Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vax på lackskydd

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506

    Vax på lackskydd

    Hej,

    Jag har en gammal ng9-3 SC -06 som har nån gammal lackförsegling. Vattnet pärlar sig fortfarande mycket på taket och sidorna, om än inte nedre delen och den slitna huven.

    Jag skulle vilja lägga på nåt vax eller liknande. Jag orkar inte nu gå hela vägen med lera, polering, och vax, utan skulle vilja göra något med mindre insats.

    Antar att jag då ska gå på nån produkt utan slipmedel, för att inte ta bort mer av lackskyddet, eller? Har någon en rekommendation?

    Använde gärna ett medel som inte kritar och gärna nåt rätt billigt...om det finns.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 691
    Med ditt behov och önskemål kan du köpa nästan vad som helst, Turtle, Sonax, blir lättare att tvätta

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506
    Ok tack. Vad jag läst mig till kritar de?

    Tänkte nåt halvseriöst nu för att kanske köra lera och polering till våren.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Kategorin Latmansvax tror jag är lämplig
    Exempel
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 947
    Medlem#
    12120
    Så kallat "bilhandlarvax", sitter kvar ungefär till första regnet.. Det är väl bättre att använda ett vanligt vax isåfall, eller ett som inte kritar lister om man nu tycker det är viktigt, eller i värsta fall ett bra vaxschampo, det blir hållbarare än bilhandlarvaxet iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506

    Vax på lackskydd

    Köpte ett test på Motorvärlden och AutoGlym Super Resin Polish verkar vara det jag ska ha, i det avseendet att det står att det mer eller mindre bara är att torka bort. Vill inte gnugga alltför mycket eftersom jag inte kör lera och polering och sånt. Kostar marginellt mer än bilhandlarvax.

    Men det står att meguiars är bättre men kräver lite mer gnidande. Nån som har något erfarenhet av dessa två? Kan man lägga på meguiar utan att göra en ordentlig polering innan? Eller är det kanske så att vinsten går förlorad i så fall, och bättre att ta autoglym och vara glad åt att bilen blir mer lätttvättad?

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2018-02-25 klockan 10:22.

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 691
    Visst innehåller auto grym silicon? Då blir din auto grym vid omlackering.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506

    Vax på lackskydd

    Nu kommer jag ju inte lackera om mer än kanske nån skärmkant. Men har man silikonborttagare så går väl det? Det måste ju dessutom varit silikon i nån av alla automattvättar man åkt igenom.

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kategorin Latmansvax tror jag är lämplig
    Exempel
    Den där är faktiskt riktigt bra, om man tar det för vad det är. Med tanke på pris och hur lätt och enkelt det är att använda så är resultatet faktiskt långt över förväntan.
    Bra glans, bra avrinning, skyddar bra. Hållbarheten är faktiskt bättre än vad jag förväntar mig av ett snabbvax.
    Jag brukar använda den på "slit och släng" bilarna där jag inte vill kosta på ett riktigt lackskydd. Lägger man på det varje gång man tvättat bilen så håller det riktigt bra.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506

    Vax på lackskydd

    Hur är det med kritningen? Gör det mycket om det kommer på plastdetaljer? Orkar ju inte maskera. Autoglym och meguiar brukar få bra betyg för icke-kritning. Och autoglym är ju inte långt ifrån sonax i pris.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-02-26 klockan 18:45.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Visst innehåller auto grym silicon? Då blir din auto grym vid omlackering.
    Här har du ett citat från Meguiar där man menar att rädslan för silikon är obefogad:

    https://www.autogeekonline.net/forum...ad-normal.html

    "We regularly receive calls and emails from people that have been told by their panel beater not to use polish or wax that contains silicone. These comments from so-called "experts" are driving us demented, so let’s bust the myth and settle this once and for all.

    Thankfully, this poor advice is only coming from a relatively small percentage of panel shops but let’s clarify the facts. Car painters don't like silicone for the following reasons:

    (a) If a product containing silicone is used inside a panel shop there is a possibility that some of the silicone will end up floating around the shop in the air, and work it's way into the spray booth. This will cause paint adhesion problems (often referred to as "fish-eyes") and the contamination is difficult to remove from the paint shop. The more a product is aerated the more likely the chance of a problem. Polishes/waxes containing silicone (or any other non-paintable substance) don't usually aerate, but they can contaminate a paint shop by getting on the painters clothes and hands.

    (b) If a silicone based polish or wax is applied to uncured (fresh) paint, it will seal the finish before the paint has had time to fully cure. This is likely to cause "solvent entrapment" which leads to loss of gloss & poor resistance to watermarks & etchings from industrial fallout etc. Any sealant or paint protection product can cause this problem, whether or not it contains silicone.

    (c) If any part of a car requires repainting, and silicone or any similar substance has impregnated itself in the pores of the existing paintwork, the painter can also have adhesion problems. The products most likely to have this effect are the ones that overdose on silicone, or chemically bond to the paint finish. Both types of products have no consideration or understanding of refinishing or are not designed for use on paintwork. For example, if you regularly use a high silicone protectant on your external trim and usually get it on your paintwork, you are likely to cause adhesion problems if the effected areas need repainting. Or, if you have had one of the many "never polish your car again" paint protection treatments offered by car dealerships and some panel repairers, you may also give your car painter plenty of heartache when it comes to repainting.

    The important thing to understand is that as long as the silicone content of any paint care product isn’t ridiculous, it can be quickly and effectively removed using a professional wax and grease remover. In addition, silicone is not the only ingredient that can cause repainting problems. Any product that is designed to seal or protect a paint finish relies on things not adhering to it, and therefore must be removed prior to painting.

    So the real issue, from a car owners perspective, is "remove-ability" of car care products. To set the record straight all Meguiars polishes and waxes are designed to be completely removed using a regular wax and grease remover. So too, are many other reputable polishes and waxes. Our advise is to be wary of particularly low priced brands (they don't cost much for a reason) or products that promise things that seem too good to be true.

    Finally, a note on cured and uncured (fresh) paint. A new car's paint finish is "high baked" so it's fully cured when it leaves the factory (unless it's had some rework). Refinished paintwork (done by a Body Shop) is "low baked" when it’s two pack paint and air dried when it’s acrylic lacquer. Two-pack needs 7-14 days to fully cure and acrylic laquer needs up to 60 days, so we would always recommend that you wait the appropriate time before applying a polish or wax.

  12. #12
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 691
    Har lackat många Saabar under åren och gillar inte siliconberoende fiskögon, det är helvetes skit

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag brukar tvätta med Hagmans silikonborttagare före lack, har inte haft några problem p g a silikon (men många andra nybörjarproblem). Jag har dock inte lackat jättemycket så jag kan inte att dra några generella slutsatser.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    kan anbefale to produkter som er billige og holder bra. Det er Collinite 845 og Fusso Coat. Dette får du kjøpt på Ebay til 200-300 kr og er veldig drøy i bruk. Holdbarheten er også veldig bra.

Liknande ämnen

  1. Teflon lackskydd ?
    Av Aero++ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 11:50
  2. Glare lackskydd
    Av Lövett i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 17:34
  3. Lackskydd/ -rekond Karlstadområdet?
    Av TobiasE i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 07:51
  4. lackskydd
    Av KaptenAero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 18:50
  5. Lackskydd när på ny bil?
    Av husaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •