Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan man avlasta remmen på B207 precis som på B205/B235?

  1. #1
    Helt original daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    942

    Kan man avlasta remmen på B207 precis som på B205/B235?

    Misstänker att ett löphjul på en bekants NG9-3 håller på o tacka för sej. På de gamla 9-5:orna kan man ju med rätt verktyg avlasta löpremmen via spännaren. Går det på B207:an?

    Några tips på felsökningen i övrigt?


    /David
    SAAB 9-5 2002 Linear Sportkombi med 03:ans facelift B235E Cosmic Blue
    SAAB 9000 CSE 1997 A50 B234E Silver Metallic

  2. #2
    Vet inte hur man gör på 9-5orna men på B207 kan man tillverka en avlastningsverktyg av tex ett plattjärn med två bultar i med rätt avstånd mellan varandra. Står i Haynes verkstadshandbok hur man tillverkar ett verktyg. kommer inte ihåg måtten men har ett egetgjord verktyg i gömmorna jag kan måtta på om du inte har någon bok själv.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 494
    Jag försökte men det är svårt utan rätt verktyg... Efter nästan gett upp kom jag på att prova ta ett spännband mellan remspännare och motorfäste, då kan man i lugn och ro utan risk klämma fingrarna fixa allt och sen bara lätta på remmen för att få bort spännbandet... På de gamla saabarna kunde man ju sätta en spik I spännaren, här måste man ju hålla hela tiden. Kanske funkar verktyg om man är 2pers?
    SAAB NG9-3 Vector Cabriolet Automat 2004
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  4. #4
    Helt original daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    942
    Stämmer det att det bara är ett löphjul utöver aggregaten som remmen driver?

    Skickat från min F8331 via Tapatalk
    SAAB 9-5 2002 Linear Sportkombi med 03:ans facelift B235E Cosmic Blue
    SAAB 9000 CSE 1997 A50 B234E Silver Metallic

  5. #5
    Allt underlättar om man har rätt verktyg för jobbet. Ja det stämmer endast ett löphjul. Går att beställa utan spännare och med spännare. Kan skicka dig mitt om du inte har möjlighet att göra ett eget. Har ingen 9-3 kvar nämligen.

  6. #6
    Steg 4 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    4 903
    Medlem#
    7182
    Jag brukar plockar det uppifrån, palla upp motorn (garagedomkraft under motorn t ex) och lossa motorfästet på passagerarsidan så ser du mycket bättre vad du gör. Det är fortfarande jävligt trångt men man får då plats att lirka in t ex Biltemas 3/8" spärrhandtag med ledat skaft som ingår i denna sats http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ts-2000016826/

    Motorn blir då även så pass lös så den går att flytta de få millimeter som behövs i sidled för att få i spärrskaftet och kunna avlasta spännaren. Akta lacken på rambenet om det är en fin bil du pysslar med.

    Spärrskaftet i sig är värdelöst så detta är det enda som jag använder det till.

Liknande ämnen

  1. Ny Balansaxeldriving B205 / B235 Saab org.
    Av Nurmi i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 19:58
  2. Skillnad T7 kolvar b205, b235
    Av Netlarsa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 00:18
  3. b205 topp samma som b235?
    Av Robert E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. Samma LMM på B205 - B235?
    Av Niklas 185 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 15:51
  5. Information om vevhusventilation i B205 och B235
    Av tornros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •