Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Kameravarnare eller avancerad Dashcam?

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ja, när man håller hastigheten märker man aldrig av kameror, för det kommer ingen varning.
    Bobrik varnar 400m före med ett PIP.

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Bobrik varnar 400m före med ett PIP.
    Den varnar som standard 17 sekunder innan (inställbart), vilket är 400 m i 85 km/h. Det påstås att 400 m är gränsen för hur långt kameraskåpens radar kan se (och troligen är typprovade för).

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Mina bilar har redan hastighetsmätare placerad på standardiserad plats i bilen.
    Fördelen med Bobrik som hastighetsmätare är utöver färgkodningen och jämförelsen med hastighetsgränsen att den visar precis rätt hastighet, samt är digitalt (vilket underlättar om man ska ställa farthållaren för maximal nytta - den standardiserade hastighetsmätaren är alltid en glädjemätare).

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Med tanke på att Garmin har lång erfarenhet av navigering och kartor över hela världen var min tanke att deras kartor och positionering bör hålla högsta klass.
    ad-teknik har ju till stora delar som affärsidé att hålla rätt på fart kameror, och åker runt och inspekterar sajterna, ofta redan när de bara är fundament, så de finns normalt med i databaserna någon månad innan de slås på (och en pinfärska uppdateringar blir inte lika kritiskt ). Jag tvivlar på att Garmin gör samma sak.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Denna vecka kör vi en 9-5 med både Garmin dashcam 55 och ActiveGPS. Hittills har de hittat exakt samma kameror. Klarat snittmätning lika bra. Dock varnar Garmin lite bättre vid för hög fart under snittmätning. Garmin har dessutom varnat för avkörning och frontalkrock samt filmat några älgar. Innan föraren reagerat.
    Snittmätning görs väl inte i Sverige (och jag vet inget om hur den fungerar), är du i Norge eller Finland nu?

    Sedan, Garminen som varnar för frontalkrock eller avkörning, för min del har jag lyckats undvika båda dessa saker utan elektroniska varningar de senaste 40 åren, och jag misstänker att du inte heller har detta som vana, så hur mycket tillför Garminen egentligen? Den gång i min ungdom när jag körde av vägen (hal kurva) skulle ingen Garmin heller gjort varken från eller till.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Nu när vi pratar hastighet med GPS, ni med NG9-3 kolla era hastighetsmätare och justera ner dom.

    Min stod med rullomkrets 208cm och har ställt ner den till 200cm.

    Taget från MapTuner:
    205/55-16: 198 cm
    215/55-16: 202 cm
    225/45-17: 199 cm
    235/45-17: 202 cm
    225/40-18: 200 cm
    225/45-18: 207 cm
    235/35-19: 203 cm

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Undra hur dem siffrorna stämmer från Maptunern..
    Om man jämför med att mata in siffrorna här: http://www.rullomkrets.se/

    Där blir 225/40/18 = 192cm..


    Sen säger den här sidan att det blir 194cm.
    https://vianor.se/information-om-dac...ckomvandlaren/


    Den här säger precis som Maptunern 200cm : http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

    Den här visar med 192cm... : http://www.dackhjalp.se/dackomvandlare/

    Skumt verkligen

  6. #26
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fördelen med Bobrik som hastighetsmätare är utöver färgkodningen och jämförelsen med hastighetsgränsen att den visar precis rätt hastighet, samt är digitalt (vilket underlättar om man ska ställa farthållaren för maximal nytta - den standardiserade hastighetsmätaren är alltid en glädjemätare).
    Fördelen med bilens egna hastighetsmätare är just standariseringen. Alltså att alla bilder håller samma fart i en jämn trafikrytm. Att ha en mätare som alltid visar en lite lägre hastighet än andra trafikanter ger inte mycket.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ad-teknik har ju till stora delar som affärsidé att hålla rätt på fart kameror, och åker runt och inspekterar sajterna, ofta redan när de bara är fundament, så de finns normalt med i databaserna någon månad innan de slås på (och en pinfärska uppdateringar blir inte lika kritiskt ). Jag tvivlar på att Garmin gör samma sak.
    Garmin är ett äldre och större företag som har fler produkter med den funktionen, samt är verksamt i betydligt fler länder än det lilla källar-företaget ad-teknik. Visste du inte det?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan, Garminen som varnar för frontalkrock eller avkörning, för min del har jag lyckats undvika båda dessa saker utan elektroniska varningar de senaste 40 åren, och jag misstänker att du inte heller har detta som vana, så hur mycket tillför Garminen egentligen? Den gång i min ungdom när jag körde av vägen (hal kurva) skulle ingen Garmin heller gjort varken från eller till.
    Lite som säkerhetsbältet. Hittills har jag inte behövt det. Men jag är glad att det finns och använder det alltid.

    För övrigt så har jag aldrig åkt fast i en fartkamera eller fått fortkörningsböter. Men det tycker jag inte heller är relevant vid valet mellan Bobrik+ och Garmin dashcam 55.

    Frontalkrock varningen har fö ett missvisande namn. Den varnar vid risk att kollidera med något framför bilen. Både framförvarande bil i kön och älgar!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Bilarnas hastighetsmätare avviker en hel del, så om alla kör exakt efter bilens hastighetsmätare leder det inte till jämn trafikrytm.

    Garmin må vara mycket större, men så länge de inte lägger ner motsvarande resurser för att underhålla kameradatabaser ser jag inte hur det översätter till bättre kameradatabaser. Har verkligen Garmin tagit fram egna fartkamera-databaser, använder man inte fartkameraforums listor?

    Till skillnad från säkerhetsbälte så tillför varningar ingen säkerhet om de inte ändrar förarens beteende (till det bättre) - gör de det? Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad man ska med en varning för att man riskerar att köra på framförvarande bil - om det inte är uppenbart när man tittar ut genom vindrutan i kombination med bedömning av väglaget så ser jag som att problemet ligger någon annanstans (Audi-avstånd?).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Bilarnas hastighetsmätare avviker en hel del, så om alla kör exakt efter bilens hastighetsmätare leder det inte till jämn trafikrytm.
    Naturligtvis kör majoriteten efter trafiksituationen dvs i en jämn rytm, med stöd av hastighetsmätaren. En extra hastighetsmätare ändrar inte det.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Garmin må vara mycket större, men så länge de inte lägger ner motsvarande resurser för att underhålla kameradatabaser ser jag inte hur det översätter till bättre kameradatabaser. Har verkligen Garmin tagit fram egna fartkamera-databaser, använder man inte fartkameraforums listor?
    Självklart tar Garmin fram det de behöver, genom egen insats eller via partners. Så gör alla. Även AD-teknik, jag har personligen rapporterat ett flertal uppdateringar till dem.

    Ursäkta, men dina antydningar om detta ger inget seriöst intryck på mig. Att ett storföretag med fler än 11000 anställda i hela världen skulle ha mindre resurser än AD-teknik med 3 anställda. AD-teknik kan rimligen inte matcha Garmin när det gäller resurser. Inte inom något område. Vet du något som stöder det du antyder?

    Om man har hållit en ActiveGPS/Bobrik i handen och jämfört med en Garmin dashcam är det uppenbart att Garmins produkter har en betydligt högre kvalitet rakt igenom.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Till skillnad från säkerhetsbälte så tillför varningar ingen säkerhet om de inte ändrar förarens beteende (till det bättre) - gör de det? Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad man ska med en varning för att man riskerar att köra på framförvarande bil - om det inte är uppenbart när man tittar ut genom vindrutan i kombination med bedömning av väglaget så ser jag som att problemet ligger någon annanstans (Audi-avstånd?).
    Bara att få en varning tillför säkerhet, det ger kunskap. Naturligtvis ändrar varningen/kunskapen förarens beteende. Omedelbart! Föraren bromsar och/eller styr rätt.

    Samma resonemang kan appliceras på hastighetsvarnigar. Det finns hastighetsskyltar och hastighetsmätare. Ändå kör du med Bobrik. Jag gör det oxo.

    Många förstår inte finessen med ActiveGPS och Bobrik. Det kan vara svårt att förstå om man ej prövat. Jag får känslan av att det samma gäller de som inte testat en Garmin dashcam 55 el en liknande avancerad Dashcam.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Garmins 110000 anställda tar inte fram någon fartkamera-databas själva, framgick på deras hemsida. De licensierar Cyclops, som är ett betydligt mindre företag (onoterat, men de få ekonomisiffrorna som kan utläsas antyder 2-3 tiopotenser mindre än Garmin) som arbetar globalt och är bredare än ad-teknik. Framgår inte hur de arbetar på fältet, så jag undrar fortfarande vad du har som stöder att de matchar AD-tekniks databas för Sverige/Skandinavien?

    Eftersom Garmin/Cyclops saker kostar penumerationskostnad så finns även andra listor, men det är Garmin/Cyclops du kör med förstår jag nu.

    Att direkt jämföra AD-teknik och Garmins produkter är lite äpplen och päron, skulle jag säga. Dom både tar betalt på olika sätt och avsedda att fungera på olika sätt.

    AD-teknik har som uttalat mål att burken inte ska se stöldbegärlig ut, men kvalitén ser jag inga problem med - däremot så är ju burken enklare, huvudkostnaden är ju en livstidsprenumeration på uppdateringar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Hur funkar Garmin dashcam 55 frontkollisions varning ?
    Indikerar den gult när man närmar sig en bil på t.ex motorvägen och övergår till rött när det är "för" nära ?
    (Tänkte om man kan använda den som adaptiv farthållare.)

  11. #31
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Hur funkar Garmin dashcam 55 frontkollisions varning ?
    Indikerar den gult när man närmar sig en bil på t.ex motorvägen och övergår till rött när det är "för" nära ?
    (Tänkte om man kan använda den som adaptiv farthållare.)
    Det blir rött direkt. Att använda den indikeringen funkar nog inte så bra för signalen kommer när man är för nära. Men det är onekligen en smart tanke.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. carcam / dashcam
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2019-05-12, 20:33
  2. FAQ: Installera dashcam i Saab 9-5
    Av Etnoy i forum FAQ
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 13:18
  3. Avancerad fråga om T5
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 12:23
  4. Placering av kameravarnare
    Av simmar´n i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •