du såna?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Det är ingen som vet om det finns några eluppvärmda munstycken som passar? Ett flertal biltillverkare har ju sådana, dock inte Saab av någon anledning.

  5. #5
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Okej, intressant med alternativ till original, men det ställer lite följdfrågor. Tex antyder inlägget på att de inte ska gå att justera och det är ju mindre attraktivt.

    Jag hade tänkt att man får plocka ner motorhuvsisoleringen för att komma åt att blåsa rent/rengöra, om man nu skulle gå den vägen och då kanske det är lika bra att helt sonika byta ut dem när man ändå håller på.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Personligen hade jag köpt nya
    Finns en Service sats att köpa med nya kopplingar etc för bara 197kr..

    https://www.maptunparts.se/original/4614541

    Om du bara vill ha munstyckerna kostar dem lösa 107kr stycket.. så är billigare att köpa satsen

    Mvh Robin

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tack för tipset, jag är inne på ditt spår och även om det alltid är trevligt med folk som "håller med en" så var det något i denna stil jag var ute efter.

    Tycker det är relativt vanligt fel på alla olika sorters äldre bilar, antingen att det inte kommer på rätt ställe, eller att det blir en svårjusterad dusch. Kanske ska kolla på munstycken på några av mina andra gamla skorvar.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Absolut, kan vara så att det kommit något smuts mer eller mindre inne i munstycket och då är det typ kört.

    När alla nya kostar 200kr hade jag nog inte funderat på att laga själv, men sen är jag lite lat, och gillar nya bildelar

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har aldrig bytt munstycken.
    Lossar man backventilen och blåser rent med tryckluft blir de hel OK igen om det satt smuts i dem.


    Tips! Jag hade nyligen av fronten på min -07 och då får man tömma spolarbehållaren och då såg man div avlagringar tydligt på botten av behållaren och det är troligtvis det man bör åtgärda först för att slippa igensatta munstycken (nya eller gamla) igen!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-29 klockan 22:25. Anledning: typo
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Fixa till eller byta ut fram spoiler på 9-3 SS Vector?
    Av Millow i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 14:42
  2. Repad skärmkant - fixa eller byta?
    Av Klas T i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •