Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Turbo frågor - 9-5 2.0t Biopower -06

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Indal/Sundsvall
    Inlägg
    609
    Medlem#
    11844

    Question Turbo frågor - 9-5 2.0t Biopower -06

    Verkar som att 9-5an vill ha ett turbo byte framöver och sitter då och kollar runt och funderar lite. Bilen går bra utan några som helst problem, det ända är att varje gång jag startar den så blir det ett blått moln bakom bilen några sekunder sen försvinner det, sen när man kör så har jag inte kunnat sett nån rök men är ju lite svårt att se också så kan inte säga säkert att det ryker nåt då. Har inte haft bilen så länge heller så kan inte säga direkt hur mycket olja den drar men nivån har inte ändrats nåt synligt från vecka till vecka, kollar en gång i veckan.

    Om det nu är turbo byte så har jag några frågor.

    1. Vad är det för kvalite på billiga ekonomi turbos som finns på marknaden? Har spanat in Maptuns kompletta bytes sats med allt för strax under 4000kr.

    2. Bilen är orginal just nu men hade tänkt mig ett steg 1 trim fram över men inte föränn jag fått turbon bytt. Hur långt hänger GT17 turbon med? När rekommenderar man att byta till en Aero snurra?

    3. Är det värt att byta till en Aero turbo på en orginal/steg 1 trimmad B205E? Kostar ju lite mer att byta till en sån (turbon dyrare, rör sats kostar, byte av mjukvara kostar) medans GT17 är bolt on och bara köra på.

    4. Är Gt17 en sån dålig turbo egentligen då? Varför har den fått så dåligt rykte?

    5. Snorkeln i fronten till luftfilter boxen, är det den man byter till en från en diesel? Gör den nån skillnad på en orginalbil?
    //PA - Åker Saab 9-5 SC 2.0t Biopower -06

  2. #2
    Steg 4 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Mellerud, på väg mot Göteborg
    Inlägg
    4 001
    Medlem#
    8163
    Frågorna som bör ställas är
    * Hur länge kommer du ha kvar bilen?
    * Tänker du trimma vidare efter steg 1, eller stannar du där?
    GT17 tackar ofta för sig efter ungefär 15-20k mil, även om det finns bilar som kört dubbla distansen med samma snurra.
    Att den bllåryker vid start behöver inte betyda att den håller på att haverera, den kan gå länge än. Men den kan också knacka på pärleporten

    GT17 klarar utan problem ett steg 1.
    TD04 är en robustare konstruktion men inte nödvändig för steg 1. Vid ytterligare trim så blir det bättre med en TD04, eller ännu större turbo.

    /Johan

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 100
    Medlem#
    4791
    1) Min erfarenhet är att de är helt ok och prisvärda.
    2) Inget att vänta på, steg 1 är ju gjort för GT17 och har du bara koll på oljebyten och att vevhusventilationen fungerar förutom att motorn/koppling i bra skick så skulle jag klicka på beställknappen innan årets slut!
    3) Nej i regel inte. En begagnad original GT17 eller ett komplett utbyteskit är ekonomiskt klart vettigare.
    4) Förutom att den funnits i större antal så mår den inte bra i kombination med icke fungerande vevhusventilation och dessa bilar kan ju haft fler andel ägare som bara tankat och kört utan att märka av att allt inte är ok utan kört tills det rasat.
    5) Ja det är den och på en originalbil lär det inte göra varken till eller från men är den gamla trasig kan man ju lika gärna motera dieselsnorkeln. Aero fick den original från -04 eller om det var -05

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Indal/Sundsvall
    Inlägg
    609
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Frågorna som bör ställas är
    * Hur länge kommer du ha kvar bilen?
    * Tänker du trimma vidare efter steg 1, eller stannar du där?
    GT17 tackar ofta för sig efter ungefär 15-20k mil, även om det finns bilar som kört dubbla distansen med samma snurra.
    Att den bllåryker vid start behöver inte betyda att den håller på att haverera, den kan gå länge än. Men den kan också knacka på pärleporten

    GT17 klarar utan problem ett steg 1.
    TD04 är en robustare konstruktion men inte nödvändig för steg 1. Vid ytterligare trim så blir det bättre med en TD04, eller ännu större turbo.

    /Johan

    Ja håller bilen ihop så kommer den nog bli kvar några år hoppas jag och jag tänkte inte trimma mer än steg 1 just nu. Eventuellt ett avgassystem om nåt år för det som sitter på sjunger på sina sista mil.

    ja är det inte turbon så är det kanske ventiltätningar som börjar bli dåliga och gör så den blåryker vid start som en gammal Ford Bilen har gått 29.000mil och vad jag kan se så ser inte turbon bytt ut men det kan ju vara svårt att se också, hittar inga papper i bilen på att turbon ska vara utbytt så man vet ju inte då.

    1 användare gillar detta inlägg


    //PA - Åker Saab 9-5 SC 2.0t Biopower -06

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 100
    Medlem#
    4791
    Avgassystemet är ju bra att kolla upp när det gäller upphängningskrokar och gummin i övrigt verkar då hålla väldigt länge även och de ser trötta ut och tappar yttre skalet på bakre burken.

    Turbons ev. glapp går ju att kolla upp men då ett byte är så lätt att göra skulle jag oroa mig den dagen problem uppstår.
    Att bilen går bra i övrigt med det jag redan nämnt är viktigare.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  6. #6
    Grundladd dittrichs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    264
    Medlem#
    10452
    herman : du råkar inte veta om fler (2.0t /2.3t /BP) än aero fick dieselsnorkeln efter 05'ish ?...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73
    Hej

    Nästan 100 på att det är turbon , den tål nästan ingen ting , bättre att byta till 15T eller nått liknande , du bör ha snorkeln från -06 och nyare , GT17 är bland dom sämsta turbo som finns , en MHI turbo typ 15T så det enda som skiljer är vatten anslutningarna , då GT17 M14 och MHI har M12 , men jag har gängat upp till M14 så slipper man byta slangar kostar nästan 2000:-

    Mvh Ulf Turbomeck
    Kawa är bäst
    Saab 9-3 -02 360hk 520nm

  8. #8
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 928
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    herman : du råkar inte veta om fler (2.0t /2.3t /BP) än aero fick dieselsnorkeln efter 05'ish ?...
    tror alla fick den så småningom, men dieselsnorkeln kostar inte många kronor att köpa ny...
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 100
    Medlem#
    4791
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    herman : du råkar inte veta om fler (2.0t /2.3t /BP) än aero fick dieselsnorkeln efter 05'ish ?...
    Tror den blev std. på alla bilar, färre artiklar att hålla i lager.
    Syns tydlig skillnad på dem så det är enkelt att identifiera den man har.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    .....Minns inte från vilken årsmodell, men den infördes runt MY05/MY06 som standard.
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero Visa inlägg
    Skrev inte Boost något om sommaren -05 ungefär.

    Här finns den att beställa -> Länk

    Och bytesguide -> Länk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  10. #10
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 928
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Tror den blev std. på alla bilar, färre artiklar att hålla i lager.
    Jo, det framgår av EPC mera exakt när den blev standard, samt att den oxo ersätter alla äldre vid byte.

    Att byta den är enkelt och något som görs helt separat från ett turbobyte. Dessutom är det tämligen meningslöst att byta på en GT17-bil som i övrigt är original.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-08-27, 22:04
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-09-03, 08:02
  3. Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?
    Av ZacShady i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 10:16
  4. Frågor angående 2,0t biopower -06!!!
    Av crillez i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 10:28
  5. Några frågor om 9-5 Biopower
    Av Mattis i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 20:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •