Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bolmar vitrök avgassystemet OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -

    Bolmar vitrök avgassystemet OG9-5

    Hej,

    När jag köpte bilen våren 2018 så vit rykte den ur avgassystemet, plockade isär motorn böt packningar, kolvringar, vevhus, kamkedja balanskedjan, lite smått och gott.

    Nu 2019 cirka 1 år efter "renoveringen" och några dagar innan besiktningen så gnällde den på låg nivå kylvätska, besikta bilen utan anmärkningar på några värden, fyllde på 8dl kylvätska, efter 1 vecka 8dl igen och cirka 4 dagar efter 8dl igen. Nu bolmar den vitrök när man startar, och när man gasar så blir de mer.

    Nu såhär i efterhand kommer jag inte på att jag efterdragit toppen... Är det redan försent?
    Jag funderar på om topplockspackningen har pajjat? Hur kollar jag det enklast? Oljestickan för att se om de är vatten i oljan?

    Tack på förhand
    SAAB 9-5 VECTOR SPORT 2.3t -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Kolla kan du alltid göra. Det är dock inte säkert det syns något, då det verkar som det mesta följer med avgaserna ut. Du kan även kolla om du får tryck i kylsystemet. Kylslangarna blir jättehårda och det kan bubbla i kylvätskeburken. Ett komptest kan kanske avslöja något.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola Visa inlägg
    Kolla kan du alltid göra. Det är dock inte säkert det syns något, då det verkar som det mesta följer med avgaserna ut. Du kan även kolla om du får tryck i kylsystemet. Kylslangarna blir jättehårda och det kan bubbla i kylvätskeburken. Ett komptest kan kanske avslöja något.

    Mvh
    Hej och tack för svar, då är min följdfråga ska jag efterdra toppen innan jag kollar komptest och starta bilen för att kolla om kylslangarna blir hårda? Jag vet inte om jag vill köra bilen 1mil till garaget utan tänkte hyra trailer, och greja på parkeringen hemma så slaktar nog mina grannar mig för det är inte dåligt med rök.

    Finns det nå mer jag kan kika på?

    Mvh

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Efterdra toppen.

    Läcker det igen. Byt packning och kolla samtidigt om topplocket är plant.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Efterdra toppen.

    Läcker det igen. Byt packning och kolla samtidigt om topplocket är plant.
    Ok, ska ta ett komptest först.

    Far min körde hem den och han sa att den fortfarande går på alla 4 cylindrar, och att bilen gick bra, skruva av kylarlocket innan han åkte.

    Toppen är plan, den planades i somras.

    Återkommer på söndag

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Komptest: 13,5Bar på alla 4 Cylindrar, tändstiften var fina och inge koks eller dylikt på dem.

    Antar då ett läckage någonstans i kylarkretsen och vitröken beror nog då på kondens då bilen mest går korta vändor

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Har du kontrollerat turbon? Så du inte har en inre läcka i den så den läcker glykol ut i avgashuset så det ryker där? Vet du om turbon är bytt på den?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Bolmar ånglok efter gaspådrag
    Av ErikC304 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 04:07
  2. 9-5 aero -03 bolmar på tomgång (skumnt fel)
    Av spawn81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •