Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Automatisk taxikoppling för NG9-3: Det funkar!!!

  1. #1
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853

    Cool Automatisk taxikoppling för NG9-3: Det funkar!!!

    Har funderat ett tag på om jag ska lägga upp en projekttråd för detta.
    Många känner säkert igen känslan av att ha en bra idé som kanske kan resultera i extra tillskott i kassan.
    Jag funderade på att ta den vägen, kontakta MapTun, Speedparts osv. för att kanske leverera en produkt som går att sälja med lite vinst, i stil med eSID.
    Å andra sidan gillar jag verkligen open source-världen där man delar med sig av varandras erfarenheter och på så vis får möjligheten att lära sig något av varandra.
    Större delar av min yrkeskarriär är ett direkt resultat av det, så det känns inte mer än rätt att kombinera Saab-intresset med öppen källkod och hårdvara.

    Bakgrund:
    Bildatorn styr belysningen i NG 9-3 och det går inte att koppla/programmera om med Tech2 som på äldre modeller (OG 9-3/9-5).
    Men själva ljusomkopplaren är enkelt konstruerad, och min tanke är att ersätta ljusomkopplarens signaler med en "simulering".
    Det som händer när man vrider på ljusomkopplaren eller trycker på knapparna för dimljusen är att de ansluter respektive signalpinne/kabel med jord, istället för att gå genom ett pull down-motstånd till jord.
    Jag pratar bara om bilar med xenon just nu, halogenbilar har andra ljusomkopplare men principen är densamma.

    Med den introduktionen kan jag säga att jag har moddat fram en lösning för att få till automatisk taxikoppling på NG 9-3.
    Jag har kikat på kretskortet i ljusomkopplaren (köpte två beg.) och har mätt upp motstånden och spänningarna som kommer från bildatorn.
    Med det som grund fick jag fram ett primitivt kretsschema över kretsen och kunde förstå hur den fungerar.

    Det jag byggt innehåller en Arduino, några motstånd och transistorer och andra enkla komponenter, samt kontaktdon och stift/hylsor inhandlade från Orio som passar rakt av.
    Tanken är att få till ett plug-n-play kretskort som kan kopplas in mellan ljusomkopplaren och kabelstammen innanför instrumentbrädan.
    Det är absolut inte klart ännu men jag tänkte att det kunde vara kul att lägga upp det jag kommit fram till hittills och se om någon är villig att assistera i själva hårdvarukonstruktionen. Jag är mer av en mjukvarumänniska, så det är med elektronik är nytt, kul och spännande.
    För tillfället existerar allt på kopplingsdäck men jag har en grov skiss på hur ett kretskort kan se ut när det är klart.

    Tanken är att låta en Arduino känna av ljusomkopplarens läge och knapptryckningar och sedan, baserat på status av +15 och +30 (batterispänning och tändningsspänning) koppla in antingen positionsljus+dimljus eller xenonljus beroende på vad som efterfrågas. Om tändningen är av ska allt slockna automatiskt.
    eSID har ju redan möjligheten att koppla in dimljus när ljusvredet står i positionsljus-läget, men man måste tydligen fortfarande slå ljusomkopplaren till 0-läge om man lämnar bilen vilket är jobbigt!

    Jag ska ta och sammanställa skisser, program och kopplingsscheman i ett kommande inlägg.

    Är det någon som tycker att det här verkar som ett rimligt tidsfördriv eller är det bara lathet som övergått i mani?

    Grått nytt hår!

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-05 klockan 13:59.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Disclaimer: Det kan vara felaktigheter i schemana nedan. Det mesta är framtaget genom labbande på sena kvällar, och ibland kör man bara på utan att uppdatera dokumentationen

    Här är grovschemat för ljusomkopplaren, gjort med draw.io
    Ignorera fjärde positionen för omkopplaren, den existerar inte i verkligheten men jag hittade inte någon 3-lägessymbol i biblioteket.
    Pinne 1 är jord.
    Pinne 2 och 3, SW2 och SW1 respektive, är dimljusknapparna.
    Pinne 4 är bara för belysning av ljusomkopplaren.
    Pinne 7 och 8 är för signalerna för positionsljus/halvljus.
    Screen Shot 2017-12-29 at 22.57.13.jpg

    Pinnarna 2,3,7 och 8 matas av +10 VDC. Pinne 4 har jag för mig var +12 VDC.

    Och här är så långt jag kommit med kopplingsschemat för kretskort/arduino.
    Edit: motståndsvärdena stämmer inte alls ser jag nu, de har jag ändrat on-the-fly och glömt att dokumentera.
    schema.jpg

    Det som saknas, enligt min bedöming, är skyddsdioder för in/utgångar och en tanke på hur man kan få till ett failsafe-läge.
    Finns många sätt att förstöra en microkontroller och jag har ingen aning om vilka som är relevanta för denna implementation.
    https://www.rugged-circuits.com/10-w...oy-an-arduino/
    Dvs om microkontrollern inte fungerar så borde t.ex. xenonljusen alltid vara tända, så man måste nog in med fler transistorer på något smart sätt som gör funktionen stensäker.
    Finns lite andra tankar om att koppla in en summer och ha en minnesfunktion genom att köra long press på dimljusknapparna, med bekräftelse genom ljudsignal. Så att man kan ställa in om man vill ha normalläge eller taxikopplingsläge aktiverat som standard. Men det är överkurs...

    Har gjort en grovskiss på kretskortet i det härliga programmet Fritzing, men det är nog ingen idé att visa det ännu då formfaktorn inte stämmer med ljusvredet.

    Och snart måste jag få tummen ur och montera på dimljusen på 06:an så att jag kan testa själva principen och se om det faktiskt fungerar som jag tänkt.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-30 klockan 13:43.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Framtida funderingar som återstår att redas ut, mest för min egen del man kanske även för andra om det är fler om är intresserade:

    * Komponentval och monteringskvalitet: bra kvalitet på grejorna, skall klara vibrationer osv. Fail-safe som tidigare nämnts, det är ändå belysningen framåt vi talar om och det vore ju för jäkligt om man helt plötsligt inte ser vägen framför sig bara för att Arduinon lagt av.

    * Avsäkring, strömkälla. Var tar man +15 och +30 från? Lämpligen säkringscentralen vid vänster A-stolpe?

    * Kretskort, var tillverkar man det bäst? Ska man chansa med en en billig kinesisk leverantör och eventuellt tvingas gå igenom några revisioner innan de gör som man vill? Eller går man på en europerisk leverantör med markant högre kostnad?

    * Korrosionsskydd. Behövs det? Nagellack eller annat?

    * Besiktning. Därav funderingen på optionen att återställa till original med knapptryckning av båda dimljusknapparna och ett pip på summern som svar. Behövs det över huvud taget eller kan man låta det vara, alternativ koppla ur vid besiktning?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Kul idé!

    nu har jag Esid (03-06) och jag kan hålla med om att "nollningen" vid varje urklivning kan vara jobbig. men å andra sidan kan jag då aktivera parkeringsljuset när bilen är avstängd och nyckeln ur (som även det är meningen)

  5. #5
    Kul initiativ. Det är en välkommen produkt. Kör kretskorten här hemma om det är rimligt pris, http://www.cogra.se/webshop/

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Kul idé!

    nu har jag Esid (03-06) och jag kan hålla med om att "nollningen" vid varje urklivning kan vara jobbig. men å andra sidan kan jag då aktivera parkeringsljuset när bilen är avstängd och nyckeln ur (som även det är meningen)
    Ja, det är ju sånt som måste kunna funka. Jag hade som sagt tänkt att om man t.ex. håller inne båda dimljusknapparna i 2 sek så skall kretsen togglas mellan standardläge och taxikoppling. Tror att det kan bli bra. Ett annat alternativ är en brytare som man kommer åt innanför säkringsluckan. Om det går att bygga så att hela kretsen kopplas ur om den görs helt strömlös så är det ju en ganska bra fail safe.
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Kul initiativ. Det är en välkommen produkt. Kör kretskorten här hemma om det är rimligt pris, http://www.cogra.se/webshop/
    Bra tips! Jag tror inte att det blir några volymer att prata om, och då är nog snabb leveranstid och minimal huvudvärk mer prioriterat än att skala bort kronor från just kretskortet. Matar jag in 2-lagerskort med t.ex. 40x50mm storlek i volym om 20 stycken hamnar man på 3000 kr eller 150 kr styck. Det skulle då bli många gånger så dyrt som alla andra komponenter tillsammans. Jag tycker att det låter ganska mycket, men företaget kanske är inriktat mer mot andra företag som sysslar med prototyper och i sådana sammanhang är några tusenlappar inga pengar alls. Men jag vet inget om sånt här
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-30 klockan 13:26.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Hojta till om du behöver hjälp med caddning av kort :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Brandner brukar bli lite billigare än Cogra. Ska det bli riktigt billigt måste man nog beställa från Kina. https://www.brandner.ee/
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag behöver nog hjälp med lite allt möjligt tror jag, och det var lite det som var tanken med tråden
    Har som sagt ingen lust att göra något affärsmässigt av det hela utan tänkte dokumentera alltsammans här.

    Ang. kort så har jag lekt runt i programmet Fritzing och kommit ungefär så här långt, bara som ett test för att försöka lära mig hur man skall klämma in prylarna.
    Här finns inga andra skydd för IO-pinnarna annat än motstånd, så det saknas lite. Och in- och utkontakterna är helt fel modeller, stämmer inte med Saab-kontakterna.
    Har gått på uteslutande hålmonterat i detta steg men ytmonterade mindre komponenter är nog ett måste för att få ner storleken.
    Och jag lekte lite med vior uppe i ett hörn, vänligen ignorera.
    Bifogad fil 8926
    Bifogad fil 8927

    Själva mikrokontrollerns fotavtryck är gjort efter en Arduino Pro Mini v3 eftersom den är liten. Arduino Nano är trevligare med sin inbyggda USB-port, men större.
    Skulle man göra något för produktion på löpande band är det väl något sånt här som borde användas istället (om man inte går direkt på ytmonterade chip):
    https://commons.wikimedia.org/wiki/F...EGA328P-PU.jpg
    Men målet här är alltså att få till något som blir så nära ett kit som möjligt, så att man kan bygga allt själv med väldigt enkel utrustning (lödkolv).
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-30 klockan 13:41.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Kul projekt!

    Jag har pillat lite med liknande projekt alltid kul att modda bilen lite så den gör som man själv vill

    Kopplingsschemat du ritat ser lite konstigt ut, transistorerna på högersidan har jord på både kollektor och emitter.

    Personligen hade jag valt att använda mosfets istället för "vanliga" transistorer

    för att skydda ingångarna till arduinon så brukar jag bara sätta resistorer i serie, ingångens egna resistans är ganska hög, så man kan ha ganska mycket resistans i serie innan ingången lider av det.

    När jag beställer kort så gör jag det från kina, tyvärr så har inte jag hittat något närmare som gör samma för ens i närheten av priset.

    Här är ett exempel, dessa kort har 0,2mm fritt mellan paddarna på tajtaste stället och 0,2mm breda. Så de är ganska hårda på toleranserna, har inte haft några problem med dessa, de är superduktiga och granskar ritningarna innan de går till tillverkning, om de behövt korrigera något så säger de till eller underkänner underlaget.

    Korten är dubbelsidiga och är 45*45mm stora, beställde 20 kort. fick 23 kort efter ungefär två veckor. betalade ca 500 kr med frakt osv.


    Jag har provat att använda en "prototyptjänst" i sverige, men det blev mycket dyrare och så får man inte ens lödmask eller tryck på korten, så de ser riktigt amatörmässiga ut och är mera svårlödda.

  11. #11
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Cool!

    Ja som sagt, dokumentationen lider och innehåller säkerligen en massa knepigheter.
    Det funkar som det är på kopplingsdäcket, jag får se till att gå tillbaka och uppdatera schemat så att det visar rätt!

    Personligen hade jag valt att använda mosfets istället för "vanliga" transistorer
    Vet ärligt talat inte vad skillnaden är mellan de jag har använt (BC337 tror jag de heter) och en mosfet, annat än att jag har fått för mig att en mosfet klarar högre effekter?
    Är de vanligare och därmed billigare?
    I det här fallet är det bara i- och urkoppling av signaler, ingen effekt att tala om över huvud taget.
    Så jag gjorde det enkelt för mig och köpte en transistorlåda på Kjell&co, verkar funka!

    Mycket bra input!
    Skall under dagen sammanställa lite mer av projektet och lägga upp här så kan ni duktiga människor få granska det med lupp om ni vill!

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    vanliga NPN som du använder är billigare.

    I denna användning så är skillnaden minimal mellan typerna.

    Skillnaden är att en transistor tar en ström och förstärker den med en viss faktor, så den kräver en ström på basen, denna faktor är dock ofta väldigt hög så när man skall driva småsignaler går det utmärkt att driva från mikrokontrollerns utgång.

    En mosfet tar istället en spänning på dess gate. Den tar alltså "ingen" ström. Som du säger så använder man de oftast när det handlar om större strömmar man skall styra. Jag föredrar att använda de över vanliga transistorer för att jag upplever de vara mera robusta vilket är trevligt när man hackar lite



    Nästa steg är att byta ut till ett eget kort med en mikrokontroller på? eller planerar du att använda en hel arduino och bygga en egen "shield" till den?

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Allright!

    Nästa steg som jag tänkt är väl att spika vilka komponenter som skall vara med och bygga en shield, som du säger.
    Antingen en shield eller något som bara har två rader med hylslister där man kan trycka in en Atmega.

    Angående det du sa såg konstigt ut med transistorerna:
    Jag tror att ritningen stämmer. Det som ska hända är ju att transistorn ska imitera knapparna SW1 och SW2 samt vridomkopplaren.
    Och det de gör är att koppla in jord direkt mot signalpinnarna, istället för att signalen går till jord via ett motstånd på 1.8kΩ.
    Kolla på "grovschemat" för ljusomkopplingen i inlägg 2 så ser du hur det funkar.
    Och schemat över min egen krets är då en ren imitation av just de funktionerna men med transistorer istället för fysiska knappar/omkopplare.

    Sen kan det ju vara så att man inte ska använda transistorer på det här sättet - men det funkar.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-30 klockan 14:33.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #14
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Har städat upp kopplingsschemat lite, men får nog göra ett nytt i AutoCAD sen, som jag är van vid. Fritzing är både lättjobbat och svårjobbat på samma gång. Lätt eftersom det finns ett färdigt bibliotek med prylar, och allt integreras mellan kopplingsdäck/elschema/PCB. Svårt eftersom man saknar AutoCADs mer kraftfulla sätt att jobba med kommandon och markeringsmöjligheter.

    Borde man ha t.ex. dioder direkt efter J3 så att man inte riskerar skicka tillbaka ström på pinnarna om något går fel?
    Från bildatorn kommer det in 10 volt på pinnarna 2, 3, 7 och 8.

    schema.jpg
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-30 klockan 19:20.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #15
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hade en idé om att göra själva adapterkortet i samma form som ljusomkopplaren, alltså som en halvmåne.
    Men det går nog inte rent fysiskt, var ut i bilen och kollade vad som får plats.

    Det finns gott om utrymme rakt bakom ljusomkopplaren, säkert en decimeter eller två. Och under den ner mot fötterna finns ännu mer utrymme.
    Men när man monterar ljusomkopplaren så finns det en klack inne i instrumentbrädan som stöttar ljusomkopplarens vänstra sida och täcker upp kanske 30-40% av ytan bakpå.
    IMG_4349.jpg

    Och inget av kontaktdonen från Orio är för kretskortsmontering, så det bästa blir nog att bara göra en shield med två-tre kablar som går ut från den.
    Det är ju inte helt optimalt ur vibrationshänseende att ha grejor löst innanför instrumentbrädan, men det går nog att sätta fast på något vis så att allt inte hänger i kablarna och orsakar problem på längre sikt.

    Och i och med det så blir det nog bäst, just nu, att fortsätta med hålmonterade komponenter. Nu finns ju inga direkta utrymmesbegränsningar att ta hänsyn till.

    Fråga:
    Vad skulle vara bästa sättet att fästa kablarna i kretskortet?
    Ska man löda fast dem direkt på pads, stoppa ner dem i hål, eller använda någon slags plint med skruv eller fjäderkontakter?
    Det senare måste ju bli det mest hållbara men innebär ytterligare komponenter till BOM*!

    *) Bill of materials, har jag lärt mig. Snart färdig elektronikingenjör!

    Edit:

    Den här lösningen kanske funkar?
    Routade hål i kretskortet där man kan trä buntband och låsa fast kablarna. Sedan löder man fast trådarna på pads.
    IMG_4351.jpg
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-30 klockan 22:11.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #16
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Nu har jag gjort ett kort 85x70 mm med urtag för att kunna dra fast kablarna och ett hål för att dra fast spänningsregulatorn så att den inte flaxar runt i luften.
    5V går på undersidan. Har inte lagt ut någon jordplan ännu.

    Om ime95mos, zimm m.fl. ser några uppenbara konstigheter får ni väldigt gärna peka ut dem!
    Annars börjar det bli dags att beställa en prototyp.
    Kina var det va, zimm?

    schema.jpg

    kretskort.jpg
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-01 klockan 16:56.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #17
    Hur var det med+15 matningen? Var finns den lämpligast? Hur beter sig 12V in till ljusvredet? Är det 12V konstant (+30) ? Hade ju varit grymt om det inte behövdes annat än kontakten till ljusvredet för då skulle man kunne bygga ett kort som man trycker på och sen kontaktdon på baksidan (om nu dessa finns för montering på kretskots nånstans?) Ibland finns det ju varianter... Tyco/AMP?

  18. #18
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jäklar, jag kanske har blandat ihop +30 och +15 (benämningarna alltså).
    Jag trodde +15 var konstant och +30 tändning.

    Konstant 12V (som jag tänkt ta in på J1) får man ta från säkringscentralen tror jag, den sitter ju bara någon decimeter bort.
    Så kan man säkra på kabeln och inte behöva ha något på kortet för det.

    På pinne 4 kommer 12 volt för belysningen av ljusvredet vilket hoppar igång när man vrider på nyckeln.
    Och den spänningen behöver man ju bara känna av, inte strömförsörja med.
    De övriga spänningssatta pinnarna har 10 volt (uppmätt i bilen med ljusvomkopplaren bortkopplad).

    Jag är dålig på att hitta kontaktdon som passar, har försökt med andra kontakter och landade ändå hos Orio, därav sladdarna. Tyvärr verkar de inte ha så bra koll på om det finns kontakter för kretskortsmontering.

    En tanke jag hade i början var att göra ett helt nytt kort att stoppa in i ljusomkopplaren, men det föll på kontakterna.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du provat konstruktionen I bilen innan du beställer kort mm ? Håller med Zimm om utgångs transistor och den parallel kopplade motståndet.
    Om NG9-3 har samma kontruktion som OG9-5 så kan du fixa halvljus automatik med engång.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1415366
    Själv har jag kört me A-stars mini arduino kort om man vill spara på utrymme

  20. #20
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Inte provat än, måste sätta i dimljusen och fixa en kabel.
    Blev växellådsoljebyte idag istället.
    Den andra jag har med dimljus har vinterdvala en bit bort.

    Vet inte hur ni menar med konstig, det säger mig inte så mycket. Hur skulle ni göra med transistorerna?
    Antingen ska pinnen gå mot jord eller mot jord via ett motstånd eftersom det är så som funktionen är i ljusomkopplaren.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-02 klockan 17:18.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 13:15
  2. Automatisk elbakruta
    Av mrbeach i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:33
  3. AS3 Automatisk volymreglering? OG9-5
    Av suburban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •