Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorhuv går ej att öppna NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Vara, Kvänum
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10896

    Motorhuv går ej att öppna NG9-3

    Hejsan kära klubbisar!

    igår när jag ville få fyllt på spolarvätska märkte jag att på min 9-3 SC 2008 gick det ej att öppna motorhuven när jag drog lätt i öppningsspaken. Det verkar som att ena låset öppnar eller att det delvis öppnar sig då man måste trycka till lätt fram på huven efter ett öppningsförsök för att det ska klicka till och låsa sig ordentligt. Efter. några försök så testade jag att låsa bilen med fjärrkontrollen och sen öppna för att se om den vägrade av den anledningen.
    Det gick lika dåligt efter det försöket. Då jag körde iväg en bit så fick jag ett felmeddelande: Rattlås fel, stanna snarast. (eller något liknande) i Sid:en

    då börjar jag fundera om dessa 2 fel kan hänga ihop eller om det är separata incidenter helt enkelt?
    Ska jag testa att dra mer i vajern eller blir det bara värre? Läste lite om rattlås fel ska börja med att smörja rent från oxidation i nyckelhålet.

    Tacksam för svar. Ha det gött å god fortsättning!
    Rickard
    Senast redigerat av Haggiz den 2017-12-27 klockan 23:28.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Vara, Kvänum
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10896
    Okej pillat lite med huven ikväll. det verkar som att vajern var lite för slapp då det låstes upp delvis till huven. fick upp huven när man drog i handtaget å tryckte upp huven med en hand samtidigt. har spänt vajern och smort den på några ställen. angående rattlåset så har det inte dykt upp på cirka 10 mil efter att jag sett det. har dock sprayat oxid-clean i låset och vridit runt nyckeln ett par gånger som gjort rent så gott som möjligt nere i där.

    Tack för tipsen med länkarna där Herman.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297
    Det är vanligt att den främre delen av vajern kärvar men det är också viktigt att huvlåsen är ordentligt smorda så att dom inte går trögt.

Liknande ämnen

  1. Öppna motorhuv när vajern är av OG9-5
    Av Sebastian97 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-02, 10:40
  2. Öppna motorhuv?..
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 08:06
  3. [LÖST] Passar motorhuv från annan årsmodell OG9-5
    Av DarkAngel i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •