Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Oljefälla 9-5 2,3t 2004

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Oljefälla 9-5 2,3t 2004

    Byta av oljefällan på en 9-5 2,3t 2004.Har lossat oljefällan, samtliga slangar, stag o elkablar underifrån. Men får inte ut oljefällan. Hur går man tillväga?

    https://www.maptunparts.se/motordelar/olja-smorjsystem/92223/oljeavskiljare-saab-9-5-2004-2005.html
    Senast redigerat av claard den 2017-12-31 klockan 15:41. Anledning: länk

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 122
    Medlem#
    4791
    Välkommen till STCS

    Med envishet!
    Trångt som attan men det går och har för mig att jag lirkade den uppåt.
    Tröttnar du kan du ju lossa generatorn/fästet för att få mer plats.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 560
    Jag tog den nedåt. Hade bara problem med någon slang som satt hårt i kombination med det dåliga utrymmet. Någonstans här finns en instruktion för hur man bygger om vevhusventilationen till den senaste. Den instruktionen kan du eventuellt ha nytta av.

    Edit: Plocka bort staget som går från blocket upp till insuget.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2017-12-31 klockan 16:20.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    716
    Medlem#
    9614
    Av vilken anledning ska du byta den? Är det för att få den nyaste med snäppfästen för vevhusventilationsslangarna?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 122
    Medlem#
    4791
    Jag behövde byta för att det var läckage vid hålen där man fäster den i blocket.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    716
    Medlem#
    9614
    Ok. Går det att få tag på 04-05 varianten eller måste man byta allt med slangar också då anslutningarna skiljer? Speedparts verkar inte ha de grejerna utan bara den från 06->
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    https://www.maptunparts.se/motordela...2004-2005.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...8_5961628.html

    Har instruktionerna på hur man bygger om vevhusventilationen till den senaste. Men oljefälla till modellår 2004-05 har inte samma fästen samt känns avsevärt större än till tidigare modellår. Därför behöver jag tips

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Fråga till HeRmAN och TCarlsson.
    Var det oljefälla till modellår 2004-05?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    716
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av claard Visa inlägg
    Fråga till HeRmAN och TCarlsson.
    Var det oljefälla till modellår 2004-05?
    Det var lite min poäng med frågan om varför du byter. Har du köpt delar till 98-03 för uppgradering så har du köpt fel grejer.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Nej alla delar är till 2004!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    716
    Medlem#
    9614
    Oljekällan 04-05 samt 06-10 är betydligt större än den som var på de tidigare modellerna. Om det är svar på din fråga.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack bra då vet jag . Men hur får jag bort den gamla.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    716
    Medlem#
    9614
    Bör bara vara att lirka ut den. Returen sitter i blocket och kan säkert trilskas lite om o-ringen är torr.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 560
    Citat Ursprungligen postat av claard Visa inlägg
    Fråga till HeRmAN och TCarlsson.
    Var det oljefälla till modellår 2004-05?
    Jag bytte från original oljefälla på B205R från 2000 till den uppgraderade satsen som i slutligt utförande kallas version 6. Inte helt jämförbart således. Jag bifogar den inte helt relevanta instruktionen. Staget mot insuget är troligen detsamma i din bil.
    Bifogade filer Bifogade filer
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 122
    Medlem#
    4791
    Jag tror ni blandar ihop det lite.
    Före -04 har annan oljefälla utan anslutning in i blocket, från -04 finns några varianter bl.a med skillnad på slanganslutningar. De har även blivit större med åren.
    Uppgradering gäller de utan hål i blocket.

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    716
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tror ni blandar ihop det lite.
    Före -04 har annan oljefälla utan anslutning in i blocket, från -04 finns några varianter bl.a med skillnad på slanganslutningar. De har även blivit större med åren.
    Uppgradering gäller de utan hål i blocket.

    /via Tapatalk
    Ingen har väl påstått något annat?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack Herman!
    Alltså, jag har tagit bort alla slangar, demonterat stag mm för att kunna skruva loss den. Den är helt lös men jag får inte ut den, varken uppåt eller nedåt.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 122
    Medlem#
    4791
    TSB berör 98-03 medans tråden handlar om -04

    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 560
    För att röra till det ytterligare så hittade jag i WIS en bulletin nr 210-2496 som avser 9-5 M04-05 inom chassinummerintervall 43000003-53502479 med motor B235 och manuell växellåda. Bara vissa bilar inom intervallet är berörda.

    Vissa bilar M04 (samt några M05) med 2.3 liters motor och manuell växellåda har visat en hög oljeförbrukning. Detta kan inträffa då bilen samtidigt körs med låg last och högt varvtal.

    Exempel: Då en bil med lite bagage och endast förare kör på motorväg ca 120-130 km/h i ett längre utförslöp kan oljeförbrukningen öka. En orsak till detta är den förändrade vevhusventilationen som introducerades med årsmodell 2004.

    Vid vissa motorbelastningsfall kan slangen mellan spjällhuset och vevhusventilationsröret lossna.

    Sedan följer instruktioner om åtgärd. Åtgärdad bil ska ha en märkning A1 under modifieringsåtgärder i serviceboken.

    För att byta oljefällan så lossar dom bl a avgasrörets främre del och viker ner avgasröret. Det står mer där än vad jag orkar skriva av nu. Det är tyvärr inte tillåtet att klippa in snapshots från WIS här av upphovsrättsskäl.

    Edit: Brasklapp för tydlighets skull som är värd att upprepa: jag har ingen som helst erfarenhet av 9-5 men motorn är densamma som i min 9-3 2000. Jag har tillgång till WIS och EPC och är ganska bra på att läsa innantill.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av TCarlsson den 2017-12-31 klockan 20:12.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    716
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    TSB berör 98-03 medans tråden handlar om -04

    /via Tapatalk
    Det var nog personen bakom inlägget medveten om som jag förstår texten. Ointressant för inlägget vad jag tror förvisso.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. Hjälp! oljefälla?
    Av Ruben_89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 19:49
  2. Ny oljefälla??
    Av zorro_boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 18:58
  3. Oljefälla i väntilkåpan på 9-5?
    Av JkbPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 16:33
  4. oljefälla 235 R
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 20:25
  5. Oljefälla
    Av r06ban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •