Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Kameravarnare eller avancerad Dashcam?

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Kameravarnare eller avancerad Dashcam?

    Har kört mycket med ActiveGPS. Den fungerar, men är väldigt gammal(2005). Funderar på att skaffa Bobrik+ istället.

    Men nu finns ju oxo Garmin dashcam 55, som förutom kamera med bra upplösning har inbyggd kameravarnare. Plus lite mer funktioner, minst sagt.
    https://www.digitaltrends.com/car-ac...cam-55-review/
    Har kunnat testa den (lite) och den verkar vettig.

    Någon som vet hur databaserna är i jämförelse?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2017-12-31 klockan 02:20.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tycker du verkligen att du kan jämföra dessa med en Daschcam?

    Din ActiveGps blir ju aldrig gammal, jag har en sån oxå som ligger.

    Har Bobrik i alla bilar, i dom bilarna kollar jag aldrig på hastighetsmätaren, bara på Bobrik och lyssnar om den piper till.

    Gå ihop 3st och kör på deras Julerbjudande2017 innan det försvinner. Ta 3 betala för 2.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Visserligen har Garmin dashcam 55 så mycket fler funktioner att man normalt inte kan ersätta den med en Bobrik. Men att ersätta en ActiveGPS med en Garmin bör funka för många.

    Så, ja, jag tycker utvecklingen har gått så långt i Garmins dashcam att man kan jämföra just dessa.

    De är så klart inte samma på alla punkter. Men det finns många funktioner som finns på båda. (&ActiveGPS)

    + Fartkameradatabas som laddas manuellt via usb.
    + Förmåga att mäta snitthastighet mellan kameror.
    + Varnar bara i körriktningen.

    Bobrik+ & ActiveGPS
    + kan fungera som hastighetsmätare.
    + kan visa höjd över havet/väglutning

    Bobrik+ har dessutom en unik funktion:
    + koll på aktuell hastighetsbegränsning och indikerar om man kör för fort.

    Garmin Dashcam 55 har ett antal unika funktioner förutom kameravarningen bla:
    + Dashcam
    + frontalkrock varning
    + Körfältsbytesvarning
    + kamera (inbyggt batteri) som kan tas loss
    + röst styrning

    Som jag ser det har Garmin allt viktigt Bobrik har.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Den där Garmin-kameran verkar ju hur bra som helst.
    Tittade på dash cam för två år sedan men då var det mest kinesiska varianter utan vidare finish.
    Dåliga användargränssnitt och plastiga grejor.
    Uppenbarligen har det hänt mycket!

    Lite trist batteritid kanske, men modellerna 45 och 65 är inte bättre.
    Om nu 30 minuter stämmer är det ju bra, men det brukar kunna vara sämre i verkligheten och dessutom i kalla Sverige.
    Kameravarning har jag aldrig provat (det sitter ju skyltar vid vägkanten!) men det kanske är en sån funktion som man inte uppskattar förrän man testat?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Lite trist batteritid kanske, men modellerna 45 och 65 är inte bättre.
    Om nu 30 minuter stämmer är det ju bra, men det brukar kunna vara sämre i verkligheten och dessutom i kalla Sverige.
    Normalt är de monterad i bilen och inkopplad till 12v. Så batteriet använder man nog sällan i praktiken.
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Kameravarning har jag aldrig provat (det sitter ju skyltar vid vägkanten!) men det kanske är en sån funktion som man inte uppskattar förrän man testat?
    Det är vanebildande, ja! Men regniga dimmiga snöiga vägar med mycket trafik kan göra att man missar skyltar och kameror när man fokuserar på trafiken. Speciellt på okända vägar.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Håller med, Kameravarnaren är ett beroende.
    En bra funktion i den är oxå att kolla bilens batterispänning (valbart) ibland, och sen har den några till funktioner.

    Varför inte en Gopro direkt?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Varför inte en Gopro direkt?
    Är inte uppdaterad på gopro. Hur tänker du?

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Faktum är att jag har en ActiveGPS, en Bobrik+ och en Dashcam i 9-5:an. ActiveGPS:en är egentligen överflödig, men eftersom den satt där när jag skaffade en Bobrik så fick den sitta kvar - bekvämt att ha både visning av aktuell hastighet och hastighetsgräns samtidigt, men Bobrik:en har möjlighet att närmast sublimalt (ställbar frekvens och visningstid) visa hastighetsgränsen över hastigheten, så egentligen behövs ActiveGPS:en inte.

    Den stora finessen med att ha Bobriken som hastighetsmätare är att den visar hastigheten i grönt, gult eller rött beroende på hur man kör enligt hastighetsgränserna (ISA) - det räcker i princip med att hålla kolla på färgen (i verkligheten får man tänka lite också, för den läser oftast men inte alltid hastighetsgränserna rätt).

    Jag har svårt att se att man kan kombinera en bra plats för en Dashcam med en bra plats för att visa hastigheten. Sedan har jag en känsla av att ad-tekniks databas (ActiveGPS/Bobrik) är robustare än Garmins.

    Vad jag läst i diverse forum är att funktionerna krockvarning och körfältsbytesvarning är mer eller mindre värdelösa när de inte är kopplade till automatik, dvs. är integrerade i bilens kontrollsystem - de blir normalt avstängda när nyhetens behag lagt sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Måste bara fråga..
    Varför kamera varnare?

  10. #10
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Hur säkra är dessa tekniska apparater? Larmar för både aktiva och inaktiva kameror? Alltid?
    Hastighetsvarningen verkar intressant, som mr O påpekar.

  11. #11
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har svårt att se att man kan kombinera en bra plats för en Dashcam med en bra plats för att visa hastigheten. Sedan har jag en känsla av att ad-tekniks databas (ActiveGPS/Bobrik) är robustare än Garmins.
    Bra poäng. Det är väl inte lika optimalt som att sätta den på instrumentbrädan, men bredvid backspegeln borde den göra sig bra och backspegeln är ju ändå något man tittar ofta i.

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson
    Larmar för både aktiva och inaktiva kameror?
    Kamerorna slås väl på remote och så frekvent är inte uppdateringen av Trafikverkets databas har jag förstått. Så de larmar nog oavsett.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-01 klockan 14:25.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Hur säkra är dessa tekniska apparater? Larmar för både aktiva och inaktiva kameror? Alltid?
    Hastighetsvarningen verkar intressant, som mr O påpekar.
    Fartkameravarningen får man oavsett om fartkamerafunktionen är aktiv eller inte. Jag ser det inte som något problem att se till att vara noga med att hålla hastigheten även förbi inaktiva skåp, speciellt som man vet att kameran är (eller åtminstone kan vara) aktiv som CCTV oavsett om fartkamerafunktionen är aktiv eller inte.

    Sedan tror jag att radarmätningen normalt är på oavsett som fartkamerafunktionen är aktiv, någon som vet?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Faktum är att jag har en ActiveGPS, en Bobrik+ och en Dashcam i 9-5:an. ActiveGPS:en är egentligen överflödig, men eftersom den satt där när jag skaffade en Bobrik så fick den sitta kvar - bekvämt att ha både visning av aktuell hastighet och hastighetsgräns samtidigt,
    Jag har en av de allra först tillverkade ActiveGPS som jag kört med sedan de kom 2004/05.(har fler) Den visar i princip alltid hastigheten. Inte för att det behövs, men för att den kan. Jag kan inte komma ihåg ett enda tillfälle den vanliga hastighetsmätaren inte har räckt för mig.

    Jag har nu kört en del i bilar med endast Garmin dashcam 55. Och jag saknar inte ActiveGPS.


    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den stora finessen med att ha Bobriken som hastighetsmätare är att den visar hastigheten i grönt, gult eller rött beroende på hur man kör enligt hastighetsgränserna (ISA) - det räcker i princip med att hålla kolla på färgen
    Det verkar som en riktigt bra funktion.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har svårt att se att man kan kombinera en bra plats för en Dashcam med en bra plats för att visa hastigheten.
    Mina bilar har redan hastighetsmätare placerad på standardiserad plats i bilen.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan har jag en känsla av att ad-tekniks databas (ActiveGPS/Bobrik) är robustare än Garmins.
    Allvarligt?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vad jag läst i diverse forum är att funktionerna krockvarning och körfältsbytesvarning är mer eller mindre värdelösa när de inte är kopplade till automatik, dvs. är integrerade i bilens kontrollsystem - de blir normalt avstängda när nyhetens behag lagt sig.
    Gällande Garmin dashcam 55? Själv tycker jag de varningarna fungerar lika bra som varningarna för kameror!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Hur säkra är dessa tekniska apparater? Larmar för både aktiva och inaktiva kameror? Alltid?
    Hastighetsvarningen verkar intressant, som mr O påpekar.
    Ja, de varnar för alla. Eftersom igen varnare vet vilka som är aktiva.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Hur ofta kör ni egentligen på vägar där ni inte redan vet var kamerorna står?
    Sen kan man ju undra hur ni kör egentligen? Vad är problemet med att hålla hastigheten? Kom inte och påstå att man kan missa hastigheten förbi ett kameraskåp, det finns ju både varningsskylt och hastighetsskylt i nära anslutning.

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Med tanke på att Garmin har lång erfarenhet av navigering och kartor över hela världen var min tanke att deras kartor och positionering bör hålla högsta klass.

    När de kopplar ihop det med en kamera som har väsentligt fler och bättre funktioner än de kameror som har diskuterats här tidigare tycker jag det är intressant.

    Denna vecka kör vi en 9-5 med både Garmin dashcam 55 och ActiveGPS. Hittills har de hittat exakt samma kameror. Klarat snittmätning lika bra. Dock varnar Garmin lite bättre vid för hög fart under snittmätning. Garmin har dessutom varnat för avkörning och frontalkrock samt filmat några älgar. Innan föraren reagerat.

    Skulle jag välja idag blir det Garmin dashcam 55...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan tror jag att radarmätningen normalt är på oavsett som fartkamerafunktionen är aktiv, någon som vet?
    Jag har för mig jag läst att normalt sett är alla igång och samlar då in data för statistiska underlag samt att det då syns vilka man bör aktivera.
    Har du ett skåp så slipper de ju dra ut gummislangen över vägen för att mäta trafikflöden.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hur ofta kör ni egentligen på vägar där ni inte redan vet var kamerorna står?
    Sen kan man ju undra hur ni kör egentligen? Vad är problemet med att hålla hastigheten? Kom inte och påstå att man kan missa hastigheten förbi ett kameraskåp, det finns ju både varningsskylt och hastighetsskylt i nära anslutning.
    När man kör på okända landsvägar, vilket för min del inträffar kanske någon gång per månad, så är Bobriken guld värd, eftersom man dels inte vet var kamerorna står, dels lätt kan missa hastighetsskyltar, detta speciellt som okända vägar gör att man kan ha fullt upp med att lista ut vägen - Bobrik löser båda hastighetsproblemen.

    Jag är högst tacksam över att veta precis hur långt fram fartkameran är i meter när man ligger på omkörning när det visat sig att någon placerat ett kameraskåp i slutet av en lång, fin, raksträcka när den man kör om inte vill bli omkörd... (Jag har iofs konstaterat att man numera omplacerat sådana skåp till lite vettigare placeringar på några ställen.)

    Om man sitter inbegripen i ett engagerande samtal, i telefon eller med passagerare, och bara följer trafikrytmen så är det lätt hänt att man missar skyltar. Detta för att inte tala om trafiksituationer som drar till sig uppmärksamhet.

    Jag skulle vilja påstå att det inte alls är svårt att råka köra över hastighetsgränsen oavsiktligt. Det har hänt otaliga gånger att Bobriken talat om att hastighetsgränsen ändrats utan att jag observerat någon skylt - när jag skaffade Bobriken upplyste den mig t.o.m. ett ställe på min vanliga pendlingsrutt där man skyltat om utan att jag observerat det tidigare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    t.o.m. ett ställe på min vanliga pendlingsrutt där man skyltat om utan att jag observerat det tidigare.
    Hmm det hände mig också strax före jul och när vi pratade om det på jobbet så hade nog ändringen från 90->70 skett någon dag innan jag såg omskyltningen.
    Man tittar väl dåligt eftersom man vet längs vanerutten

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hur ofta kör ni egentligen på vägar där ni inte redan vet var kamerorna står?
    Tja, varje gång man kör på en väg man inte kört (på ett längre tag) samt där det byggs. Men kanske inte oftare än nån gång per månad i snitt. När man har blivit ActiveGPS - beroende slutar man oxo hålla koll på dem...
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sen kan man ju undra hur ni kör egentligen? Vad är problemet med att hålla hastigheten? Kom inte och påstå att man kan missa hastigheten förbi ett kameraskåp, det finns ju både varningsskylt och hastighetsskylt i nära anslutning.
    Ja, när man håller hastigheten märker man aldrig av kameror, för det kommer ingen varning.

    När man kör i mörker på vägar med mycket mötande trafik i regn, snö eller snörök är det ganska svårt(många gånger helt omöjligt) att se allt. Då missar man lätt. Vanligare i norr och i fjällen...
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-01-01 klockan 19:47.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. carcam / dashcam
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2019-05-12, 20:33
  2. FAQ: Installera dashcam i Saab 9-5
    Av Etnoy i forum FAQ
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 13:18
  3. Avancerad fråga om T5
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 12:23
  4. Placering av kameravarnare
    Av simmar´n i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •