Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Ojämn/ryckig gång < 3000 varv och vid acceleration

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Ojämn/ryckig gång < 3000 varv och vid acceleration

    Jag har läst otaliga trådar och vet att problemet med ryckig gång kan vara många olika saker. Dock inte hittat någon tråd i forumet som riktigt stämmer med mina symptom.

    Min förhoppning är att någon vänlig själ kanske kunde antingen peka på de mest troliga orsakerna i mitt fall, eller vad som kan uteslutas.

    Bilen har väl gjort sitt men av olika skäl (delvis känslomässiga) skulle jag vilja att den gick fram till nästa besiktning i september. Så hoppas på att inga större reparationer behövs.

    För några månader sedan så upplevde jag en del ryckighet vid jämn hög fart. Ett eller två tillfällen, pågick någon timme. Kan inte minnas att var några problem med tomgång eller att det var något problem vid acceleration.

    Min turbo har inte gett full kraft sedan många år men för några veckor sedan havererade den och orsakade ett extremt rökmoln. Lämnade in den och fick en begagnad insatt. Bilen gick bättre än på länge. Lite oljelukt i kupén vid stopp vid rödljus, tänkte att kanske lite spill av olja som drog in i ventilationen.

    Så för en vecka sedan när för en gång skull hade den parkerad utomhus så kändes direkt att något var fel. Den gick hackigt. Mestadels jämt hackande, som om inte tänder på alla cylindrarna, men också lite ryck ibland.

    Vid 3000 varv så upphör ojämnheten eller kan i alla fall inte urskilja dem mot andra vibrationer.

    Men om accelererar lite extra så tappar kraft helt och går extremt ojämnt. Även om är i högvarv och gått jämnt så när trycker ned gasen kommer det direkt. Vet inte om något samband men när accelererar extra så ser att turbon går in, det gula fältet på mätaren.

    Så om kör väldigt mjukt, slirar på kopplingen lite när kör sakta så alltid håller lite högre varv, så kan köra så att det nästan är uthärdligt.

    Jag var på besök i Stockholm när det hände och lämnade in den på en verkstad. De bytte tändstift (de såg helt bedrövliga ut sa de), en nippel, backventil till vevhus och ventilkåpspackning. Behövdes nog men de gick bet på att lösa problemet.

    Kan vara inbillning, men tror det luktade mindre i kupén och gick något bättre efter detta.

    Kanske inbillning, men om stått i garage så tycker jag den rycker lite mindre. En stund. Men om stått kall så blir i alla fall inte bättre av att motorn gått ett tag och rimligen borde blivit varm.

    Kanske inbillning, men de två gånger jag tankat 30 liter så har jag tyckt den gått bättre ett tag, en halvtimme kanske.

    Vissa dagar går den lite bättre än andra. Lite. Som idag, stod vid rödljus några gånger utan ryckningar eller ojämnheter.

    Ej trimmad motor.
    Rycker inte vid motorbroms.
    Stannar inte på tomgång även om känns som näst intill.
    Bränslefilter troligen aldrig bytt.
    Batteriet är nog på upphällning men verkstaden mätte och sa att var ok.
    Blir inte bättre desto längre kör, dvs varm eller kall verkar ha liten eller ingen betydelse.
    Verkstaden kunde inte se några (relevanta?) felkoder.

    Jag ska till verkstad i veckan men tänkte vore bra om lite förberedd så inte slänger pengar på saker det troligen inte är. Jag antar att jag direkt kan utesluta växellådan/koppling.

    Så vad kan det vara? Eller var kan troligen uteslutas?

    - Tändkassetten
    - Batteriet
    - Backventiler
    - Någon slang vid turbon (misstag vid turbobytet?)
    - Slitet spjällhus
    - Bränslepump
    - Vevaxelgivare
    - Läckande vakuumslangar
    - Annat?

    Användaren rejser99 har gett en fin lista men tycker inte mina symptom passar in riktigt på något av dem

    Som jag har skrivit i många andra trådar har även min bil hållt på att rycka; Det har varit:

    Diffusa ryck i motorvägsfart: Spjällhuset
    Varierande enstaka ryck på längre färder: Bränslepumpen
    Jätteryck + svårstartad varm: Vevaxelgivaren
    Svajande laddtryck vid acceleration samt allmänt slö bil: Blå backventiler
    Dessutom är ett byte av vacuumslangar aldrig fel!

    För övrigt ger en dålig tändkasset och fel tändstift enligt uppgift liknande symptom
    Har man fixat allt detta och bilen ändå inte går som den ska, så är det över mina kunskaper och idéer
    En liten sidofråga, om tändkassetten är trolig så verkar lätt byta själv. Min är röd, spelar det någon roll om byter till röd eller svart?

    Otroligt tacksam om någon orkat läsa allt detta och kanske har några ledtrådar till mig.
    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Du ska ha en röd om du har en Saab 9-3 -99. Vart bor du?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Örebro
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-05 klockan 18:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Om du lämnar in den här hemma så hoppas jag verkligen att det är hos MapTun?

    3 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Rengjordes insugssidan vid turbobytet, inkl spjällhuset? Eller finns det en tjock oljehinna kvar på insidan?
    Luftläckage?
    Tändkassetten är alltid en kandidat...
    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    Tack

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Rengjordes insugssidan vid turbobytet, inkl spjällhuset? Eller finns det en tjock oljehinna kvar på insidan?
    Vet inte, ska höra med verkstadskillen.

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Luftläckage?
    Tändkassetten är alltid en kandidat...
    Jag vet inte vad en tändkassett egentligen gör även om lite står här http://saabinfo.se/generellt/tandkassetter/. Tänkte om någon visste om det där med att den tappar kraft och hackar vid acceleration innan varvtalet ändrats gör att just tänkassetten kan avföras som kandidat? Men kanske vid acceleration så får tändkassetten order att öka gnistan och då misslyckas?

    Ja, jag hoppas på att bara någon slang som inte satts dit ordentligt vid turbobytet.... men hoppas nog lite för mycket att ska vara så enkelt

    Verkar som finns två röda tändkassetter på en skrot i närheten. Har redan lagt ned alldeles för mycket pengar på min kära gamla bil så kanske kan jag offra en tusenlapp till och sätta dit en annan kassett och se om det hjälper
    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Ger den några felkoder?
    Det kan givetvis vara många saker men det första är nya stift & testa med en annan tändkassett.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    hur ser stiften ut?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Ger den några felkoder?
    Det kan givetvis vara många saker men det första är nya stift & testa med en annan tändkassett.
    Inga felkoder. Men verkstaden nollställde på något sätt och bad mig komma tillbaka när kört ett tag. Var i Stockholm och jag är i Örebro så inte direkt lätt svänga förbi. Men antar jag kan be en annan verkstad kika på koderna igen.

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    hur ser stiften ut?
    De bytte tändstift (de såg helt bedrövliga ut sa de), en nippel, backventil till vevhus och ventilkåpspackning. Behövdes nog men de gick bet på att lösa problemet.
    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Det är en risk att köpa begagnade tändkassetter då dessa är att ses som förbrukningsvara. Försök låna en kassett som du VET fungerar och se om problemen försvinner.
    Lyser Check Engine lampan? Om ja så finns där nya felkoder, om nej så (förmodligen) inte.
    /Johan

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det är en risk att köpa begagnade tändkassetter då dessa är att ses som förbrukningsvara. Försök låna en kassett som du VET fungerar och se om problemen försvinner.
    Har tyvärr ingen att låna av. Får lägga på värsta hundögonen vid skroten och se om kan få testa deras två ;-)

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Lyser Check Engine lampan? Om ja så finns där nya felkoder, om nej så (förmodligen) inte.
    Nej, den lampan lyser inte.

    Tack för alla svar så här långt, mycket hjälpsamt forum! :-)
    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Jag hade bytt bränslefilter för att utesluta det. Billigt och enkelt arbete.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Eftersom den här bilen ändå bara ska överleva ett litet tag till och den inte längden är tänkt att underhållas så tycker jag att du ska byta bil direkt.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  14. #14
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Om stift mm behövde byte kan nog filtret också vara dags för, kan vara fullt med vattengegga till viss del

    Citat Ursprungligen postat av mackan78 Visa inlägg
    Jag hade bytt bränslefilter för att utesluta det. Billigt och enkelt arbete.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Eftersom den här bilen ändå bara ska överleva ett litet tag till och den inte längden är tänkt att underhållas så tycker jag att du ska byta bil direkt.
    Jo, jag vet, familj och vänner säger det unisont. Men har tänkt att köpa en nytillverkad bil och det är en process. Jag börjar väl ringa in storlek av bil men finns många andra parametrar. Och så är det en som övningskör med mig och känns lite nervöst att då göra det i en sprillans ny bil. Så alternativet är att köpa en annan begagnad bil och använda i ett år eller två, en bil som jag då inte vet om får liknande problem som denna.

    Men kanske bäst köpa en annan begagnad. Är också lite känslomässigt fäst vid min gamla SAAB, hade hoppats kunna ringa in detta problemet så bara några få saker kvar att laga/byta. Få en liten tid till, ett lite mer lugnt farväl ;-)
    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    du kan testa att köra bilen på GLT (grundladdtryck) då blir den svagare ca150hp för att se om det bara är vid högre tryck den bråkar.
    Koppla förbi magnetventilen.
    Kolla även vakuumslangen till MAP sensorn.

    Ang. nybilsköp och andra saker så tänk på att detta forum har en hel drös motorintresserat folk som har både ekonomisk samt teknisk kunskap.
    Ju mer du bjuder på dig själv ju mer får du tillbaka.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Eftersom den går finns det liv och hopp!
    Fixa och kör ett tag in på vårt nya 2018 så får du njuta premiumkänsla!
    Gott nytt saabår!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    du kan testa att köra bilen på GLT (grundladdtryck) då blir den svagare ca150hp för att se om det bara är vid högre tryck den bråkar.
    Koppla förbi magnetventilen.
    Kolla även vakuumslangen till MAP sensorn.
    Ok.. nu blev det lite knepigt. Vad gör jag för att köra bilen på GLT? Någon knapp eller säkring jag ska ta ur? Den går knackigt < 3000 varv även om kör mjukt och då turbomätaren står på vitt, jag antar att då är inget extra turbotryck. Men oavsett varv, när trycker till på gasen och den går upp på gult så garanterat hackar den som tusan och förlorar kraften helt.

    Hur kopplar jag förbi magnetventilen?

    Vad sitter vakuumslangen till MAP-sensorn?

    Förstår om det är mer hjälp än någon orkar, ber om ursäkt. Men kanske någon har länkar att dela där visas hur man gör? :$

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Ang. nybilsköp och andra saker så tänk på att detta forum har en hel drös motorintresserat folk som har både ekonomisk samt teknisk kunskap.
    Ju mer du bjuder på dig själv ju mer får du tillbaka.
    Så ingen blir sur om nybilsfrågorna inte gäller en SAAB? Forumet heter ju "saabturboclub", det finns ju inga nya SAAB vad jag vet ;-)
    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    För att koppla förbi magnetventilen så måste man förstå varför/ vad den gör, vilket är att begränsa trycket till wastegaten.
    - Generellt kan man säga att trycksidan(luft) på turbon når ett tryck som är större än fjädern i wastegaten vilket gör att en ventil på avgassidan i turbon släpper förbi avgaserna som i och med detta reducerar turbons verkningsgrad.

    MAP sensorn mäter vakuum/tryck i insuget och är kopplad med slang från denna.
    - denna sensor meddelar ecu t5 om det är vakuum eller övertryck och justerar tändning/bränsle efter andra referenser.

    Även om alla förespråkar Saab så finns det ett bäst före datum och du kan gärna diskutera andra fabrikat om det trots allt skulle behövas.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-05 klockan 18:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Slutet gott, allting gott, det var tändkassetten!!!

    Trots att mina symptom inte riktigt passade på andra jag läst om där varit tändkassetten, speciellt det med att garanterat hackade febrilt om turbon gick in, så behövde jag testa om den var problemet. Jag åkte till Ekholms Bildemontering i Kvarntorp som hade en röd för liknande motor och årsmodell. Och de var vänliga nog att låta mig byta den på parkeringen utanför och köra en sväng med den innan köp.

    Är inte ofta jag skruvar i bilar men nuförtiden men lyckligt nog finns det forum som detta och också ofta en film på youtube. I mitt fall använde jag https://www.youtube.com/watch?v=6cobaGq-Wh0 . Nu är ju just tändkassett-byte busenkelt men man får inte vara för hetsig med kontaktspärren bara, kärvade lite men riskerar gå sönder om öppnas med våld.

    Var faktiskt kul att byta. Tränade lite innan så inte skulle se patetisk ut där på parkeringen utanför, spärrnyckel med bits för att lossa (satt hårt), skruvdragare med bit, extrabits torx 30 om ramlar ned i motorrummet och skruvmejsel att hjälpa till lite för att lossa kontaktspärren.

    Från framgången blev jag lite sugen att byta bränslefiltret själv också, alla säger ju att är så enkelt. Men när tittar på videos och det sprutar bensin överallt och ser risken med kärvande skruvar, att få det tätt etc, så avstår jag nog i alla fall.... får inse min begränsning

    Tack alla för förslag och support! Förutom att hjälte mig så hoppas jag denna tråden kan hjälpa någon annan som råkar på samma problem

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 SE 5D 2.0 TURBO (B204R) 1999

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3t 96 med ryckig gång mellan 3000 till 3500 varv
    Av jjjj5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 20:29
  2. Ryckig och ojämn acceleration 9-5 Aero -05, LÖST!
    Av Frageg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 13:54
  3. Hur lösa tvekan vid acceleration mellan 2000 och 3000 varv??
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 19:54
  4. Ryckig gång vid lätt gaspådrag 2000-3000 Rpm/9-5 2.0 190 Hkr
    Av J.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 23:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •