Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Biltema bilbatteri - ok eller dynga?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Biltema bilbatteri - ok eller dynga?

    Är det någon som haft dåliga erfarenheter av Biltemas batterier?

    Det är visst två års garanti på dem (Biltemas). Är det lite i jämförelse med andra fabrikat eller?

    Finns det någon anledning att köpa dyrt?
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    300
    Har inte provat själv men har kompisar som kör med Biltemas utan problem än så länge iaf.

    Var på OK och köpte ett nytt batteri i veckan till flickvännens bil är tämligen säker på att de gav 2-års garanti på dessa också.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    391
    Hej!

    Jag köpte ett billigt "Topla" på Batterilagret för ca 3½ år sedan, funkar fortfarande kanon!


    MVH - Zeb!
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Sitter Biltemabatteri i min farfars 9000 och den funkar fint (förutom den brustna toppackningen jag håller på och fixar). Jag körde den del förra vintern utan några startbesvär trots rejäl kyla.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Jag har haft Biltema batteri i mina senaste två bilar. I den förra en og900 T8 hängde det med i ca 10000 mil innan det började ge up. En av få Biltema produkter som verkar ha livslängd...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Jag har haft Biltema batteri i mina senaste två bilar. I den förra en og900 T8 hängde det med i ca 10000 mil innan det började ge up. En av få Biltema produkter som verkar ha livslängd...
    Livslängden på vanliga bilbatterier är i stort sett bara tidsberoende, under förutsättning att de har vatten och motioneras (= minst 1 urladdning/laddning varannan vecka, dvs regelbundet användande).

    Det som begränsar livslängden är normalt sulfateringen, och skillnaden mellan olika batterier (möjligen undantaget Ultima som jag inte vet hur den beter sig) upplever jag inte som så stor. Jag brukar skaffa billiga batterier och byta oftare, var 3:e höst (eftersom även trötta batterier brukar funka bra på sommaren). Även märkesbatterier brukar vara väldigt trötta efter 5 år. (Som parantes är det enda problem jag någonsin haft problem med varit ett Tudor, som fick kortslutning i en cell efter 18 månader...). Det sämsta jag köpt (och detta var ett riktigt lågkvalitetsbatteri anno 1980 med motsvarande pris) höll c:a 2.5 år...

    Låter man laddade batterier stå utan motion börjar de skadas redan efter storleksordningen 1 månad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    I regel kan man känna på vikten och gämföra de billiga och de dyra, ett dyrare är tyngre för det är mer bly i det. Man brukar få det man betalar för...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    I regel kan man känna på vikten och gämföra de billiga och de dyra, ett dyrare är tyngre för det är mer bly i det. Man brukar få det man betalar för...
    Skillnaden i vikt brukar ofta relateras till om det är sk. startbatterier eller sk. fritidsbatterier. Ett startbatteri skall klara av större strömmar & har således tjockare blyplattor för att dessa inte skall deformeras vid strömuttaget. Startbatteriet blir då tyngre än motsvararande fritidsbatteri.

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Skillnaden i vikt brukar ofta relateras till om det är sk. startbatterier eller sk. fritidsbatterier. Ett startbatteri skall klara av större strömmar & har således tjockare blyplattor för att dessa inte skall deformeras vid strömuttaget. Startbatteriet blir då tyngre än motsvararande fritidsbatteri.
    Nu diskuterades det startbatterier och inte fritidsbatterier. Jag har sålt bilbatterier i 8 år, så lite har man lärt sig med åren. Ett billigt batteri har mindre mängd bly mot ett som är dyrare, så enkelt är det. Därav också den längre livslängden om man sköter batteriet ordentligt.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Det betyder i så fall att ett billigare batteri är bättre? Det är ju för det mästa livslängden man vill åt.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Köp ett biltema du. Jag har haft det i 4 år i min og och den startar alltid i kyla som fukt.
    Jag brukar kontrolladda varje halvår och det är alltid fullt trots att og:n inte får köra så mycket längre.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  12. #12
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Det betyder i så fall att ett billigare batteri är bättre? Det är ju för det mästa livslängden man vill åt.
    ???

    Om du köper ett batteri för 600kr och det håller i 5 år kostar det 120kr/år, medans ett billigt batteri för 400kr håller 3 år kostar det 133kr/år....vad blir billigast?
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    [quote=Johan-99T16]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr.P":2lpftov6
    Det betyder i så fall att ett billigare batteri är bättre? Det är ju för det mästa livslängden man vill åt.
    ???

    Om du köper ett batteri för 600kr och det håller i 5 år kostar det 120kr/år, medans ett billigt batteri för 400kr håller 3 år kostar det 133kr/år....vad blir billigast?[/quote:2lpftov6]

    Jag tror jag missförstog din post lite... Det där med batterier verkar vara lite lotteri endå mitt senaste Biltema batteri höll nästan 7år innan det började ge sig, jag har sätt dyrare batterier som hållit betydligt kortare tid.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    88
    -Att sköta om sitt batteri är ju viktigt.
    -Att läsa ev. bruksanvisnining är ju inte heller fel.(Kanske inte finns nån till BT-batterier)men till mitt Röda Optima fanns det en liten folder som upplyste om att detta batteri inte tål att djupurladdas för då reduceras kapaciteten ganska så katastrofalt.

    -Men tror ni jag läste bruksen när jag köpte batteriet ??
    -Nä,givetvis inte(Kan ju tillägga att de här var för 6-7 år sen)så jag trodde att ett sånt här batteri var i stort sett bombsäkert.

    -Hur som helt första gången jag "missade" och batteriet blev helt urladdat så var det ett elände att få fart på det igen.Stor laddare på kompisens bilverkstad gällde.Andra gången samma sak,tredje gången lyckades jag få fart på batteriet hemma i garaget med en hyfsad "hemmaladdare"men det blev aldrig sej likt.Måste underhållsladda varje vecka.

    -Syntes bra i piktogramet att spänningen var taskig efter nån vecka.

    -Hur som helst har nu inhandlat ett nytt Rött Optima och nu vet jag att vara vaksam på ev. öppna dörrar lysande bagagerumsbel. osv..

    -Ett alternativ hade ju varit ett Gult Optima som tål djupurladdning men de har ju sämre kallstartsegenskaper tex.

    -Summa sumarum det är inte alltid ett "svindyrt" batteri håller längre än ett billigt har jag fått lära mej.Tycker förövrigt att ett BT-batteri är bra för dom pengarna.

    -MVH T.E
    -Gammal man gör så gott han kan ........

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    [quote=Johan-99T16]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":1g87l8lu
    Skillnaden i vikt brukar ofta relateras till om det är sk. startbatterier eller sk. fritidsbatterier. Ett startbatteri skall klara av större strömmar & har således tjockare blyplattor för att dessa inte skall deformeras vid strömuttaget. Startbatteriet blir då tyngre än motsvararande fritidsbatteri.
    Nu diskuterades det startbatterier och inte fritidsbatterier. Jag har sålt bilbatterier i 8 år, så lite har man lärt sig med åren. Ett billigt batteri har mindre mängd bly mot ett som är dyrare, så enkelt är det. Därav också den längre livslängden om man sköter batteriet ordentligt.[/quote:1g87l8lu]
    Det står inget i inledande inlägg om startbatterier eller fritidsbatterier.

    Citat Ursprungligen postat av EmTee
    Är det någon som haft dåliga erfarenheter av Biltemas batterier?

    Det är visst två års garanti på dem (Biltemas). Är det lite i jämförelse med andra fabrikat eller?

    Finns det någon anledning att köpa dyrt?
    Biltema har både Startbatterier & Fritidsbatterier.

  16. #16
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det står inget i inledande inlägg om startbatterier eller fritidsbatterier.
    Har man fritidsbatterier i bilar? Om inlägget handlade om båtar eller husvagnar tycker jag att det skulle ligga i "Off Topic"!!!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    37
    Jag har sedan 4år biltemas batterier i 3 av mina bilar och det fungerar alldeles utmärkt.
    Enligt min uppfattning prisvärda batterier.

    /Daniel
    Saab 900s -92, Saab 900 Aero T16 -88, Saab 99 GL Super Automatic -77, Saab 900s Cab -92
    http://www.dankar.se
    http://www.saabcab.org

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    140
    kör med ett "vanligt" biltema batteri, 65Ah har ja för mej, det har funkat utmärkt, iofs bara ca 2år gammalt men det har ändå fått driva bilstereo med slutsteg o grejer längre stunder på "lagom" volym med bilen avstängd utan (start)problem.

    Mvh Fredrik
    Fredrik, Saab 900 SET 2.0 -98 RC-pkt, SP steg 3 m.m Kolla in bilen i garaget...

Liknande ämnen

  1. Tudor/ Biltema Bilbatteri?
    Av Skåne_Jonta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 23:51
  2. Brisk tändstift? (Biltema) Bu eller Bä?
    Av Tuchpad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 08:56
  3. Lambdasond; Biltema, Mekis eller beg?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 21:19
  4. Biltema kylarcement, bra eller dåligt?
    Av Najjklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 03:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •