Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Automatisk taxikoppling för NG9-3: Det funkar!!!

Trådad visning

  1. #1
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853

    Cool Automatisk taxikoppling för NG9-3: Det funkar!!!

    Har funderat ett tag på om jag ska lägga upp en projekttråd för detta.
    Många känner säkert igen känslan av att ha en bra idé som kanske kan resultera i extra tillskott i kassan.
    Jag funderade på att ta den vägen, kontakta MapTun, Speedparts osv. för att kanske leverera en produkt som går att sälja med lite vinst, i stil med eSID.
    Å andra sidan gillar jag verkligen open source-världen där man delar med sig av varandras erfarenheter och på så vis får möjligheten att lära sig något av varandra.
    Större delar av min yrkeskarriär är ett direkt resultat av det, så det känns inte mer än rätt att kombinera Saab-intresset med öppen källkod och hårdvara.

    Bakgrund:
    Bildatorn styr belysningen i NG 9-3 och det går inte att koppla/programmera om med Tech2 som på äldre modeller (OG 9-3/9-5).
    Men själva ljusomkopplaren är enkelt konstruerad, och min tanke är att ersätta ljusomkopplarens signaler med en "simulering".
    Det som händer när man vrider på ljusomkopplaren eller trycker på knapparna för dimljusen är att de ansluter respektive signalpinne/kabel med jord, istället för att gå genom ett pull down-motstånd till jord.
    Jag pratar bara om bilar med xenon just nu, halogenbilar har andra ljusomkopplare men principen är densamma.

    Med den introduktionen kan jag säga att jag har moddat fram en lösning för att få till automatisk taxikoppling på NG 9-3.
    Jag har kikat på kretskortet i ljusomkopplaren (köpte två beg.) och har mätt upp motstånden och spänningarna som kommer från bildatorn.
    Med det som grund fick jag fram ett primitivt kretsschema över kretsen och kunde förstå hur den fungerar.

    Det jag byggt innehåller en Arduino, några motstånd och transistorer och andra enkla komponenter, samt kontaktdon och stift/hylsor inhandlade från Orio som passar rakt av.
    Tanken är att få till ett plug-n-play kretskort som kan kopplas in mellan ljusomkopplaren och kabelstammen innanför instrumentbrädan.
    Det är absolut inte klart ännu men jag tänkte att det kunde vara kul att lägga upp det jag kommit fram till hittills och se om någon är villig att assistera i själva hårdvarukonstruktionen. Jag är mer av en mjukvarumänniska, så det är med elektronik är nytt, kul och spännande.
    För tillfället existerar allt på kopplingsdäck men jag har en grov skiss på hur ett kretskort kan se ut när det är klart.

    Tanken är att låta en Arduino känna av ljusomkopplarens läge och knapptryckningar och sedan, baserat på status av +15 och +30 (batterispänning och tändningsspänning) koppla in antingen positionsljus+dimljus eller xenonljus beroende på vad som efterfrågas. Om tändningen är av ska allt slockna automatiskt.
    eSID har ju redan möjligheten att koppla in dimljus när ljusvredet står i positionsljus-läget, men man måste tydligen fortfarande slå ljusomkopplaren till 0-läge om man lämnar bilen vilket är jobbigt!

    Jag ska ta och sammanställa skisser, program och kopplingsscheman i ett kommande inlägg.

    Är det någon som tycker att det här verkar som ett rimligt tidsfördriv eller är det bara lathet som övergått i mani?

    Grått nytt hår!

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-05 klockan 13:59.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 13:15
  2. Automatisk elbakruta
    Av mrbeach i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:33
  3. AS3 Automatisk volymreglering? OG9-5
    Av suburban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •