Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Rätt ambitionsnivå, val av fjädring och dämpning NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rätt ambitionsnivå, val av fjädring och dämpning NG9-3

    Hej,

    Besiktigade bilen, ng9-3 -06 SC (25k mil). Standardchassi. Då verkstaden nämnt att vissa bussningar blivit slitna frågade jag besiktningsmannen om nåt kändes glappt eller fel när han vred på hjulen, bände och hade sig. Nej, var svaret. På väg från besiktningen smälllde det lite vid stora rattutslag. Efter några turer mer och mer. Lyfte för att se om det kunde vara det där fjäderbenslagret man läst om och fjädern var helt av! Två dagar efter bilen besiktigades var det alltså bara smulor kvar av fjädern. Kanske redan samma dag. Besiktningen måste ha lett till att en bit gick av och sen gick det fort utför.

    Jaja, eftersom jag åtgärdade rost på dämparen på motsatt sida efter förra besiktningen så tänker jag att det är lika bra att byta både fjäder och dämpare.

    1. Är speedparts fjäderben ok? Verkar väldigt prisvärda på 2855 kr paret före rabatt. Inte originaldelar antar jag.

    2. Är det klokt att gå på hela fjäderben för mig? Dämpare+fjädrar hittar jag för 2300-2500 på Maptun och Speedparts. Bättre grejer som Lesjöfors+sachs hittar jag som billigast för 3100 (ATP-autoteile). Ska man köpa till skyddslang och fjäderbenslagring blir det dyrare än Speedparts fjäderben. Enda argumentet mot kompletta fjäderben är väl om kvaliten skulle vara för dålig så man borde köpa bättre fjäder och dämpare och då behålla t ex gamla fjäderbenslagret, damasker, gummin etc.

    3. Skulle man kunna gå på riktigt billiga grejer? På Autodoc hittar jag Monroe dämpare och Kyb fjäder för ca 1000 kr för båda sidor tillsammans. Då börjar det nästan kännas motiverat att inte köpa fjäderben, men priset känns misstänkt lågt...

    Bilen är på 25 kmil nu och jag vill inte ha mer problem med just dessa delar innan jag säljer vid kanske 30-33 kmil om 2-3 år. Sportkör inte.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Brukar vara jobbigt att lossa på dämparens mutter och fortfarande ha något intakt att skruva dit. De gånger jag gjort en sådan manöver har det varit väldigt rostigt och krävt destruktiv demontering. Jag tänker att om grejorna suttit på bilen i tusentals mil så är det byte av dämpare som måste till, oavsett om den är bra eller dålig, eftersom gängorna och "stången" blir skit vid demontering.

    Så då är frågan om du vill återanvända allt utom fjädern eller om du ska satsa på ett helt byte.
    Jag tycker det låter som att det är ett komplett fjäderben du vill ha.
    Och om du inte vill ha kvar bilen längre än ett antal tusen mil så duger väl en "ekonomidel".
    Ofta är det ändå bara påslag i olika led, och volyminköp från grossist/fabrik, som avgör prislappen på såna här standardgrejor, om man nu jämför prylar för originalchassi.
    Men för att göra det enkelt, och om några hundralappar hit eller dit inte spelar någon större roll, så skulle jag välja något original/eftermarknad fjäderben från MapTun/Speedparts i ditt fall. Stora enkla skruvar att lossa på, och bytet gör du på en halvtimme per sida inklusive upphissning/pallbockar.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-30 klockan 00:36.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rätt ambitionsnivå, val av fjädring och dämpning NG9-3

    Tack! Som säkert framgick så var det det svaret jag ville ha

    Måste jag lämna in på hjulinställning efter byte av fjäderben?

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Ja, det är nog ingen dum idé.
    Det ska ju gå att mäta upp vinklar och annat själv med hjälp av snören och träklossar, men jag har aldrig provat.
    Kanske finns någon instruktion här på forumet. Då kan du ju mäta före och efter och se om det är stor skillnad.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Eftersom jag saknat ett varv på en fjäder bak länge så är det kanske lika bra att byta dämpare+fjäder där med och sen lämna in på fyrhjulsinställning


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Just som jag skulle till att beställa inser jag att det finns olika märkning med bokstäver och färger? Räcker inte årsmodell, kombi, och standardchassi som information för att välja rätt fjäder/dämpare?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Fjäder fram skiljer även beroende på typ av motor och växellåda. Enklaste är att läsa av skylten med chassikoderna. Någon av oss som har tillgång till EPC kan därefter plocka fram artikelnummer på fjädrarna eller så ringer man och beställer från t ex Maptun eller någon annan bra försäljare av reservdelar som kan titta i EPC.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tack jag lyckades reda ut det med EPC.
    @TCarlsson, jag såg in en annan tråd länkad nedan att du köpt grejer från speedparts. Du hänvisar till den "svarta färgen" som otillräckligt rostskydd. Tror du (Eller någon annan) att man behöver rostskydda fjäderbenen från speedparts? Man har ju sett vad som händer med obehandlade saker under en enda vinter i saltslask....

    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-fj%C3%A4drar

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Man behöver inte göra något åt nya fjäderben om man inte ska ha kvar bilen väldigt länge. Jag tycker dock att det är väldigt trist att se delarna som nyligen var i nyskick täckta av ytrost. Fjäderben och stödlager som jag har köpt nya har jag slipat lätt och lagt 2 eller 3 lager Hagmans Primer CA på. Säker onödigt och bortkastad tid för de flesta men det är alltid lika kul att titta i hjulhuset och inte se någon rost tycker jag.

    Edit: Bild på åtgärdat fjäderben och hjulhus här

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-01-02 klockan 19:00.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Skulle precis till att börja bytet nu men märkte att det var lite olja på nya fjäderbenet från speedparts....bör jag vara oroad? Är inte sugen på att avbryta...


  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om den oljan kommer från dämparen så skulle jag reklamera skiten.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Rätt ambitionsnivå, val av fjädring och dämpning NG9-3



    Det var då fan. Den andra ser ju fin ut men man tappar ju tron på den med lite då.

    Sen gör det inte skitmkt för det visade sig att stötdämparfästet bak var 99% korrosion så bilen blir inte körklar ändå. Men trist.

    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-13 klockan 14:34.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Speedparts menar att det är normalt och helt lugnt. Sen jag torkade av dem för ca fyra dagar sedan har det kommit ca en droppe. Jag hade dem uppåner ett dygn, då kom det ingenting, inte heller när de stod upp, bara lite när de låg ner. Så jag gissar det är rest från montering som runnit ut från kragen eller liknande. Har googlat runt en del och folk verkar ha fått liknande svar även gällande ”finare” dämpare. Så jag monterar och tror det blir bra.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    För framtida läsare ska jag återkoppla och säga att jag bytte fjäderben fram och dämpare och fjädrar bak. Plötsligt gör det inte längre "ont i bilen" att köra över ojämnheter eller gupp. Jag köpte speedparts fjäderben, lesjöfors fjädrar bak och maptuns billigaste dämpare bak, kostnad ca 4500-5000 tror jag.

    Om någon annan ska göra jobbet så är mitt tips att köpa extra bultar till fjäderbenens topp, extra bultar till stötdämparefästet bak, och nya stötdämparfästen bak också. Båda mina fästen föll isär när jag petade på dem (25000 mil, om de var originalmonterade). Prova att lossa översta och främre bulten och se om fästet pajar. Det kan göras utan att hissa bilen faktiskt, bara att ta en förlängare. De extra bultarna för att det är en billig försäkran om att få ihop bilen om bultarna dras av, vilket skedde för mig. Jag behövde också en liten slipmaskin, se följande länk som innehåller fler tips: http://forum.saabturboclub.com/showt...0%933-SC/page2

    Som bonus efter bytet så verkar ljudnivån ha sjunkit väldigt mycket i bilen. Det har nog med fjäderbenen att göra. De gamla lagrena i toppen verkade rulla fint, men kanske vilar fjädern mot en gummiring i toppen som var slut i de gamla fjäderbenen (jag minns inte). Eller så är det för att dämparna är nya.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-31 klockan 22:50.

Liknande ämnen

  1. DÄMPNING I DÖRRARNA
    Av Silverpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 23:49
  2. dämpning av dörrarna
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •