Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mittarmstöd Saab 9000 - Söker de som redan har för nybygge!

  1. #1
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25

    Mittarmstöd Saab 9000 - Söker de som redan har för nybygge!

    Då antalet Mittarmstöd till 9000 numera är väldigt begränsade och dessutom sällsynta så har jag startat ett projekt för att tillverka nya där jag behöver tillgång till antingen ritningar med mått på armstödet eller låna ett armstöd under ett par dagar för att läsa av dimensionerna.

    Vet att det finns åtminstone två utförande, hade själv modell större armstöd där "ryggen" täckte upp mellan stolarna - dessvärre är den bilen skrotad sedan många år tillbaka.

    Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig i detta projekt ?

    När väl mått och konstruktion är dokumenterad så kommer jag att tillverka nya armstöd då jag har tillgång till både verkstad och tygtillverkning.
    Saab 9000 2,3t 98', Saab 9000 A50 2,3T 98'

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Man kan väl säga att antalet 9000 även det är väldigt begränsat Tror du verkligen det finns någon marknad? Och, om du skall bygga dem ett och ett så lär ju priset inte direkt bli lågt, jag betalade 500 spänn för ett i svart skinn med alla monteringsdetaljer för ungefär ett år sen.

    Jag har faktiskt ett omonterat armstöd till 9000 liggande i Sölvesborg som mycket väl kan lånas ut, om du tror att det hjälper.

  3. #3
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Har ett svart i dåligt skick och med skevt stativ som ligger, fås mot fraktkostnaden och eventuellt en bra deal på ny klädsel till likadant armstöd i ljust skinn.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  4. #4
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25
    Marknad tror jag faktiskt det finns då det är många med mig som letar efter armstöd då det ofta är ren tur att hitta ett via annonsmarknaden. Prismässigt så tror jag inte det blir stora summor då material för stomme är nästan gratis och tyg/skinn har jag redan lyckats köpa till riktigt bra pris.
    Själva arbetet gör jag själv till en början under lediga stunder skulle sedan efterfrågan trots allt bli större så har jag kontakter som syssar med montering av diverse heminredning samt belysning.

    Förresten - vilken modell av armstöd är det ni har ? Har själv haft det "större" som täcker mellanrummet mellan stolarna fram som verkar vara sällsyntare än det "mindre" med "bara" armstöd.
    Senast redigerat av Will_Riker den 2018-01-06 klockan 20:33. Anledning: Komplettering

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    En stor klump är den jag har liggande.

  6. #6
    Det finns armstöd att köpa på speedparts, men jag antar att det inte är ett original? Googlade lite och det verkar som att original inte har facket och att det monteras på ett annat sätt.

    Kul att du vill/kan/har kunskapen att utveckla armstöd. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ett din fråga då jag inte har något armstöd själv.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...tod-beige.html
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Ja, nä, det där är Speedparts standard plastskräp som väl fästs på locket till mittenfacket. Original sitter ju i en ställning ovanför så det inte inkräktar på mittfacket.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25
    Har haft hemma Speedparts då jag kom över en sådan via blocket billigt - precis som bollman skriver är det "plastskräp" som inte går att jämföra kvalitetsmässigt med originalet, sålde den snabbt vidare då jag ansåg att montera den vore en förolämning mot saab och min bil .
    Har även sett en variant med ställning som liknar originalet på nätet men även där är material och kvalitet inte jämförtbart med originalet.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Båstad
    Inlägg
    1
    Medlem#
    12292
    Hur har det gått?

Liknande ämnen

  1. Mittarmstöd till SAAB 9000
    Av Vfr i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-11-24, 21:23
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-09, 13:59
  3. Mittarmstöd 9000
    Av Robin C i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •