Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Automatisk taxikoppling för NG9-3: Det funkar!!!

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det finns nog ett "pull-up" motstånd I enheten du kopplar den till "som vi inte ser".

  2. #22
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Såna här små projekt är alltid kul, och brukar även blir överdrivet tidskrävande
    Har en del erfarenhet med både Arduino och kretskort, har ritat en del i Eagle och beställt via Cogra.

    PS.
    Vad är definitionen för Taxikoppling?
    Att kunna köra Dimljus + parkljus hela sommarhalvåret utan att behöva ändra vredet varje gång?

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son Visa inlägg
    Vad är definitionen för Taxikoppling?
    Att kunna köra Dimljus + parkljus hela sommarhalvåret utan att behöva ändra vredet varje gång?
    Ja, skulle jag svara på den.
    Främst för att slippa slita på Xenonljus

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det finns nog ett "pull-up" motstånd I enheten du kopplar den till "som vi inte ser".
    Ja det har jag räknat med. Har gjort så på input-sidan.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Oj, här händer det saker.

    Anslutningsledningar löder man väl bäst i hål.

    Kontakt direkt på kretskortet skulle vara bra. Exakt vad skall vi leta efter?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Välkommen till tråden

    Så som jag layoutat kortet just nu så kommer det att finnas möjighet att trycka ner (om än tunna) kablar i hålen för J1, J2, J3. Eller att löda dem ovanpå padsen och ignorera hålen.
    Avlastar man kablarna med buntband bör det inte spela någon större roll hur man väljer att löda dem. Kanske?
    Kabellängderna bör bli max någon/några decimeter, så spänningsfall över kablarna borde inte bli ett problem med de spänningar/strömmar som det handlar om.
    Så då kan man använda t.ex. 0,34 mm2 aller någon annan standardstorlek av multiledare som får plats i hålen. Grövre kabelarealer får man löda ovanpå istället för genom kretskortet.

    Vet inte om ni ska leta efter något direkt, jag känner mig ganska säker på att konstruktionen i det stora hela kommer att fungera.
    Osäkerheterna är följande:
    * zimm och Timpa2 tycker att utgångstransistorerna ser konstigt kopplade ut, med ett motstånd parallellkopplat. Jag har bara försökt imitera ljusvredsomkopplarens design och har behandlat transitorn som en normal brytare (om än med elektronisk aktivering). Synpunkter?
    * Avstånd, och annat mekaniskt i kretskortslayouten.

    Storleken är 74x75 mm just nu, så att det smiter in i hålet för ljusvredsomkopplaren utan problem.
    Banorna är "24 mil" tjocka och avståndet mellan banor och jordplan kommer att vara "15 mil".
    Går garanterat att få det mindre genom att stoppa en del på undersidan av kortet.

    PCB övre lager:
    ovan.jpg

    PCB undre lager:
    under.jpg
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-04 klockan 02:17.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    För att det skall fungera med original omkopplare o switchar behövs pull-up i "datorn". Det gör att transistorerna kommer att få sin matningsspänning via samma pull-up motstånd. Ser bra ut tycker jag.

    Anledningen till att montera ledare i hål är att de fästs på alla sidor/omkretsen. Och att det tar mindre plats, samt är lättare att löda. "Jag tycker" det ser proffsigare ut. Men det funkar nog vilket som.

    Annars ser det bra ut, men jag har inte detaljstuderat allt.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Om det behövs nåt case eller liknande för att minska totalstorleken (för jag antar att dom 6 hålen är för dragavlastning?) eller bara kapsla in prylarna så kan jag vara behjälplig med design och utskrift av 3D-prints.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Välkommen till tråden

    Så som jag layoutat kortet just nu så kommer det att finnas möjighet att trycka ner (om än tunna) kablar i hålen för J1, J2, J3. Eller att löda dem ovanpå padsen och ignorera hålen.
    Avlastar man kablarna med buntband bör det inte spela någon större roll hur man väljer att löda dem. Kanske?
    Kabellängderna bör bli max någon/några decimeter, så spänningsfall över kablarna borde inte bli ett problem med de spänningar/strömmar som det handlar om.
    Så då kan man använda t.ex. 0,34 mm2 aller någon annan standardstorlek av multiledare som får plats i hålen. Grövre kabelarealer får man löda ovanpå istället för genom kretskortet.

    Vet inte om ni ska leta efter något direkt, jag känner mig ganska säker på att konstruktionen i det stora hela kommer att fungera.
    Osäkerheterna är följande:
    * zimm och Timpa2 tycker att utgångstransistorerna ser konstigt kopplade ut, med ett motstånd parallellkopplat. Jag har bara försökt imitera ljusvredsomkopplarens design och har behandlat transitorn som en normal brytare (om än med elektronisk aktivering). Synpunkter?
    * Avstånd, och annat mekaniskt i kretskortslayouten.

    Storleken är 74x75 mm just nu, så att det smiter in i hålet för ljusvredsomkopplaren utan problem.
    Banorna är "24 mil" tjocka och avståndet mellan banor och jordplan kommer att vara "15 mil".
    Går garanterat att få det mindre genom att stoppa en del på undersidan av kortet.

    PCB övre lager:
    ovan.jpg

    PCB undre lager:
    under.jpg
    Tycker det ser mycket intressant ut.
    Du nämnde en "tuta" för att signalera funktion on-off, men jag ser ingen plats för den på kortet.
    Lät som en magnifik funktion annars.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
    9-3 SC Areo V6 2,8 (A6) XWD - 2009

  10. #30
    Räcker det inte med +12V som går till ljusvredet tror du? Behöver den vara "igång" även när bilen inte är igång?

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jäklar, jag kanske har blandat ihop +30 och +15 (benämningarna alltså).
    Jag trodde +15 var konstant och +30 tändning.

    Konstant 12V (som jag tänkt ta in på J1) får man ta från säkringscentralen tror jag, den sitter ju bara någon decimeter bort.
    Så kan man säkra på kabeln och inte behöva ha något på kortet för det.

    På pinne 4 kommer 12 volt för belysningen av ljusvredet vilket hoppar igång när man vrider på nyckeln.
    Och den spänningen behöver man ju bara känna av, inte strömförsörja med.
    De övriga spänningssatta pinnarna har 10 volt (uppmätt i bilen med ljusvomkopplaren bortkopplad).

    Jag är dålig på att hitta kontaktdon som passar, har försökt med andra kontakter och landade ändå hos Orio, därav sladdarna. Tyvärr verkar de inte ha så bra koll på om det finns kontakter för kretskortsmontering.

    En tanke jag hade i början var att göra ett helt nytt kort att stoppa in i ljusomkopplaren, men det föll på kontakterna.

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Angående transistorerna så skulle du kunna ersäta dom med 4066 krets (4 inbyggda switchar).
    Jag tror att du eventuellt också behöver en kylfläns på 5 volt regulatorn.
    När jag har provat med 5 volt reg. så har dom blivit snorvarma. (Kör 12 volts till arduino korten och det fungerar bra.)
    Senast redigerat av Timpa den 2018-01-04 klockan 13:52.

  12. #32
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av cjuhlin Visa inlägg
    Tycker det ser mycket intressant ut.
    Du nämnde en "tuta" för att signalera funktion on-off, men jag ser ingen plats för den på kortet.
    Lät som en magnifik funktion annars.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
    Just ja, det har jag glömt.

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Räcker det inte med +12V som går till ljusvredet tror du? Behöver den vara "igång" även när bilen inte är igång?
    Nja, för att få positionsljuset att vara på när bilen är av måste man ha 12V. Och om nyckeln är av frsvinner 12V från instrumentbelysningen. Om jag minns rätt. Det var över en månad sedan jag var ut och mätte så jag får ta en lov till med multimetern.
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Angående transistorerna så skulle du kunna ersäta dom med 4066 krets (4 inbyggda switchar).
    Jag tror att du eventuellt också behöver en kylfläns på 5 volt regulatorn.
    När jag har provat med 5 volt reg. så har dom blivit snorvarma. (Kör 12 volts till arduino korten och det fungerar bra.)
    Den blir inte ens ljummen på testbänken, värmeutvecklingen bör väl vara proportionelig med strömförbrukningen och det kommer ju att handla om väldigt små strömmar. Genom att skruva fast den mot kretskortet kan jordplanet agera kylfläns hade jag tänkt. Bra eller anus?

    Skall kolla på komponenten du nämner!
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #33
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Effekten i regulatorn är en faktor av strömgenomgången och spänningsfallet över den. så om du har 14v in, 5v ut så har regulatorn 9v över sig. Om grejerna drar 100mA så skall regulatorn bränna 9v på 100mA, vilket då är 0,9W.

    Så det är även relevant vad du kör för matningsspänning på bänken




    Det som jag tycker är underligt med kopplingen är att du har två element som drar mot jord. ena är denna resistorn. som drar mot jord med 1,8kohm. och sedan har du transistorn som drar mot jord.

    Detta antar jag är en digital signal. så antingen drar man den låg eller så drar man den hög, allt där mellan skall man låta bli. i detta fall så drar man lite mot jord, eller mycket mot jord.

    Får jag gissa så har det till höger som vi inte kan se men som skall kopplas till kontakten ett eget pull up-motstånd, innan något är inkopplat så står denna signalen på 12v?

    Då är det lite beroende på hur dess interna resistans är men ditt 1,8k-motstånd kommer dra ner denna signalen något. oklart hur mycket. men låt säga att den drar ner signalen till 7v. detta kanske tolkas av enheten som en digital etta. men om det skulle gå ner på 6v så kanske det skulle tolkas som en nolla, då blir denna kretsen väldigt känslig för dippar i batterispänning.

    När det är digitala kretsar så drar man antingen tillräckligt hårt mot jord att signalen blir låg, eller tillräckligt hårt mot spänning att signalen blir hög, denna resistor drar signalen lite mot jord, utan att slå över (eftersom kretsen fungerar). Detta är inget bra.

    Så plocka bort denna resistor, den fyller ingen funktion här mer än att förstöra

  14. #34
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Angående transistorerna så skulle du kunna ersäta dom med 4066 krets (4 inbyggda switchar).
    Det där var ju en snajsig lite sak!
    Att man inte tänkt på det tidigare.
    Finns också en liten pryl som heter ULN2003A med 8 utgångar.
    Nu får jag dyka ner lite i IC-träsket hos electrokit och kolla om det kanske finns något som kan ersätta motstånden på ingångssidan också.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #35
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    zimm: bra info

    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Detta antar jag är en digital signal. så antingen drar man den låg eller så drar man den hög, allt där mellan skall man låta bli. i detta fall så drar man lite mot jord, eller mycket mot jord.

    Får jag gissa så har det till höger som vi inte kan se men som skall kopplas till kontakten ett eget pull up-motstånd, innan något är inkopplat så står denna signalen på 12v?

    Då är det lite beroende på hur dess interna resistans är men ditt 1,8k-motstånd kommer dra ner denna signalen något. oklart hur mycket. men låt säga att den drar ner signalen till 7v. detta kanske tolkas av enheten som en digital etta. men om det skulle gå ner på 6v så kanske det skulle tolkas som en nolla, då blir denna kretsen väldigt känslig för dippar i batterispänning.

    När det är digitala kretsar så drar man antingen tillräckligt hårt mot jord att signalen blir låg, eller tillräckligt hårt mot spänning att signalen blir hög, denna resistor drar signalen lite mot jord, utan att slå över (eftersom kretsen fungerar). Detta är inget bra.

    Så plocka bort denna resistor, den fyller ingen funktion här mer än att förstöra
    De aktuella pinnarna på kabeln från "bildatorn" har en spänning på 10 volt, inte 12.
    Min gissning är som Timpa2 sade tidigare, att det sitter pull-up-motstånd i bildatorn.

    Det man skulle få då är ju tre lägen:
    * 0 V (ansluten kabel, knapp intryckt)
    * något mitt emellan pga. spänningsdelning mellan 1.8k-motståndet och det okända motståndet (vilket motsvarar ansluten kabel, knapp ej intryckt)
    * 10V (kabelbrott/ej ansluten)

    Kan det vara något sånt de har tänkt?
    Om bildatorn ser att någon viktig signal (eller alla) ligger på 10V kan den hoppa in i ett fail-safe-läge.
    För annars förstår jag inte varför det sitter motstånd på 1.8k i ljusomkopplaren (återigen, min krets är en direkt spegling av ljusomkopplaren så motstånden måste ju ha någon funktion).

    Det bästa vore ju att öppna upp databoxen och se hur den är gjord, men jag tänker inte demontera den och att köpa en bara för den sakens skull känns onödigt.
    Bättre då, tänkte jag, att slaviskt följa Saabs konstruktion med samma motståndsvärden.
    Men om någon har en trasig box och vill öppna/fota/mäta så kör på

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-04 klockan 21:34.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #36
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    - För annars förstår jag inte varför det sitter motstånd på 1.8k i ljusomkopplaren (återigen, min krets är en direkt spegling av ljusomkopplaren så motstånden måste ju ha någon funktion).
    Årsaken til dette er å få en spenningsdeler som gir et definert avnivå (OFF-) på inngangen til "triggerkretsen" i "bildatorn" (BCM).

    Det er korrekt at det der sitter en "pull-up" motstand mot 10,2V, og som i BCM er 1,2kΩ for parkeringslysinngangen og 1,5kΩ for hovedlys-. Dette skal gi hhv. ca. 6V / 5,5V på inngangen til "triggerkretsene" (sammen med 1,8kΩ i bryteren) når respektive bryterposisjonen ikke er valgt. Jord vil da representere aktiv bryterposisjon, og om det blir avbrudd i bryter eller ledningsopplegg vil "triggerkretsen" jo "se" dette vhja. 10,2V.

    Har du tilgang til WIS?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #37
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Härligt Norrbagge! Då är min slutsats korrekt!
    Jo då, jag kan titta i WIS.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #38
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Som jag skrev tidigare: För att den befintliga omkopplaren skall fungera måste det finnas ett pull-up motstånd på ingången inne i datorn.

    Vidare förväntar sig datorn ett 1,8k pull-down motstånd, så det är helt rätt tänkt som du gjort. Ta inte bort dessa motstånd.

    Glöm inte att kolla hur mycket ström den drar i worst case, så att regulatorn inte blir för varm. Lätt att testa på labbänken.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #39
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    - Jo då, jag kan titta i WIS.
    For generell beskrivelse av styringsenheter, bl.a. med krav om konstruksjon av inngangskretsene: "Elektriskt system\Ledningsnät och komponenter\Styrdon\Teknisk beskrivning\Styrdon, allmän beskrivning".

    Informasjonen om nåværende konstruksjon lysbryter/BCM fant jeg under: "Elektriskt system\Ljus- och signalsystem\Yttre belysning\Teknisk beskrivning\Strömställare, ljus (10)".

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #40
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Ah! ber om ursäkt, jag missade att det satt motstånd i omkopplaren. Måste vara då för att kunna detektera ett avbrott ^^ känns onödigt invecklat för något så enkelt. Typiskt saab ^^

    Glöm vad jag sa

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 13:15
  2. Automatisk elbakruta
    Av mrbeach i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:33
  3. AS3 Automatisk volymreglering? OG9-5
    Av suburban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •